„Szibéria közepén is a Despacitót éneklik”

Török Zoltán a mínusz 30 fokos boldogságról, az „öngyilkos” lemmingekről és a természetfilmek nagy ellentmondásáról.

Ficsor Benedek
2017. 12. 02. 8:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a dugóban állunk, a busz után rohanunk, vagy a zsúfolt metrópótló miatt szentségelünk, még elképzelni is nehéz, hogy a világ egy távoli pontján a rénszarvas a legfőbb közlekedési eszköz. Sőt jóval több is annál, a Szibériában élő evenki törzs számára az életet jelentik ezek a félig háziasított állatok. Nélkülük ugyanis elszakadnak a vándorlás ősi hagyományától, és aki nem tud mozogni a tajgán, azt lassan felemészti a sötétség és az alkohol. Egy magyar rendezőnek hála ez a veszély most eggyel kevesebb családot fenyeget. Török Zoltán természetfilmes, a Vad Magyarország, a Vidrasors és az Everglades Nemzeti Parkról készült National Geographic-produkció alkotója szeptemberben indított gyűjtést, hogy egy evenki családfő visszakaphassa a csordáját. Persze az akció jóval többről szól egy kisemmizett idős ember felkarolásánál, bár ez sem elhanyagolható, Török Zoltán ugyanis filmet is készít a család életéről, amelyen keresztül a tradíciók szerepéről, az extrém körülmények közötti boldogságról és a természettel való együttélésről is sokat megtudhatunk.

– Mindig szerettem volna csinálni egy természetfilmet Szibériáról, amelynek nem állatok, hanem az ott élő emberek a főhősei – mesélte Török Zoltán. – 2005-2006-ban háromszor jártam kint, végül azonban, elsősorban pénzügyi okok miatt, félbeszakadt a produkció. S bár a film nem valósult meg, szoros kapcsolat alakult ki Vlagyimirral, az evenki nagypapával, aki a film főszereplője lett volna. Miután lefújtam a projektet, eltűnt az életemből, lehetetlennek tűnt felkutatni a tajgán. Végül egy hihetetlen szerencsének és az internetnek köszönhetően akadtam rá újra. Egy amerikai fiatal, aki orosz városokban létesít árvaházakat, véletlenül összefutott a családdal, és mivel az utazásait az Instagramon dokumentálja, az evenkikről készített képeit is megosztotta. A fotókat látva felismertem a szereplőket, és rajta keresztül ismét felvehettem a kapcsolatot Vlagyamirral, így elhatároztam, hogy megcsinálom a filmet. Pályáztam a közmédiánál, a Média Mecenatúra Programban támogatást nyertem, és elkezdtem előkészíteni a forgatást. Ekkor derült ki, hogy Vlagyimirt időközben több tragédia is érte, elvesztette a látását, két fia öngyilkos lett, és néhány rokona eladta a rénszarvasokat, amelyek nélkül a nomád életmódot folytató evenkik kénytelenek a falvakba költözni, ahol könnyen kicsúszik a talaj a lábuk alól.

Bár Vlagyimir állami rénszarvasokkal folytathatta a vándorlást, nagy álma volt, hogy újra saját állatai között élhessen a vadonban. Török Zoltán ezért a közösségi finanszírozáshoz fordult, az összegyűlt pénzből egy kisebb csordát vásárolt volna a családnak. Ám az akció eleinte teljes kudarcnak tűnt, 15 ezer dollárt szerettek volna egy hónap alatt összegyűjteni, három hét elteltével azonban alig volt 3 ezer dollár a számlán. – Ekkor úgy döntöttem, feladom a nagy amerikai portálok által javasolt adománygyűjtő stratégiát, és a saját módszereimhez fordulok, megpróbálom az evenki család történetével megszólítani az embereket. Ez sikerült is, a maradék egy hétben összejött a kívánt összeg. Nagy öröm volt, hogy a felajánlások jó része Magyarországról érkezett.

Az evenkik egy tungúz népcsoport, tagjai főleg Kína és Oroszország területén élnek, összesen mintegy 80 ezren. Életmódjuk a vándorlásra épül, a nomád lét azonban nem azt jelenti, hogy a világtól teljesen elzárva élnének. – Mikor kiderült, hogy újra felkeresem őket, az első kérésük az volt, hogy vigyek nekik egy laptopot, mivel a korábbi tönkrement. Vlagyimir lánya erdei iskolát vezet, hogy a gyerekeknek minél később kelljen a faluba költöznie, és a tanításhoz szüksége van a laptopra. A megérkezésemkor nekem szegezte a kérdést, hogy van-e a gépen vírusirtó? Szürreális helyzet volt: ott ültünk egy sátorban Szibéria közepén, és a számítógépes vírusokról beszélgettünk. Pontosan tisztában vannak a világgal, van egy generátoruk, követik a híreket, hallgatják a rádiót, a gyerekek ugyanúgy a Despacitót éneklik, mint bárhol máshol. Csak ők ragaszkodnak az ősi hagyományokhoz is.

És ha már a hagyományok, a családok még ma is brigádokba szerveződve vándorolnak, Vlagyimirék a 6. számú brigád tagjai. Három-négy naponta szedik a sátorfájukat, és ahogy mondják, csinálnak egy argist, ami evenki nyelven vándorlást jelent: 10-15 kilométerrel arrébb költöznek. Legfőbb bevételi forrásuk a prémvadászat. – Természetfilmesként fájó volt látni, hogy mennyi cobolyt lőnek, de ebből tartják fent magukat. A cobolyprémért kapott pénzből be tudják szerezni a legfontosabb élelmiszereket. Persze a legtöbb dolgot a tajgán is meglelik, szinte teljesen önellátók.

A rénszarvasok még nem érkeztek meg, hiszen még arrafelé sem egyszerű 20-30 állatot szerezni ilyen hirtelen, de mire Török Zoltán tavasszal visszatér hozzájuk folytatni a filmezést, a tervek szerint már meglesz az új csorda. – Az állatok természetesen nemcsak Vlagyimirnek jelentenek sokat, de a gyerekek életét is meghatározzák. Ha egy törzs nem vándorol, megreked a falvakban, ahol előbb-utóbb szinte mindenki alkoholistává válik. Eltöltöttünk néhány napot egy településen, és a téli időszakban, amikor szinte egész nap sötét van, rémisztő volt a helyzet. A gyerekek esetében nagyon fontos, hogy tudják, honnét jöttek. Ha az életük első hét-nyolc évében a tajgán tanulhatják meg, mit jelentenek a hagyományok, az életük teljesen más irányba indul el, mintha a faluban, alkoholista szülők mellett nőnének fel. Vlagyimir unokái hihetetlenül boldogok a szabadban. Európai szülőként furcsa volt látni, hogy mínusz 30 fokban is kint játszanak, de erről szól az életük.

A Vlagyimir családjáról szóló film jövőre, az év második felében kerülhet majd a képernyőre. Török Zoltán előző produkciója nyáron debütált a Gödöllői Természetfilm Fesztiválon, majd a közmédia csatornáin. A Lemming – A messzi észak aprócska ura a bemutató óta több mint egy tucat nemzetközi díjat söpört be, és nagyon jó nézettséget produkált több országban is.

– Szerettem volna, ha ez a kis állat elér az emberekhez. A legtöbb természetfilm oroszlánokról, elefántokról, cápákról vagy épp aligátorokról szól. Furán is néztek rám mindenhol, amikor előálltam azzal, hogy a lemmingekről akarok forgatni. Több évbe telt, mire a producerek elhitték nekem, hogy erről a kis szőrös rágcsálóról is lehet érdekes filmet készíteni.

Máig makacsul tartja magát a téveszme, hogy a lemmingek tömeges öngyilkossággal vetnek véget az életüknek. Mindezért főként a Disney 1958-as természetfilmje, a White Wilderness (Fehér vadon) hibáztatható, amelyben az apró állatok gondolkodás nélkül vetik magukat az óceánba. Csak évtizedekkel később derült ki, hogy a hegyoldal valójában díszlet volt, a víz nem az óceán, hanem egy folyó, a lemmingeket pedig vödörből öntötték a halálba. Hiába lepleződtek le az állatkínzó filmesek, a szőrös kis rágcsálók renoméján ez nem sokat változtatott. – A filmmel egyebek mellett éppen ezt a hamis mítoszt szerettük volna lebontani. De ahogy nekiálltunk forgatni, az első dolog, amit láttunk, hogy a kis állatok, ha nem is nagy tömegben, de elkezdtek beugrálni a tóba. Persze nem öngyilkossági szándékkal, még ha esetleg így is tűnhet, csupán az ösztönük hajtja őket biztonságosabb búvóhelyek felé, ráadásul remek úszók is, tehát szó sincs misztikus halálvágyról.

A messzi észak aprócska ura azonban túlmutat a mítosz cáfolatán, a rágcsálók életciklusában a klímaváltozás katasztrofális hatásait mutatja be. Ezzel kapcsolatban a rendező felettébb szkeptikus. – Különös játék a természetfilmes szakma, hiszen a közönség azt várja el, hogy bemutassuk, milyen gyönyörű a természet, miközben én úgy érzem, mintha múzeumokban forgatnánk, annyira összementek mára a nemzeti parkok, amelyeken kívül pedig már alig maradt valódi élővilág. Az ember mindenhol otthagyja a nyomát, még az érintetlennek nevezett tájegységeket is meghódítottuk, elleptük az egész bolygót. De ha ezt megmutatom, ha belekeverem a környezetvédelmet, a természet katasztrofális helyzetét, akkor a közönség elfordul a filmtől. Legalábbis a producerek ezt gondolják.

Ám még így is bele lehet csempészni a filmekbe a figyelemfelkeltést, főleg ha látványossá és így eladhatóvá teszi a témát. A Lemmingben ezért is kapott szerepet a világ legidősebb fája, a Svédországban felfedezett 9 és fél ezer éves norvég lucfenyő, aminek még nevet is adtak. Az Öreg Tjikko (ejtsd: csikkó) a szél és a hideg miatt eddig nem fölfelé terebélyesedett, hanem szétterült a talajon. Egészen az utóbbi évekig, a globális felmelegedésnek köszönhetően ugyanis elindult felfelé. – A gleccserek visszahúzódását rengetegszer láttuk már példaként, én az Öreg Tjikkót helyeztem a középpontba, a szétterült ágak közül az ég felé törő fa nagyszerűen szemlélteti a klímaváltozás hatásait.

– Lehet, hogy túl sötéten látom a dolgokat, de egyelőre feloldhatatlannak tűnik az ellentét a természet szépségeinek bemutatása és a környezet valódi állapota között. De a szakmánk ellentmondása ellenére is fontos, hogy megmutassuk, nagyon nagy baj van.

Török Zoltán neve itthon elsősorban a hatalmas sikert aratott Vad Magyarország miatt vált ismertté. A mások mellett Mosonyi Szabolcs operatőr közreműködésével és Kulka János narrációjával készült film az egyik legnézettebb magyar alkotás lett a mozikban 2011-ben. A rendező elárulta, már készül a régóta várt folytatás, a film várhatóan 2020-ban kerül majd a mozikba. Aki nem bírja ki addig, a Vad Magyarország Facebook-oldalán követheti a munkálatokat. – Augusztus végén indult a forgatás a Magyar Nemzeti Filmalap és számos külföldi tévétársaság koprodukciójában. Utóbbiak a televíziós változatot vetítik majd, itthon azonban moziba kerül a film. Ez pedig óriási kihívás, hiszen bár korábban is szerepeltek már moziban természetfilmek, ám azok jellemzően 50 perces tévés verziók voltak, nekünk most hetven percen keresztül kell fenntartanunk a nézők figyelmét. Emiatt egy kicsit változtatunk a recepten, természetfilmet csinálunk persze, de igyekszünk az állatok egyedi karakterére fókuszálni. A főszereplőink a Hortobágy vadlovai lesznek, az ő történetükön keresztül mutatjuk be a pusztát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.