Negyedszázados Csillagszeműek

A huszonöt működő Csillagszemű Táncegyüttes több tízezer fiatallal ismertette meg a népzenei hagyományt.

Sashegyi Zsófia
2018. 01. 26. 4:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Aki nem a táncot választotta hivatásául, annak is végigkíséri az egész életét az élmény, amit itt szerzett – fogalmazott Timár Böske, a Csillagszemű Táncegyüttes alapítója a társulat 25., jubileumi évadának sajtótájékoztatóján. Az 1993-ban létrehozott gyermektáncegyüttes tagjait a Kodály-módszer analógiájára a Timár Sándor által kidolgozott rendszer szerint kezdték néptáncra tanítani. A mára több mint ezerfősre duzzadt társulatban a háromévestől a felnőtt, profi táncosig minden korosztály megtalálható. A fővárosban, vidéken és Angliában összesen már húsz helyszínen oktatnak az együttes egykori és jelenlegi táncosai. Timár Böske negyed évszázada még a Magyar Állami Népi Együttes kötelékében kezdte építeni a formációt, amelyhez évente több mint száz új kisgyerek csatlakozott. A társulat mára több tízezer ember életének tette rövidebb-hosszabb időre részévé a népzenei és néptánchagyományt.

A Timár-módszer lényege, hogy városi körülmények között is lehetővé teszi a néphagyományaink elsajátítását a gyerekeknek „anyanyelvi szinten”, így azok már kiskoruktól beépülnek a mindennapjaikba. Éppen úgy, ahogy annak idején a többgenerációs nagycsaládba született fiatalok esetében.

Magyarország legnagyobb létszámú magántársulata hazai és nemzetközi sikerekkel egyaránt büszkélkedhet. Tagjai az elmúlt negyed évszázadban bejárták az egész világot, alapítóinak, a Timár házaspárnak köszönhetően pedig hatalmas kultusza alakult ki a magyar néptáncnak Japánban, ahol az elmúlt évtizedek alatt több tízezer tanítványt verbuváltak.

– Saját megfogalmazásuk szerint nekik olyan lehetőséget ad a magyar néptánc improvizációs jellege az önmegvalósításra, amilyet egy japán tánc soha az életben nem tenne lehetővé – mondta lapunknak Timár Böske, és hozzátette, ők is sokat tanultak japán tanítványaiktól.

– Ha szabály van, rend van. Ha rend van, fegyelem van. Ha fegyelem van, akkor lesz sikerélmény is – foglalta össze a Csillagszemű Táncegyüttes ars poeticájának is beillő tanulságot.

– Természetes volt, hogy ebben a családban mindenki valami módon foglalkozni fog néptánccal – fogalmazott Timár Mihály, az alapítók legidősebb gyermeke, aki ma már a Csillagszeműből kinőtt Timár Táncakadémiát irányítja. Az akadémia feladatai között az oktatás mellett Timár Sándor koreográfus, néptáncpedagógus, néptánc- és népzenegyűjtő életművének gondozása is szerepel. Az általa gyűjtött hatalmas anyag már a Hagyományok Házában és a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának Zenetudományi Intézetében található, de a felhalmozott tudás rendszerezését és továbbadását magára vállaló akadémia előtt még sok munka áll.

– A táncházmozgalom nem jöhetett volna létre a nélkül a táncpedagógiai módszer nélkül, amelyet ő a Bartók Béla Táncegyüttesben kidolgozott – mondta Timár Mihály édesapja munkásságának jelentőségéről.

Timár Sándor életéről dokumentumfilm is készült A táncanyanyelv mestere címmel. A Tari János által rendezett, 52 perces alkotást vasárnap 13 órakor sugározza az M5. A jubileumi évadban tíz előadással ünnepelnek a „Csillagszeműek”. Az évadnyitó előadást a Timár Együttes adja a MOM Kulturális Központban január 29-én este 7 órakor, a záró ünnepi gálaest június 12-én, a budapesti Erkel Színházban lesz több mint ezer szereplő részvételével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.