Tematikus sétán debütált a Budapest Bár új lemeze

Az idén tízéves szupercsapat hetedik nagylemeze a fővárosról szól.

Tölgyesi Gábor
2017. 11. 18. 18:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk? / Maradunk itt, vagy egyszer majd továbbmegyünk? / Itt van a város, vagyunk lakói. / Maradunk itt, neve is van: Budapest” − énekli Levél nővéremnek című lemezén Cseh Tamás. Bereményi Géza sorai nagy valószínűséggel sokszor eszébe jutottak már minden autózó Cseh Tamás-rajongónak, mikor elérte a főváros határát jelző táblát. Bár e dal az utolsó a Budapest Bár most megjelent, hetedik albumán − Ferenczi György, Frenk, Keleti András, Kollár-Klemencz László, Lovasi András, Mező Misi és Szűcs Krisztián előadásában −, az első mégiscsak Cseh Tamás volt, aki a zenekar eszébe jutott: az együttes tagjai csütörtökön a magyar bárd Szent Gellért téri szobránál adtak találkát az újságíróknak. Farkas Róbert idén tízéves szupercsapatának Budapest című lemeze a főváros utcáit, tereit, helyeit járja végig; kézenfekvőnek tűnt, hogy a várostörténeti sétákat szervező Miénk a Ház! vezetésével egy tematikus újbudai sétán megidézett történetekkel kapcsolják össze a lemez egy-egy dalát.

A budai lokálpatrióták előszeretettel cukkolják pesti barátaikat azzal a Márai Sándor-idézettel, hogy „Budán lakni világnézet”. A séta vezetője, Maczó Balázs művészettörténész-etnográfus akaratlanul is újabb munícióhoz juttatta őket: mint elárulta, a városrészek nevének etimológiai háttere szerint Pest valójában Budán van, és ma úgy hívják: Gellért-hegy. Pest neve egyes magyarázatok szerint szláv eredetű, barlangot, sziklaüreget, mészégető kemencét jelent, a moldvai csángóknál a mai napig pestnek hívják a kemencét. Ha ez a magyarázat megállja is a helyét, a név végül mégiscsak átkerült a Duna bal partjára − hosszú ideig a Gellért-hegy magasságában volt az egyetlen folyami átkelő.

Azóta persze épültek hidak, metrók – igaz, a kontinens első elektromos meghajtású kéreg alatti vasútja, a millenniumi kisföldalatti nem erre jár −, s néhány éve akár „égig érő mozgólépcsővel” is érkezhetünk a Szent Gellért térre, ahogy saját dalában énekli Rutkai Bori. S bár Budapest világváros, hajnalban mindenhol „csak pislog az élet”, miként azt Kollár-Klemencz László sanzonja, A város, ahova senki sem téved rögzíti. Ahogy azt a budapesti alapélményt is, amikor a kukásautó az ablak alatt áll meg. S bár a sofőr felkiált, „Hajrá, Magyarország!”, mindenki álmodik tovább.

A nagy álmok ihletője egyébként sokszor volt a Gellért-hegy: Széchenyi István például 1843-ban ide képzelte el a Nemzeti Pantheonnak helyet adó Üdvleldéjét, ötletét fia, Széchenyi Ödön nemzeti Walhallaként élesztette újra 1871-ben, a kiegyezés után négy évvel egyértelmű sorsot szánva az osztrákok által 1852-ben ideépített Gellért-hegyi Bastille-nak, azaz a Citadellának. Határ a csillagos ég − lehetett a jelszavuk azoknak, aki a millenniumra készülő városnak azt javasolták, a Gellért-hegyre építsenek egy ezer méter magas piramist, tetején Ferenc József lovas szobrával, de felvetődött ötletként egy Bábel tornyát idéző világítótorony, a Hungária-szobor felépítése is. A rémisztő nagyzolási mánia már száz éve sem volt ismeretlen jelenség. Hát nem sokkal szebb, ahogy most a „Gellért-hegyi házak lámpafényben állnak” – miként Németh Juci énekli Éjszakai járat című, bús-kedves dalában?

Ami eleink érdemeit illeti, a millenniumra e tájékon legalább megépült egy gyönyörű híd. Az már igazán nem a tervezők, Feketeházy János és Nagy Virgil hibája, hogy a Szabadság híd – egykor Ferenc József híd – turulmadarai régóta halálos vonzást gyakorolnak a végtelenül kétségbeesett emberekre. Bár úszni sem tudnak, mégis felkúsznak a magasba. Az ugrás oka persze sokféle lehet: „Se cipő! Se köntös! Gömbös! Se állás! Se szállás! Válás!” Annyi valószínű, hogy nem a Rejtő Jenő szövegére írt sanzon, a Pesti polgár ihlette ugrásra a „híd alatt a hangulatos, vidám sorban állást” – Behumi Dóra előadásában pedig bizonyosan nem.

Frenk dalához, az Albérlőhöz a Szent Gellért térről nem kell sokat gyalogolni: Kosztolányi Dezső a Bartók Béla út 15. szám alatt volt bérlő 1912-től 1916-ig. Szerencséjére nem látott a jövőbe: a szemközti Hadik-laktanyába ugyanis a második világháború után az ÁVH elődje, a Katonapolitikai Osztály (Katpol) fészkelte be magát, s nem hagyott jó emléket. Kosztolányi viszont – miután bolondnak tettetve magát felmentette magát a katonai szolgálat alól − a közeli Hadik Kávéházba fészkelte be magát barátjával, Karinthy Frigyessel. S bár öröm hallani, hogy Kiss Tibor szvinges dalának, a Missziónak hősére nem hat a depresszió, ez az épület tetőtéri műteremlakásában éhező festőművészre, Csontváry Kosztka Tivadarra sajnos nem volt igaz.

A lemezbemutató séta stílszerűen a Hadikban ért véget, ahol Lovasi András a Lila akácokkal, Mező Misi A vén budai hársfákkal majdnem megríkatott − lelkük rajta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.