Nincs karácsony Kevin nélkül – Miért ragaszkodunk ugyanazokhoz a filmekhez?

Ne gondoljunk elvesztegetett időként a Reszkessetek, betörők! századszori újranézésére!

Lakner Dávid
2017. 12. 23. 18:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az évek múlásával úgy tűnhet számunkra: nem is a kereskedelmi televíziók voltak, amelyek karácsonyról karácsonyra ránk erőltették ugyanazokat a cukordrazsé-filmeket. Sokkal inkább a nézők követelték ki maguknak azokat – sugallta legutóbb az RTL Klub, most pedig már a TV2 a Reszkessetek, betörők! filmek kapcsán. Nincs karácsony Kevin nélkül – nyugtatnak bennünket. De vajon tényleg ezt várjuk? A jelek szerint többnyire nagyon is.

A Huffington Post francia kiadása is feltette a kérdést: miért szeretjük az ünnepekkor újra elővenni ugyanazokat a filmeket és könyveket? A lap a nálunk szintén ünnepi tartozékká vált Igazából szerelmet vagy az 1982-es Karácsonyi kalamajkát említve vizsgálta, miért is szeretünk ilyenkor elmerülni olyan művekben, amelyeket lényegében már töviről hegyire ismerünk.

A megoldás: egyfajta biztonságérzetet adnak, mint egy családi nyaraló, ahová jó visszatérni. Legalábbis ezzel magyarázta a jelenséget még korábban a Slate cikke szerint az Audiovizuális és Filmkutató Intézet (IRCAV) kutatási igazgatója, Guillaume Soulez. Ezek az alkotások olyanok, mint egy családi album, amelybe belelapozunk, és felidézzük a szép emlékeket – tette hozzá. Szerinte a család intézményéhez éppúgy kötődnek ilyen kulturális javak, mint ahogy a közös fotók vagy más emlékek. Így látta a lap cikkét jegyző Maxime Delcourt is, aki felidézte, hogyan nézi újra minden decemberben gyermekkora kedvenc filmjeit. Kívülről fújja a Reszkessetek, betörők! jeleneteit, éppolyan pontosan képes felidézni Donald Trump aprócska mellékszerepét a második epizódból, mint mondjuk a „Tartsd meg az aprót, te mocskos állat!” mondatról elhíresült, emlékezetes jelenetet.

De ugyanígy lehetnek ezzel az olyan filmek kedvelői és évenkénti újranézői, mint A muzsika hangja, a Beethoven, a Karácsonyi történet vagy a Télapu, hiába képviselnek igen változatos színvonalat. Ugyanolyan lelkesen, bűnös élvezettel nézzük a giccsesebb vagy sablonosabb sztorikat is, ha a filmet gyerekkorunkban szerettük meg, vagy már annyiszor láttuk, hogy semmiféle meglepetést nem tud szerezni.

Mindehhez azt tette hozzá Bénédicte Régimont pszichológus a Huffington Postnak: a tél rendkívül stresszes időszak, ilyenkor jön el a számvetés ideje mindannyiunk számára. És nem könnyű végiggondolni azt, elértük-e az eltelt év során a kitűzött szakmai vagy épp magánéleti célokat. Még nagyobb szükségünk van tehát néhány nap kikapcsolódásra, amikor igyekszünk minél inkább felidézni a gondtalanabbnak érzett múltat.

Egyfajta nosztalgia is vegyül ebbe, miként azt az amerikai Huffington Post szerint Neel Burton pszichológus megfogalmazta. Megnyugtat minket, ha újraolvashatjuk kedvenc könyveinket, újranézhetjük a sokszor látott filmeket, visszaemlékezhetünk régi önmagunkra, és kiszabadulhatunk a fojtogatónak érzett jelenből. Nem véletlen, hogy ezekben az alkotásokban számos gyerekkarakter, ifjú hős vagy épp szeretni való bajkeverő tűnik fel: az 1984-es Végtelen történetben éppúgy, mint az Óz, a csodák csodájában, a Reszkessetek, betörők!-ben, a My Girlben, a Dennis, a komiszban vagy a Talpig zűrben részeiben is. 

Soulez ugyanakkor rámutat arra is 2011-ben megjelent, Amikor a film hozzánk szól (Quand le film nous parle) című könyvében: a gyermekkorunkban kedvelt, fiatalságunkat megidéző alkotások nem feltétlenül azonosak az ünnepek során szívesen újranézett karácsonyi filmekkel. Utóbbiakból mindig megtanulhatjuk, hogy érdemes az ellentéteket félretolni a családi békéért, míg az előzők arra buzdítanak, hogy alakítsuk ki elképzeléseinket a világról, találjuk meg (akár egymagunk is) a helyünket a forgatagban.

Ennek jegyében vehetjük észre azt is, hogy nem véletlenül alakul úgy a tévék karácsonyi műsorstruktúrája sem, ahogy. Míg reggel a tévé elé telepedve könnyedén megragadhat minket a Végtelen történet varázslatos világa, délután pedig valami gyerekekkel zsúfolt kalandfilm vagy vígjáték, addig este már vágyunk az otthon melegét megidéző néznivalóra. Ha rápillantunk a kereskedelmi tévék idei műsorkínálatára, láthatjuk, mennyire így van ez. Akad, ahol az egyik délután a Dennis, a komiszt csíphetjük el, másutt Shrek-részekkel készülnek, hogy estére aztán ismét jöhessen Kevin, és ezredjére is visszasírhassa az „eltüntetett” családját.

Régimont úgy látja, nem szabadna ezekre a napokra elvesztegetett időként gondolni, épp ellenkezőleg. El kell fogadnunk, hogy ha ezredszerre nézzük is újra szülők, gyerekek, nagynénik és nagybácsik társaságában az Igazából szerelmet, annak is megvan a maga fontos funkciója az életünkben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.