A képzeletünkben élő város, amelytől nem szabadulhatunk

A Kortárs Építészeti Központ kötete kövekbe zárt magántörténelemként meséli el Budapest múltját.

Makrai Sonja
2018. 01. 17. 19:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1956-os forradalom idején egy fiatal katona, aki épp szabadságát töltötte az Attila út 29. alatt álló házban, halálos sebet kapott egy visszapattanó repesztől. Tisztességes temetési szertartásra nem volt mód, így a házban lakó unitárius püspök, Ferencz József és a lakók úgy döntöttek, az elesett bakát a ház kertjében helyezik örök nyugalomra. Könyvesné Tóth Adél, „Dadi néni”, aki ma is ott lakik, őrzi a szomorú történetet.

Sok épület sorsa hasonló: az elvesztett második világháború a pesti úri házak, paloták fényűző életét is magával sodorta, a lakásokat feldarabolták, számos bomba általi sérülést a mai napig nem pótoltak, az épületek nagy része toldozás-foldozás áldozata lett. Sok helyen a lakók is kicserélődtek. Akik viszont maradtak, mindent megpróbáltak megtenni azért, hogy legalább a falak között emlékezni lehessen a régi-szép világra. Így maradhatott meg a Pozsonyi út elején álló Palatinus-házban az eredeti kovácsoltvas liftház, a korlátok és a csempefal. Voltak, akik vigyáztak rá. De egyre kevesebben vannak, akik szívvel-lélekkel ragaszkodnak a helyhez, ahol élnek, és ugyancsak kevesen ápolják a rájuk hagyott örökséget. A belvárosi bérházakban az irodák vették át a hatalmat, folyamatosan cserélődnek az albérlők, egymásnak adják a kilincset az airbnb-s szállóvendégek. Magántörténelme pedig minden háznak van, amiről jó lenne sokkal többet tudni. A KÉK – Kortárs Építészeti Központ 2011-ben épp azzal a szándékkal hívta életre a Budapest 100 programsorozatot, hogy megismerhessük a minket körülvevő épületek és lakóik történetét. A városi túra óriási érdeklődés mellett azóta is minden évben megismétlődik, más-más tematika mentén. Nemrég pedig megjelent a Budapest 100 könyv is, amelyben huszonnégy ház története elevenedik meg. A házleírások levéltári kutatásokon és a házak lakóival készült interjúkon alapulnak. A legtöbb esetben alaposak, sokrétűek ezek a szövegek, bár vannak, ahol a hangsúlyok eltolódnak, és több szó esik a tulajdonos életútjáról, mint magáról az épületről. A legnagyobb probléma viszont az archív fotográfiák hiánya. A házak mostani állapotát néhány képpel ugyan szemléltetik, de a lényeg mégis a múlt. Látni kellene, milyenek voltak ezek a házak fénykorukban, milyennek tervezték őket valójában, miként élhettek a falaik között. Helyette a Budapest 100 programjain készült semmitmondó fotók – kertben felállított műanyag szék, az udvaron labdákat dobáló bohóc, a tetőre kimászó esernyős ember – a házak teljesen érdektelen, sivár szegletét mutatják meg.

Mennyivel érdekesebb lenne látni a Rákóczi úton lévő egykori Magyar Divatcsarnokot, amelynek a felső szintjén a dolgozók számára fenntartott étterem működött, az ebédet pedig jó időben a tágas teraszon lehetett elfogyasztani! Vagy a Munkácsy Mihály utcai Schiffer-villa 50 négyzetméteres üvegablaka abban a hallban, amit Kernstock Károly tervezett! Egy olyan Budapestről mesélnének ezek a képek, amik már csak a képzeletünkben léteznek, szabadulni mégsem tudunk tőle.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.