Az emberminiszter „levelezőpartnere” is kiállíthat

Erwin Wurm és Havadtőy Sámuel a Ludwig Múzeumban, John Malkovich pedig a Műcsarnokban várja a közönséget idén.

Tölgyesi Gábor
2018. 01. 29. 7:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A képzőművészet terén nem vezet feketelistát az érzékeny kulturálistárca-vezető, és nem vétózta meg az idei év egyik szenzációjának ígérkező kiállítást, hisz Balog Zoltán miniszter egykori „levelezőpartnere”, Erwin Wurm is kiállíthat idén a Ludwig Múzeumban – derült ki a kortárs művészeti múzeum évindító sajtótájékoztatóján. Az osztrák képzőművész ugyanis egyike volt annak a hat osztrák alkotónak, aki 2013 januárjában a Nemzeti Színház igazgatóváltása miatt levélben fordult a humán miniszterhez, aggódva a magyar kultúrpolitika miatt. Wurm vette a bátorságot, és személyes javaslatokat is tett a sokrétű, egészségesen fejlődő kulturális műhelyek érdekében, feltehetően a Burgtheater akkori igazgatója, Matthias Hartmann befolyása alatt. Aki – el kell ismerni – nagy művésznek bizonyult, a figyelemelterelés terén mindenképp: miközben jeles osztrák alkotókat aktivizált Vidnyánszky Attila igazgatói kinevezése miatt, csak abban a színházi évadban 8,3 millió euró hiányt halmozott fel Európa legjobban dotált teátrumában.

Erwin Wurm természetesen nem közéleti szerepvállalásaival alapozta meg a hírnevét: Ausztria egyik legerősebb kulturális „exportcikke”, a tavalyi és a 2011-es velencei biennálé kiállítójaként is felkeltette a figyelmet. Szokták mondani róla, hogy a szobrászat határait feszegeti − több mint negyedszázada −, amin persze nem a klasszikus szobrászatot kell érteni: hol kartondobozból szab felöltőt, hol virslikből teremti újjá Rodin művét, A csókot, hol házak makettjét rombolja, hogy azok formáit bronzba öntse – mint az látható volt tavaly a Belvedere kortárs galériájában, a 21er Hausban. A Ludwigban július 6-tól szeptember 23-ig lesznek láthatók leghíresebb munkái közé tartozó egyperces szobrai. E művek is a cselekvés aktusát alakítják át szoborrá, ironikusan reflektálnak a jelenre, de annak megértéséhez, hogy ez valójában mit is jelent, érdemes megkeresni az internetes videomegosztókon a Red Hot Chili Peppers 2003-as száma, a Can’t Stop klipjét, amely gyakorlatilag Wurm egyperces szobrairól szól.

A Ludwig – idei programtervezetének tanúsága szerint – láthatóan bízik abban, hogy a külföldi turisták is felkapják majd a fejüket az itt feltűnő nagy nevekre: szintén nyáron, július 13-tól szeptember 2-ig mutatják be a Sam Havadtoy (Havadtőy Sámuel) New York-i éveivel foglalkozó tárlatot – a magyar származású belsőépítész, festőművész többek között Andy Warhol, Keith Haring és Yoko Ono művészeti projektjeinek résztvevőjeként alapozta meg a hírnevét. A Ludwig Múzeum látogatottsága ugyanis csökkent: tavalyi 17 kiállítását 78 ezren nézték meg, miközben 2016-ban negyven híján százezer látogatót fogadott az intézmény. A látogatószámok alakulása persze nem feltétlenül minősíti a kiállítások színvonalát vagy a múzeum programját, ahogy az is vitán felül áll, hogy a múzeum a Kultúrgorilla és a Studio Nomád A szabadság hídja című projektjét viszi májusban a velencei biennáléra. Az urbanisztikai témájú kiállítás a szabadság és a híd fogalmát definiálja újra, mondhatni, igaz történet alapján: 2016 nyarán építkezések miatt lezárták a Szabadság hidat, de a városlakók tömegesen belakták.

A Műcsarnok a látogatószámok tekintetében is dicsekedhet: tavaly 133 ezer látogatót fogadott, míg 2016-ban „csak” 96 ezren voltak kíváncsiak a kiállításaira. A fokozott érdeklődés elsősorban Az első aranykor című tárlatnak, a brazil fotográfus, Sebastiao Salgado kiállításának, valamint a Nemzeti Szalonnak köszönhető. A Műcsarnok az idei blockbusternek ígérkező tárlataival azonban nem vár nyárig: a budapesti fotófesztivál nyitókiállításaként tavasztól itt lesz látható Sandro Miller Malkovich Malkovich Malkovich című anyaga. Az amerikai fotográfus kiállítása évek óta sikerrel turnézik a világ különböző városaiban, akárcsak színházi estjeivel a kiállítás alanya, John Malkovich. Spike Jonze szenzációs filmjéhez, A John Malkovich-menethez hasonlóan ez a tárlat is az amerikai színész sokoldalúságát mutatja meg.

A kiállítások látogatószámának alakulásáról egyébként a kulturális államtitkár, Hoppál Péter az év elején beszélt egy szűk körű sajtóreggelin, állítva: tavaly a 2008-as válság kitörése óta először emelkedett tízmillió fölé a múzeumi látogatók száma Magyarországon. A bejelentés azért annyira nem meglepő: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint ugyanis már 2016-ban 10,4 millió volt a múzeumok, kiállítások látogatóinak száma. A rendszerváltás évében ez a szám még 13,9 millió volt, a „bűvös” tízmilliónál 1993-ban, 1995-97-ben, 1999-2002-ben, valamint 2009-től 2015-ig volt kevesebb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.