Plakátvagány, avagy visszaüt a barkácsesztétika

Ki vesz vajon ingatlant egy olyan ügynök segítségével, aki a megfelelő grafikuson is spórol?

Híd Jenő
2018. 01. 19. 15:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kapitalizmus pénzpikkelyes, szikkadt bőrén mint egy sosem halványuló tetoválás virít régtől fogva a következő igazság: a jó reklám legfőbb ismérve, hogy figyelemfelkeltő. És tulajdonképpen mindegy, hogy ezt a figyelmet miként keltjük fel. Sokféle iskola létezik – vannak például, akik a szellemességben vagy éppen a befogadó vizuális gyomrozásában hisznek –, ezek közül az egyik a puritán-primitív, amely szándékolt esetlenségével, vállalt vizuális alultápláltságával és úgy általában a kivitelezés kiáltó olcsóságának merész felmutatásával tűnik ki az agyongondolt, túldizájnolt és szétszakmázott ötletparádék közül.

Ennek az irányzatnak a legnagyobb mestere hazai földön kétségkívül Klapka György volt, aki a teljes hollywoodi látványipart és vizuális effektszektát sodorta camus-i értelemben vett mély egzisztenciális válságba, amikor az asztal alól lassú mozdulattal maga elé emelte a legendás kartonlapot a felirattal: Vámház körút 9.

Áll az ember az ingatlanos Józsa Raymond mostanában kihelyezett plakátjai előtt, és azon töpreng, vajon itt a klapkai léptek nyomán laposra taposott ösvényen merészen előrelépő kismesterről van szó, aki tettetett nemtörődömségével nagyon is számító módon a nagy előd hagyományát újítja meg, vagy mégiscsak az a helyzet, hogy ez borzasztóan amatőr és béna plakát. Hajlanánk az utóbbi értelmezésre. Miért is? Mindenekelőtt azért, mert az ember minden további nélkül venne arany ékszert egy dörzsölt zálogostól, függetlenül a reklám minőségétől. De ingatlant venni egy olyan ember segítségével, aki spórol a megfelelő grafikuson? Nos, ez már kockázatosabb döntésnek tűnik.

Hihetünk-e annak a szakembernek a lakás állapotát, a műszaki minősítést és a lakóközösség szociális jellemzőit illetően, aki hagyta valakinek, hogy olyan meggyőzően és hitelesen montázsoljon egy aktatáskányi pénzt a karjára, mintha egyetlen kegyelmi pillanatra épp Józsa Raymond közvetlen vonzáskörzetében kapcsolta volna le egy hatalmas, láthatatlan kéz a gravitációs erőt?

Ráadásul a mindenre gyanakvó fővárosi utazóközönség tagjainak fejében joggal ébred fel a gyanú: miért nem rakott meg a segítőkész ingatlanos maga egy valódi aktatáskát valódi pénzzel? Még a végén photoshopolt fizetőeszközt kapunk, ha követőinek szegődünk, ahogy arra a magyar helyesírást meglehetős avantgárd lazasággal használó szöveg biztat bennünket.

De végül is kinek árt az, ha a kis- és nagybetűk teljesen értelmetlenül, ötletszerűen következnek egy hirdetési szövegben? Az adásvételi szerződésnél majdcsak jobban figyel a plakátférfivá lényegült szakértőnk, legalábbis ezt reméljük, amikor a Plakáttal (így, nagybetűvel) szemezünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.