Öt év alatt a Nemzeti Színház által szervezett Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (Mitem, azaz Madách International Theatre Meeting) nemcsak hazai, de nemzetközi viszonylatban is meghatározó seregszemlévé vált. A színház felülemelkedik a provincialitáson, egyetemes nyelven szól. Épp ezt példázza a Mitem is, hisz Indiától Libanonig, Belgiumtól Horvátországig minden társulatot ugyanaz a vágy hajt: megmutatni, milyenek vagyunk mi, emberek.
Április 10. és 29. között tizenhárom ország – Oroszország, Ukrajna, Németország, Románia, Észtország, Belgium, Libanon, Olaszország, Tunézia, India, Szerbia, Szlovénia és Horvátország – színházai mutatkoznak be a budapesti Nemzeti Színházban.
Szinte mérföldkőnek tekinthető, hogy idén a német színház is képviselteti magát a fesztiválon. A Berliner Ensemble két politikus darabbal érkezik, a Nobel-díjas Günter Grass művéből készült A bádogdob című előadás mellett látható lesz a korszakos rendező, Michael Thalheimer súlyos-fájdalmas adaptációja, A kaukázusi krétakör is.
Az idei programot bemutató sajtótájékoztatón Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház főigazgatója kiemelte: bár a Nemzeti Színház nem a napi dolgok gyors lereagálását tartja szem előtt a repertoár kialakításánál, de a fesztivállal most teret nyitnak ezeknek a témafelvetéseknek is. A meghívott előadások között több foglalkozik a migránskérdéssel, a különböző kultúrákban megjelenő idegenséggel. Látható lesz egy Németországba menekült szír társulat, amely személyes élményein keresztül mutatja be a szíriai konfliktust a Tüzes szerelem című előadásban. A Belgiumban élő iraki rendező, Mokhallad Rasem A test forradalma című előadásával az arab tavasz kiváltó pillanatára emlékezik, amikor 2010-ben egy fiatal tuniszi utcai árus, Mohammed al-Buazizi a rendszer elleni tiltakozásként felgyújtotta magát.
A fent említett események tragikus következményeire reflektál a Violence(s) című tunéziai előadás, amelynek rendezője az arab színházi élet megkerülhetetlen figurája, Fadhel Dzsaibi. A székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház is a migránskérdéssel foglalkozik: Matei Visniec Migránsoook – avagy túlsúlyban a bárkánk című drámája jelenünk legégetőbb problémájával szembesít, bemutatva a görög szigeteken lakók, a helyzetet elszenvedők és kihasználók álláspontját.
Lesz több visszatérő társulat is, ahogy a hagyományos témákat is megtartják. Több előadás azt járja körbe, hogyan lehet megőrizni nemzeti kultúránkat egy globalizált világban, miként tudjuk átmenteni generációról generációra az értékeket, tradíciókat. A moszkvai Vahtangov Színház ezúttal Szophoklész tragédiájával, az Oidipusz királlyal érkezik. A hatalmon lévők felelősségét boncolgató misztériumjáték a Görög Nemzeti Színházzal közös koprodukció, amelyben a főszerepeket az orosz művészek játsszák, a kórus viszont görög színészekből áll, mert a rendező, Rimasz Tuminasz szerint a görög kultúra az egyetlen, amely visszaépítette a kar szerepét.
A találkozón részt vesz Európa egyik legrégebbi művészszínháza, a milánói Piccolo Teatro, amely a Pinokkió-legenda új értelmezését tárja a nézők elé. Antonio Latella rendezése játék a szavakkal, tánc az ábécével, amelybe Dante Isteni színjátéka is beleszövődik. Ebben a felnőttmesében az egyetlen, aki igazat mond, Pinokkió, aki őszinteségével súlyos károkat okoz.
A Nemzeti Színház négy előadása is látható lesz a fesztiválon: a III. Richárd, a Bánk bán és a Figaro házassága, avagy egy őrült nap emléke című produkció mellett itt tartják ifjabb Vidnyánszky Attila legújabb rendezésének, a Woyzecknek a premierjét is.