Miután Jézust elvesztettük a túloldalon

Öt budapesti helyszínen is találkozhatunk Karátson Gábor festészetével.

Tölgyesi Gábor
2018. 01. 18. 18:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Nemhiába kezdődik alvókkal a darab. Ébredésük is, nyomban azután, csak látszólagos ébredés: azt álmodja az ember, hogy fölébredt. Ideje végül tudomásul venni: valójában itt nem találkozik senki senkivel. Nem érkezik már haza senki a messzeségből, mert nincs is hova hazatérni, eminnen sem lehet üdvözlésére sietni, nincsen már az eminnen; a szerelmesek sem tudnak igazából egymás szemébe nézni. Megannyi privát álomban (sötétzárkában), kevés ám itt az éteri elem.” A Cseresznyéskert egykori szolnoki bemutatója kapcsán a 2015-ben elhunyt Karátson Gábor írta e mondatokat, amelyeken nem csak a színikritikák olvasói ámulhatnak el. Karátson írása Csehov színművének lényegére világít rá meghökkentő módon: az orosz drámaíró utolsó színművében, már a XX. század elején figyelmeztetett korunk egyik szorongató jelenségére, a társas magány börtönére.

Karátson Gábor írásait olvasva persze gyakran elállhat a lélegzetünk, sok „hűha” élményünk lehetett az előadásait hallgatva is. És lehet most is, ha felkerekedünk Budapesten, hogy felfedezzük festői világát: erre öt helyen is van lehetőségünk. Kevésbé közismert, hogy Karátson nemcsak író, a Tao te king és a Ji king fordítója, filozófus, művészetpedagógus, szenvedélyes környezetvédő, a Duna Kör egyik alapítója volt, hanem festőművész is, aki a képeivel az írásaihoz hasonló „veszélyes” utakra csábít: az elmélyülésre.

Nagyapja, Olgyai Viktor is festőművész volt. Ő eredetileg írónak készült, ám 1956-ban az Eötvös Loránd Tudományegyetem forradalmi bizottmányának tagja volt, emiatt két évre börtönbe került. A fogság után úgy érezte, a szavak kompromittálódtak: így fölment a padlásra, és megfestette egyik első képét, a Padlásfolyosót. „Az épp csak kinyitott vasajtó mögül felcsillanó fény csupán megsejtet valamit; különben, még az ott felejtett rádióval együtt is, mintha egy börtönfolyosó volna” − olvashatjuk a képhez fűzött kommentárjában, a Műcsarnok január 28-ig látható Józan szenvedéllyel című kiállításán. Mivel minden egyetemről kitiltották, a festészetben is autodidaktaként képezte magát. S hogy honnan hová jutott, nem is akármilyen eredménnyel – a fotórealizmustól, a szürnaturalizmustól az arte poveráig és a sajtófotók absztrahálásáig −, ez a kezdetektől az életmű lezárásáig tökéletesen nyomon követhető.

A sajtófotók absztrahálása – mint talált tárgyak átformálása, ahogy Lányi András író, filozófus, Karátson barátja fogalmazott – azonban több mint technikai újítás vagy a festői látásmód változása: további lépés a szemlélődő magatartás, az elmélyülés felé. Elsőre talán meglepő: ezen az úton VI. Pál pápa, Cicciolina, Björn Borg és Mitterand is ihletforrás. Egy bostoni faji villongás áldozatáról készült festménye, A test megtalálása kapcsán megérthetjük, miért volt ő a földi világ pusztulása ellen ágáló próféta – aminek Lányi látta őt. „Ha elvesztettük Jézust a túloldalon, én megtalálom az innenső oldalon. A természetmisztériumban való továbblétezés lehetőségét bennem a környezetrombolásra való ráébredés szüntette meg, brutális, váratlan csapásként.” Grafikai munkásságát meghatározza Goethe Faustja és az evangéliumok által inspirált akvarelljei. Utóbbiak február 10-ig a Ráday utcai Bibliamúzeumban, február 18-ig az Evangélikus Országos Múzeumban, valamint a német ajkú református közösség Hold utcai templomában is láthatók, ráadásul a Deák Ferenc utcában, egykori műtermében nemrégiben nyílt meg a lakásmúzeuma is. „Nem a képet kell látni, a kép által kell látni” – Karátson festészete is elmenyitogató.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.