Komoly szakkönyv jelent meg nemrégiben a Kiskun Múzeum gondozásában. A Szecesszió az Alföldön – Dolgozatok a régió művészet- és várostörténetéről című kötet gyakorlatilag hiánypótló, hiszen a vidéki szecessziós építészetről ad, ha nem is teljes, de meglehetősen átfogó képet.
A könyv a Városépítő polgármesterek és az „alföldi szecesszió” című, 2015 októberében Kiskunfélegyházán megrendezett konferencia (majdnem mindegyik) előadásának szerkesztett változataiból állt össze. Ahogy Budapesten, a Fugában látható Ez is szecesszió című kiállítás (amely mintalapok segítségével mutatja be a stílus ihletforrásait és sokszínűségét) megnyitójával összekötött könyvbemutatón elhangzott: a konferencia is fontos lépés volt afelé, hogy közelebbi képet kaphassunk a szecesszió vidéki fellegvárairól, a kötet pedig megkerülhetetlen szakirodalommá válhat, akár már a közeljövőben is.
A kiállításában tankönyveket idéző, vaskos, ugyanakkor jól tagolt és könnyen olvasható, illusztrációkat is rejtő Szecesszió az Alföldön az építészet kedvelői számára mindenképpen ajánlott munka. Nemcsak egy-egy város (például Nyíregyháza, Debrecen, Arad, Hódmezővásárhely, Szeged, Szentes, Szabadka vagy Nagykőrös) kiemelkedő építészeti emlékeiről, meg nem valósult tervekről tudhatunk meg belőle sok mindent, de a korszak olyan építészeiről is (Kövér Lajos, Führer Miklós, Pavlovits Károly, Dobovszky József, Sztrucskó József), akiknek a neve és munkássága eleddig talán csak a helyiek számára volt ismert (vagy még nekik sem).
Bár talán ezt nem is tűzték ki célul, de ez a mű nem vállalkozik arra, hogy kifejtse: valóban létezik-e csak az Alföldre jellemző szecessziós építészeti stílus (amelyet a virágos stílus és az alföldi szecesszió elnevezésekkel illettek már). Bár a kettős előszóban Keserü Katalin művészettörténész (szerepeltetése nem véletlen, ő volt az első, akit foglalkoztatni kezdett ez a felvetés), valamint a szerkesztők (Mészáros Márta, Brunner Attila és Veress Dániel) röviden körbejárják a kérdést, a szerzők azonban nem vonnak le konklúziót, nem kapunk arra tényleges választ, van-e vajon jól beazonosítható pusztastíl.