– A regény egyik középpontja, a főszereplő életének meghatározó pillanata, 1989. július 14., Kádár János temetésének napja. Nem Nagy Imre újratemetése, nem is a köztársaság kikiáltása, hanem Kádár búcsúztatása jelenti az új élet kezdetét.
– A tizenévesek számára 1989-ben Nagy Imre újratemetése nem volt korszakzáró motívum. Fontos társadalmi eseménynek érezték, és meghatározó helyet foglal el az emlékezetkultúrában, de mégsem az ő személye szimbolizálta a korszakot, így a lezárásának sem lehetett a jelképe. A regény az akkori húszévesek szemszögéből mutatja be a rendszerváltást, akik nem sokat tudtak 1956-ról és Nagy Imre szerepéről a forradalomban, így nem lett ikonikus figura. Kádár János ezzel szemben közvetlen élményként volt jelen az életükben. Ezért is lehetett ő a korszak szimbóluma, így a rendszert az ő temetésével tudtam elföldelni.
– Az elbeszélő apja a román határhoz közeli településre, Peregre költözik, és ezzel mintha kilépne a társadalomból. A valóságban léteztek a Pereghez hasonló törvényen kívüli helyek, kívül lehetett kerülni a rendszeren?
– A regénybeli apa radikális döntést hozott, mivel jelen volt a Köztársaság téri pártház ostrománál, el akart tűnni szem elől, és ezért elment a falig, ami az esetében a román határt jelentette. És ezek az utak a valóságban is léteztek, volt kiút a rendszerből. Petri György és számos underground figura is kilépett belőle, és sok más értelmiségi választotta a passzív rezisztenciát. De az ifjúsági szubkultúrák, a beat, a rock and roll, a hippik, a csöves jelenség is kivonulás pózában tetszelgett. De persze a kívülállás szimbólumának tartott Fekete bárányok koncert is a KISZ rendezvénye volt. A korszak szinte mindenkin hagyott némi foltot. Persze el lehetett menni a falig, ahogy a regény főhősének az apja is. Dixi (Gémesi János, a kor legendás figurája, „költő, színész, filozófus, bűnöző és szent” – a szerk.) vagy a Cpg a maguk módján megtették ezt, meg is lett az eredménye. Dixi egy idő után önmagát számolta fel, a Cpg tagjai pedig börtönbe kerültek.