A képzőművészet terén nem vezet feketelistát az érzékeny kulturálistárca-vezető, és nem vétózta meg az idei év egyik szenzációjának ígérkező kiállítást, hisz Balog Zoltán miniszter egykori „levelezőpartnere”, Erwin Wurm is kiállíthat idén a Ludwig Múzeumban – derült ki a kortárs művészeti múzeum évindító sajtótájékoztatóján. Az osztrák képzőművész ugyanis egyike volt annak a hat osztrák alkotónak, aki 2013 januárjában a Nemzeti Színház igazgatóváltása miatt levélben fordult a humán miniszterhez, aggódva a magyar kultúrpolitika miatt. Wurm vette a bátorságot, és személyes javaslatokat is tett a sokrétű, egészségesen fejlődő kulturális műhelyek érdekében, feltehetően a Burgtheater akkori igazgatója, Matthias Hartmann befolyása alatt. Aki – el kell ismerni – nagy művésznek bizonyult, a figyelemelterelés terén mindenképp: miközben jeles osztrák alkotókat aktivizált Vidnyánszky Attila igazgatói kinevezése miatt, csak abban a színházi évadban 8,3 millió euró hiányt halmozott fel Európa legjobban dotált teátrumában.
Erwin Wurm természetesen nem közéleti szerepvállalásaival alapozta meg a hírnevét: Ausztria egyik legerősebb kulturális „exportcikke”, a tavalyi és a 2011-es velencei biennálé kiállítójaként is felkeltette a figyelmet. Szokták mondani róla, hogy a szobrászat határait feszegeti − több mint negyedszázada −, amin persze nem a klasszikus szobrászatot kell érteni: hol kartondobozból szab felöltőt, hol virslikből teremti újjá Rodin művét, A csókot, hol házak makettjét rombolja, hogy azok formáit bronzba öntse – mint az látható volt tavaly a Belvedere kortárs galériájában, a 21er Hausban. A Ludwigban július 6-tól szeptember 23-ig lesznek láthatók leghíresebb munkái közé tartozó egyperces szobrai. E művek is a cselekvés aktusát alakítják át szoborrá, ironikusan reflektálnak a jelenre, de annak megértéséhez, hogy ez valójában mit is jelent, érdemes megkeresni az internetes videomegosztókon a Red Hot Chili Peppers 2003-as száma, a Can’t Stop klipjét, amely gyakorlatilag Wurm egyperces szobrairól szól.