Ne csak buli, hanem kulturális élmény is legyen!

A Hangfoglaló program legutóbbi szakmai konferenciáján a zenei klubok működése volt az egyik fő téma

Vékony Zsolt
2017. 12. 08. 15:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2014-ben Cseh Tamás-program néven, a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) keretein belül indított könnyűzenei támogató rendszer 2017 októberétől nevet és arculatot váltva Hangfoglaló programként viszi tovább a hazai könnyűzene ösztönzésére és népszerűsítésére létrehozott sokoldalú tevékenységét. A kezdeményezés elsőrendű célja a zenekari támogatás (az idei pályázat során ez együttesenként egységesen két-két millió forint), emellett a koncerthelyszínek segítése és a zenetanulás ösztönzése is alappillérnek számít.

A Hangfoglaló a tapasztalatok megvitatására rendszeresen tart fórumokat és szakmai eszmecseréket, ennek idei utolsó alkalma a hazai klubhelyzetről, a szponzorációs lehetőségekről, koncertszervezésről szólt. A felvezetőben Bajnai Zsolt, a Hangfoglaló program ideiglenes kollégiumának vezetője arról beszélt, hogy a klubok támogatásának indulásakor érdekes volt szembesülniük vele: a különféle helyek többsége nem infrastrukturális fejlesztésre szeretett volna pénzt kapni, hanem sokkal inkább az események megszervezésére. Bajnai a valószínűleg mindig megmaradó Budapest–vidék különbségekről is szólt; szomorúan konstatálta ugyanis, bizonyos megyékből alig érkeztek be hozzájuk pályázatok, máshol pedig az érezteti hatását, hogy egy-egy település a felsőoktatásának megszűnésével a koncertekre járó bázisát is elveszítette.

Ezt Pulai András, a Publicus Intézet ügyvezetője is megerősítette. Pulai bemutatta a felmérést, amelyben a hazai klubok működését vizsgálták. A kutatás önkéntes alapon és megkeresés útján készült, így nem mondható reprezentatívnak (nagyjából nyolcvan klub válaszolt érdemben), ennek ellenére érdekes dolgok derültek ki. Például az, hogy a fellépések jegyára átlagban ezerháromszáz forint körül mozog, ugyanakkor az egy-egy koncertre fordított költség magasabb, mint az abból származó bevétel. Még furább, hogy az ingyenes koncerteken relatíve kevesebb a klubok vesztesége.

A száraz tények után maguk az érintettek ültek asztalhoz, hogy a jelenlegi klubhelyzetről beszámoljanak. Kovács Attila, a soproni Hangár Music Garden vezetője kiemelte, a megjelentek mindannyian kicsit őrültek, amiért ezt a munkát végzik, de szívügyüknek érzik, hogy színvonalas programokat nyújtsanak a közönségnek. Kifejtette: az egyik fő probléma, hogy a koncertlátogatók egy-egy estét nem tartanak feltétlenül kulturális élménynek, inkább csak bulizni szeretnének egy jót. Süli András, a debreceni Víztorony programigazgatója hozzáfűzte, éppen emiatt kellene elérni, hogy úgy tekintsenek egy-egy koncertre az emberek, mint egy színházi előadásra vagy mozira: ezekért inkább hajlandók pénzt áldozni (szemben a zenei élménnyel). Ráadásul hétköznap is elmennek rá, míg ha koncertről van szó, sokan ódzkodnak ettől. Budapesten persze más a helyzet, hiszen a fővárosba sokkal több külföldi fellépő is eljön, akik nem feltétlenül hét végén érnek ide a turnéjukkal. Horváth Máté, a Dürer Kert promótere megjegyezte, ezekben az esetekben viszont pont arra törekednek, hogy a koncertek ne tartsanak túl sokáig, mert így még bárki idejében haza tud jutni pihenni.

Összességében tehát a szervezők igyekeznek odafigyelni a közönség igényeire (hiszen a népszerű zenekarok bevételt hoznak, ebből működhet a klub, és esetenként megpróbálhat feltörekvő csapatokat is bemutatni). Ám minden résztvevő egyetértett abban, hogy a koncertlátogatók szemléletformálására is szükség lenne, és szerintük ez lehet a Hangfoglaló kezdeményezésen belül a következő lépcsőfok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.