– Aki nem a táncot választotta hivatásául, annak is végigkíséri az egész életét az élmény, amit itt szerzett – fogalmazott Timár Böske, a Csillagszemű Táncegyüttes alapítója a társulat 25., jubileumi évadának sajtótájékoztatóján. Az 1993-ban létrehozott gyermektáncegyüttes tagjait a Kodály-módszer analógiájára a Timár Sándor által kidolgozott rendszer szerint kezdték néptáncra tanítani. A mára több mint ezerfősre duzzadt társulatban a háromévestől a felnőtt, profi táncosig minden korosztály megtalálható. A fővárosban, vidéken és Angliában összesen már húsz helyszínen oktatnak az együttes egykori és jelenlegi táncosai. Timár Böske negyed évszázada még a Magyar Állami Népi Együttes kötelékében kezdte építeni a formációt, amelyhez évente több mint száz új kisgyerek csatlakozott. A társulat mára több tízezer ember életének tette rövidebb-hosszabb időre részévé a népzenei és néptánchagyományt.
A Timár-módszer lényege, hogy városi körülmények között is lehetővé teszi a néphagyományaink elsajátítását a gyerekeknek „anyanyelvi szinten”, így azok már kiskoruktól beépülnek a mindennapjaikba. Éppen úgy, ahogy annak idején a többgenerációs nagycsaládba született fiatalok esetében.
Magyarország legnagyobb létszámú magántársulata hazai és nemzetközi sikerekkel egyaránt büszkélkedhet. Tagjai az elmúlt negyed évszázadban bejárták az egész világot, alapítóinak, a Timár házaspárnak köszönhetően pedig hatalmas kultusza alakult ki a magyar néptáncnak Japánban, ahol az elmúlt évtizedek alatt több tízezer tanítványt verbuváltak.
– Saját megfogalmazásuk szerint nekik olyan lehetőséget ad a magyar néptánc improvizációs jellege az önmegvalósításra, amilyet egy japán tánc soha az életben nem tenne lehetővé – mondta lapunknak Timár Böske, és hozzátette, ők is sokat tanultak japán tanítványaiktól.
– Ha szabály van, rend van. Ha rend van, fegyelem van. Ha fegyelem van, akkor lesz sikerélmény is – foglalta össze a Csillagszemű Táncegyüttes ars poeticájának is beillő tanulságot.
– Természetes volt, hogy ebben a családban mindenki valami módon foglalkozni fog néptánccal – fogalmazott Timár Mihály, az alapítók legidősebb gyermeke, aki ma már a Csillagszeműből kinőtt Timár Táncakadémiát irányítja. Az akadémia feladatai között az oktatás mellett Timár Sándor koreográfus, néptáncpedagógus, néptánc- és népzenegyűjtő életművének gondozása is szerepel. Az általa gyűjtött hatalmas anyag már a Hagyományok Házában és a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának Zenetudományi Intézetében található, de a felhalmozott tudás rendszerezését és továbbadását magára vállaló akadémia előtt még sok munka áll.
– A táncházmozgalom nem jöhetett volna létre a nélkül a táncpedagógiai módszer nélkül, amelyet ő a Bartók Béla Táncegyüttesben kidolgozott – mondta Timár Mihály édesapja munkásságának jelentőségéről.
Timár Sándor életéről dokumentumfilm is készült A táncanyanyelv mestere címmel. A Tari János által rendezett, 52 perces alkotást vasárnap 13 órakor sugározza az M5. A jubileumi évadban tíz előadással ünnepelnek a „Csillagszeműek”. Az évadnyitó előadást a Timár Együttes adja a MOM Kulturális Központban január 29-én este 7 órakor, a záró ünnepi gálaest június 12-én, a budapesti Erkel Színházban lesz több mint ezer szereplő részvételével.