A 90-es években tényleg a rasszizmuson nevettünk?

A huszonéves korosztály semmi vicceset nem talál a születésük előtti komédiákban, még a Tapsi Hapsi sem ússza meg.

Ficsor Benedek
2018. 01. 26. 16:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi történik, ha az ezredforduló környékén született generáció fölfedezi magának a 90-es éveket? Bebizonyosodik, hogy a naprakésznek látszó megállapítások nagyon gyorsan érvényüket vesztik, és amin ma nevetünk, azon pár év múlva jó eséllyel föl fogunk majd háborodni. Minden idők egyik legnépszerűbb és legtöbbet idézett sitcomjának, a Jóbarátoknak (Friends) a példája legalábbis erre enged következtetni. A sorozat 1994-től tíz évadon át futott, és ma már alig találunk olyan, a legnagyobb tévéshow-kat összesítő listát, amelyen ne lenne az élbolyban a hat New York-i fiatal mindennapjait bemutató produkció. Ám a rajongók véleményét gyorsan felülírhatja a fiatalabb generáció ítélete. A huszonéves korosztály a Netflixen – ahol előfizetéssel korlátlanul nézhetünk filmeket és sorozatokat – szembesülhetett először a Jóbarátokkal. Mivel az előzetes tudás terhétől mentesen, szabadon nézhették a szériát, véleményükért csak az aktuális korszellemet tehetjük felelőssé. Ebből kiindulva a 90-es évek a távoli múlt egy gyanús szeletének látszik csupán.

Kevesen gondolták volna: egy komédia részeinek apropóján döbbenhetünk rá, hogy a 90-es években rasszista, szexista és homofób vicceken nevetett a közönség. A huszonéves nézők mindenesetre erről írnak a közösségi média felületein. Szerintük a Jóbarátok olyan témákból csinál viccet, amiken egyáltalán nem volna szabad kacagni.

Legfőbb kifogásuk a homofóbia. Az egyik főszereplő, Chandler (Matthew Perry) állandóan attól retteg, hogy melegnek nézik, félelme pedig újabb és újabb tréfák forrása, amit a fiatal közönség fölöttébb rossz néven vett. Ugyanígy nehezményezték, hogy a paleontológusprofesszorként feltűnő Ross (David Schwimmer) első felesége és közös gyermekük édesanyja leszbikus, ami komoly szerepet játszott a házasság felbomlásában, és ezt a szereplők sem rejtették véka alá. Számtalanszor idézik meg az alakját, és tréfálnak a kárára. Az pedig csak hab volt a tortán számukra, hogy Chandler apja egy Las Vegas-i drag queen, aki női ruhába bújva szórakoztatja a kaszinóváros közönségét, alapot adva a kevésbé korrekt viccelődésre (kezdve azzal, hogy a férfit Kathleen Turner alakította).

Nem hagyta szó nélkül a kritikus közönség a vélt szexizmust sem. A nagy nőcsábászként (és nem túl bonyolult lélekként) megismert Joey (Matt LeBlanc) sorozatos megjegyzései az ellenkező nemre sokaknál kicsapták a biztosítékot. De a három női karakter, Rachel (Jennifer Aniston), Monica (Courteney Cox) és Phoebe (Lisa Kudrow) megjelenítésével sem voltak feltétlenül elégedettek az újdonsült nézők. A testsúlyra, a szépségre és a szellemi teljesítményre tett megjegyzésekből nem lehet viccet csinálni – hangsúlyozták többen. Azt pedig vitára sem érdemes evidenciaként kezelik, hogy a Jóbarátok velejéig rasszista, hiszen nagyon kevés kivételtől eltekintve csak fehér színészeket láthatunk a produkcióban.

A fölháborodott kommentáradat láttán többen védelmükbe vették a Jóbarátokat. A Metro publicistája igyekezett felhívni a dühös fiatalok véleményét, hogy bár valóban sok probléma van a sorozattal – a faji sokszínűség kérdése például tényleg megválaszolatlan –, számos kifogásolt rész viszont éppen az elfogadást szorgalmazza. Bár Chandler fél tőle, hogy melegnek nézik, nem azért, mert szerinte az természetellenes volna. A karakter tökéletesen elfogadja a másik embert olyannak, amilyen, félelme a saját tanácstalanságának és paranoiájának eredménye; nem a melegeket neveti ki, csak saját magát. És ugyanez igaz a nőként fellépő apát bemutató epizódra és a legtöbb olyan esetre, amikor a sorozat látszólag a homoszexuálisok kárára viccel. – Miért ne mutatnák be precízen a sztereotípiákat, ha éppen lebontani akarják őket?

Nem egyedülálló jelenség a Jóbarátok felülvizsgálata. Az elmúlt években több sorozat került már a lencsecserén átesett nagyító alá, sokszor egészen érdekes végeredménnyel. Az amerikai kulturális sztereotípiákat módszeresen kikezdő A Simpson családot (és leszármazottait, a South parkot és a Family guyt) vádolták már rasszizmussal, a minden idők egyik legjobb sorozatának tartott Seinfeld pedig szinte mindent megkapott, a homofóbiától az idegengyűlöletig. És még a Bolondos dallamok rajzfilmsorozat epizódjai sem úszhatták meg, Tapsi Hapsinak és barátainak nyílt rasszizmusát számtalanszor leleplezték már.

A sitcomok keltette fölháborodásra reagálva a Toronto Star kolumnistája ugyanakkor figyelmezteti a huszonéveseket, egyszer ők is lesznek idősebbek, és akkor magyarázkodhatnak az unokáiknak, miért nem fordítottak nagyobb figyelmet a tévében a klímaváltozásra, és miért nem propagálták a szelektív szemétgyűjtést és a komposztálást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.