Miért tarolhat évek óta Jackson és James Brown szerelemgyermeke?

Minden Grammy-jelölését díjra váltotta a hawaii dalszerző-énekes. Miben állhat sikere?

Lakner Dávid
2018. 01. 29. 20:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közel másfél évtized a pályán meghozta gyümölcsét: a 2018-as Grammy-n tarolt Bruno Mars, a zenész mind a hat jelölését díjra tudta váltani. Míg a That’s What I Like az év dala lett, addig a 24K album, valamint a címadó szám megkapta az év lemezéért és az év felvételéért járó elismerést. A hawaii születésű énekes ezzel holtversenyben végzett a szintén hat díjat kapó Kendrick Lamarral. A vasárnap éjjel tartott 60. Grammy-díjátadó nagy vesztese velük szemben Jay-Z volt, aki üres kézzel távozott. A várakozásokat Mars abszolút felülmúlta. A The Guardian két nappal korábban közzétett esélylatolgatását például bőven lepipálta. A brit portál a főbb kategóriákban Jay-Z, Luis Fonsi és az 1-800-273-8255 sikerére számított, miközben maga sem a hawaii dalszerzőnek, inkább Kendrick Lamarnak és a Despacitónak adta volna a díjakat. Utóbbi háttérbe szorulását meglepőnek is nevezhetjük, tekintve, hogy egyértelműen a tavalyi nyár slágeréről van szó. Jay-Z pedig tizenharmadjára próbálkozott, így arra lehetett számítani, hogy most nemcsak egy adott teljesítményét, de egész eddigi pályáját méltatják majd. Mégis más aratta le a babérokat – mit tud Bruno Mars, amiért az övé lehetett az este?

Peter Gene Hernandez 1985 októberében, zenészcsaládba született. Kora gyerekkorától hangszert ragadott ő is, négyévesen már a családi zenekarban találjuk, nagybátyja mintájára pedig ő is Presley-imitátorként aratott sikereket. Tinédzserként is családjával adott elő, és már nemcsak a rock’n’roll királyát, de Michael Jacksont is igyekezett leutánozni. A hawaii Midweek 1990-ben már „kis Elvis”-ként is írt róla, sőt, a két évvel későbbi Első állomás: Las Vegas című filmben is felbukkant. Itt még Bruno Hernandez néven alakította Kis Elvist olyan sztárok oldalán, mint Nicolas Cage vagy Sarah Jessica Parker. Színészként azóta sem hódította meg a filmvásznat, jegyzett viszont számos hollywoodi sikerfilmben felhangzó számot, itt-ott pedig szinkronhangként is elcsíphettük. Közreműködött A Cleveland-Show egy epizódjában, négy évvel ezelőtt pedig a Rio 2.-ben kölcsönözte egy papagájnak hangját.

Phillip Lawrence dalszerzőnek egy barátja mutatta be, hogy aztán a 2000-es évek elejére a Bruno Mars művésznevet felvett fiú már számos világsztár slágereinek írásában működjön közre. Többek között olyan dalokba dolgozott be, mint Flo Ridától a Right ’Round, vagy épp Travie McCoytól a Billionaire. A 2010-es dél-afrikai labdarúgó világbajnokság számát, a K’Naan-féle Wavin’ Flag-et szintén részben ő írta, illetve producerként is közreműködött. A zeneiparban töltött évek meghozták eredményüket: az egyre ismertebb, népszerűbb Mars 2009-ben saját szerzeményével, a Nothin’ on You-val mutatkozhatott be. Ez viszont még nem tisztán saját dal volt: a B. o. B. néven ismert rappernek írta, bár ő maga is vokálozott rajta. Az addig háttérben maradó énekes-dalszerző ismertségén nagyot dobott a nóta, bár akadtak, akik pont az ő teljesítményét húzták le. A Pitchfork szerkesztője, Jayson Greene például úgy vélte, Mars dúdolása olyan, mint egy „légkondicionált Coldplay-aláfestés”, míg a Slant Magazine szerzője azt írta, inkább választaná Sacha Baron Cohen Brünóját, mint a hawaii énekest.

Néhány hónapra rá aztán jött az első saját dala és önálló albuma is: a Just the Way You Are hamar népszerű sláger lett, de jól fogyott a bemutatkozó lemez, a Do-Wops & Hooligans is. A Billboard élén landoló dalszerző-énekes soron következő dalai, a Grenade és az It Will Rain szintén arattak, és már ez az év is számos Grammy-jelölést hozott a zenésznek. Sőt, a Just The Way You Are-ral a legjobb férfiénekesi teljesítménynek szóló díjat is bezsebelhette, hogy aztán legközelebb három évvel később távozhasson Grammy-elismeréssel. Mars egyébként 2016 óta minden Grammy-jelölését díjra tudta váltani, a tendenciát látva pedig annyira nem lepődhettünk meg az idei eredményen sem.

A Noisey másfél éve arról írt: többek közt átalakulásaival bizonyítja rendre Mars, hogy az évtized egyik legfontosabb előadói között a helye. A szerző Dr. Jekyll és Mr. Hyde példáját hozta hasonlatként, rámutatva, miként tud az énekes-dalszerző hol elragadó jófiú, máskor igazi anyaszomorító lenni. – Jekyll-Bruno az az émelyítően megnyerő fiatalember, aki a Grenade című dalt adta nekünk – írta Lauren O’Neill, példaként hozva a Just the Way You Are című számot, amiben Mars arról énekel: ő bizony úgy szereti a barátnőjét, ahogy van. A nő hiába aggódik, tart a tökéletlenségeitől, a zenésznek minden egyes apróság tetszik, őt nem lehet kiábrándítani.

És mikor már teljesen elragadtatnánk magunkat, jön Hyde-Bruno, az előző karakter tökéletes ellentéte: nyegle, laza arc, aki biztosít mindenkit róla, hogy őt itt nem lehet lepipálni. A Noisey cikke szerint többek között neki köszönhetjük a 24K Magis című dalt is, ami egy abszolút fogyasztható, bombasztikus popsláger lett. – Bruno Mars ezen oldala jó. Ragyog, elbűvölő hatást kelt: venne neked egy daiquirit, bébinek hívna, te pedig odáig lennél tőle – vélekedett a zenei oldal szerzője. Érdekes szerinte közelebbről szemügyre venni, hogy meglássuk Michael Jackson és James Brown szerelemgyermekét, aki hol egyik, hol másik oldalát képes megcsillantani. Egyben azt a Marsot, aki a lazaság tökéletes ellentétét testesítette meg: aki egy egyetemi dzsekiben belopta magát a házibuliba, hogy később mégis bizonyítsa, ő a parti abszolút királya. 

Mars második albumával (Unorthodox Jukebox) igyekezett is kiengedni már a benne rejlő kisördögöt, s azt a dalszerzőt, aki korábban nagyívű slágerek írásában vett részt, de saját jogán még nem diadalmaskodhatott. A mostani Grammy-díjeső bizonyította, hogy nem csak egy oldaláért szeretik az r’n’b hawaii dalgyárosát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.