„Én már úgy vagyok jó, ahogy így vagyok, én már nem leszek másik, matatni szeretek, álmodok, egész kipusztulásig” – énekelte Cseh Tamás A jobbik részem című dalában, és ezek a sorok egyfajta ars poeticaként is felfoghatók voltak a zenész életét, pályafutását tekintve. Vívódott, tette, amihez értett, álmait és a valóságot másokkal is megosztotta zenéjén, rajzain keresztül, egészen 2009-ben bekövetkezett haláláig.
Több évtizeden keresztül állt színpadon, de a fellépései előtt minden alkalommal ugyanúgy izgult, hétköznapi énje sosem tudta elképzelni, hogy emberek előtt adja elő saját dalait. Koncertjein ebből mégsem látszott semmi, hiszen ahogy ő maga fogalmazott, olyankor más lelkiállapot uralkodott el rajta. Mindez jól látszik abban a riportban és koncertfelvételen is, amely 2006-ban, utolsó komolyabb előadásakor készült: a számára oly kedves Bakáts téren (ahol született) Másik János társaságában adott elő néhány dalt, meglepő elánnal és lelkesedéssel, holott azelőtt nem sokkal kapta a szörnyű hírt, hogy daganatot találtak a szervezetében. Megrendítő, ahogy ennek ténye fájdalmasan, mégis kissé beletörődőn kiszakad belőle a koncert előtt készült beszélgetésen, akkor, amikor a riporter meglepődik, hogy önállóan nem játszik, csak Másikkal közösen, néhány dalt, amennyit bír („három napja tudom, hogy b***a meg, daganatom van”). Ez abszolút jellemző hozzáállás volt a részéről, hiszen a színpadon láthatóan jól érezte magát, és az elmaradhatatlan cigaretta is szinte folyamatosan ott parázslott a kezében, amikor nem a gitárját fogta a mikrofonnál állva.
Egyszer mindenki elmegy, de vannak, akik azután is köztünk maradnak. Cseh Tamás pontosan ez a típus, ma is sokak kedvence, az emlékkoncertek, a hozzá kapcsolódó események (például tematikus városnéző séta) és helyek (bérelt garzonja az Iskola utcában, szobra a Gellért téren) még mindig többek érdeklődésére tartanak számot. De persze szellemét elsősorban a dalai őrzik.
A tehetséges képzőművész (rajztanárként szintén arra törekedett, hogy közösségeknek adja át a művészet szeretetét) végül muzsikusként vált az ország egyik legfontosabb személyiségévé, aki generációk életében játszott meghatározó szerepet. Az állandó szerzőtársával, Bereményi Gézával írt szerzemények korrajzok voltak, amelyek egyszerű, közérthető, mégis nagyon szép és plasztikus módon festették le Magyarország mindennapjait. A szerelem (Szőke volt), a család (Ballada öcsémről), a város (Budapest), a különféle élethelyzetek (Rajtammaradt télikabát), a múltbeli események (Széna tér) vagy az ikonikus karakterek (Lee van Cleef) mind-mind olyan témák, amelyek meghatározták, meghatározzák, meghatározhatják mindennapjainkat, létünket. Nem csoda, hogy ezek a számok olyan könnyen utat találtak sokak szívébe. Abban is tipikusan magyar dalok ezek, hogy erősen áthatja őket a ránk annyira jellemző mélabú: legtöbbször nem azért hallgatunk Cseh Tamást, hogy jobb kedvre derüljünk, ellenben ezek a tűnődő, szomorkás hangulatok nyugalmat is árasztanak magukból, kiutat mutatnak a szürkeségből, menekülést jelenthetnek a piszkos hétköznapokból.