95 éves az olasz művészet és szépség nagykövete

A főként Shakespeare-adaptációiról ismert Franco Zeffirelli a színházban nagyobb sikereket ért el, mint filmen.

Vékony Zsolt
2018. 02. 12. 13:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindig meglepő tapasztalni, hogy az olasz filmgyártás milyen erősen visszaesett (főleg mennyiségét tekintve) az elmúlt harminc évben. Míg a neorealizmus, majd a hollywoodit másoló sikerfilmek tömkelege számtalan alkotónak adott lehetőséget arra, hogy kibontakoztathassa képességeit, a jelenben már egyre kevesebb, nemzetközi szinten is említésre méltó talján mű készül. Ráadásul az aranykor nagy zsenijeinek (akár a művész-, akár a zsánerfilmeket nézzük) többsége már nincs is közöttünk (elég csak Antonionira, Fellinire, Leonéra vagy Fulcira gondolni), helyükbe lépni pedig csak kevesek tudtak.

Ebből a szempontból viszont érdemes azokra a filmesekre figyelnünk, akik még köztünk vannak, mint például a még 2017-ben is filmmel jelentkező, lassan a 90-hez közelítő Taviani testvérek, esetleg a már visszavonultan élő Bernardo Bertolucci vagy a mai napon 95. életévét betöltő Franco Zeffirelli.

Zeffirellit általában illik a nagy olasz rendezők közé sorolni, bár életműve igazán sosem volt annyira egyöntetűen kedvelt és elfogadott, mint mondjuk Pasolinié vagy Fellinié. Tény, hogy az 1923. február 12-én született Zeffirelli sokkalta nagyobb sikereket ért el színházi berkeken belül.

Élete és pályafutása mindenesetre igencsak kalandosnak és kanyargósnak mondható. Házasságon kívüli gyermekként jött a világra Firenzében, édesanyját fiatalon elvesztette, így néhány idős angol hölgy nevelte fel. Építésznek tanult, ám az egyetemen amatőr színielőadásokat rendezett, amelyekre felfigyelt Luchino Visconti, s felkérte őt, legyen a rendezőasszisztense (a Vihar előtt, a Szépek szépe és az Érzelem című filmeken dolgoztak együtt). Ezt követően más alkotókkal (Roberto Rossellini, Vittorio De Sica) is munkakapcsolatot alakított ki, ám a tapasztalatait mégsem kamatoztatta azonnal, inkább visszatért a színház világába, ahol megújította a korszerűtlen operarendezést, emellett pedig kiélte Shakespeare iránt rajongását is, feladatának tekintve, hogy közelebb hozza az angol szerző műveit a jelen nézőihez.

Ezen küldetését aztán a mozivásznakon is folytatta, hiszen az 1958-as Kemping című vígjátékot követő, közel tízéves kihagyás után A makrancos hölgyet forgatta le, amely zajos sikert aratott, köszönhetően a két főszereplőnek, Richard Burtonnek és Elizabeth Taylornak. Elismertségét tovább fokozta Rómeó és Júlia-adaptációja, amelyben törekedett arra, hogy a címszereplőkkel nagyjából egykorú színészek játsszák a szerelmeseket (bár a kezdeti szakaszban felmerült, hogy Paul McCartney formálja meg Rómeót). Ez persze jogi problémákat is felvetett, hiszen a 15 esztendős Olivia Hussey egy jelenetben félmeztelenül szerepel, amelyhez külön engedélyt kellett szerezni. Érdekesség, hogy a színésznő végül a film londoni premierjén nem vehetett részt, mivel 18 éves kor alatt nem nézhetett meg meztelenséget is tartalmazó alkotást.

A rendező ezt követően az Assisi Szent Ferenc életét feldolgozó Napfivér, Holdnővérrel jelentkezett, amely megosztotta a kritikusokat és a nézőket is. A kezdeti sikerek innentől kezdve egyre inkább elkerülték Zeffirellit, akinek műveit egyre többször jellemezték giccsként (bár a Jane Eyre, a Tea Mussolinivel vagy a Mel Gibson főszereplésével készült Hamlet a jobban sikerült alkotások közé sorolható), viszont operafilmjeit (Traviata, Bajazzók, Parasztbecsület, Otello) komoly elismerések övezték. Utolsó filmjét 2002-ben mutatták be: a Mindörökké Callas a díva utolsó éveinek részben fiktív eseményeit dolgozza fel.

Magánéletéről viszonylag keveset lehet tudni. Ő maga 2006-ban megjelent önéletrajzi könyvében vallotta be homoszexualitását, és hogy Viscontival is kapcsolatba bonyolódott az Érzelem forgatásán. Két fiút is örökbe fogadott, egyikük épp a közelmúltban kelt apja védelmére, akit azzal vádolt meg egy színész, hogy a rendező az Egy apáca szerelme forgatása közben szexuálisan megkörnyékezte őt. Az idős Zeffirelli tavaly nyáron tüdőgyulladás miatt a kórházat is megjárta, éppen akkor, amikor Firenzében megnyílt a róla elnevezett és hagyatékát őrző múzeum és kulturális központ. Dario Franceschini kulturális miniszter akkor „az olasz művészet és szépség nagykövetének” nevezte a rendezőt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.