Szürreális élményben lehetett része annak, aki péntek este letévedt a Dürer Kertbe, merthogy két skandináv metált játszó csapat soros koncertje közé beesett egy a nyolcvanas években igazán nagy sztárnak számító zenekar, a Spandau Ballet, vagyis nem az egész Spandau, „csak” Tony Hadley énekes és sessionzenészekből verbuvált bandája
Bevallom, furcsa látvány volt a negyven pluszos korosztály nosztalgiára és valamiféle kulturált szórakozásra vágyó egyedeit megfigyelni, ahogyan teljesen bizonytalanul közlekednek a Dürer Kert egyébként a szemnek jóleső kékes félhomályban úszó folyosóin. Többször felmerült bennem az a kérdés az est folyamán, hogy milyen olyan hasonlatot tudnék mondani, ami a legjobban érzékelteti azt a paradoxont, amit Dürer és a Spandau találkozásáról gondolok. Mintha Szikora Robi adott volna akusztikus koncertet az R-go-val 1988-ban a Fekete Lyuk színpadán. Valami ilyesmit képzeljenek el.
A másik kérdés, ami roppant módon fúrta az oldalamat, az az volt, hogy egyáltalán emlékszik-e valaki Tony Hadley-re, vagy legalább a Spandau Balletre. Emiatt egy hevenyészett, de legalább annál rövidebb kutatásba is kezdtem a közelmúltban az ismerőseim között, s ahogy gondoltam, a megkérdezettek többségének fogalma sem volt arról, hogy ki a csuda az Tony Hadley, de azért a Spandau említésekor már-már többeknek derengett, hogy igen, volt ott egy zenekar a hetvenes évek végén és a nyolcvanasok elején, és írt pár bődületesen nagy slágert az utókornak. Ennek a kis kutatásnak a tükrében valójában meg sem lepett, hogy a koncertre már elővételben elfogyott a jegyek többsége. Úgy látszik érdemes ezen éra csapatait vagy csapatainak maradványait turnéztatni, hiszen van egy korosztály, amelyik igenis hajlandó áldozni egy-egy olyan koncertért, ahol elhangoznak azok a dalok, amikre először lassúztak vagy léggitároztak.
Egyébként a Spandau Ballet korának egyik legmeghatározóbb zenekara volt. 1979-ben alakultak a The Cut nevű banda romjain, s néhány év alatt tényleg az egész világon ismertté váltak. (Nevüket egy roppant morbid anekdotából kölcsönözték, a spandaui börtönben felakasztott rabok rángatózására utaltak a „balett” jelzővel a börtönőrök.) Az újromantikus stílusba sorolt banda magán viselte a korai 80-as évek szinte minden tipikus mozzanatát. A teljes ismeretlenségből érkeztek, de dalaikkal meghódították a világot: eladtak több millió lemezt, megaslágereikkel, a True-val és a Golddal hónapokig tanyáztak szinte a világ összes slágerlistáján. Sikereik csúcsán, 1985-ben felléptek még a Wembley Stadionban is. Zenéjük leginkább a soft-pop és az új hullám keveréke volt, s bár korszakalkotót nem tudtak alkotni, Hadley kiváló hangja és Gary Kemp gitáros dalszerzői tehetsége okán mégis beírták magukat a zenetörténelem nagykönyvébe. Tették ezt nem minden ok nélkül. Pályafutásuk alatt Brit és Q Awardsot is nyertek, dalszerzőjük, – a már említett – Gary Kemp pedig 2012-óta Ivor Novello-díjjal is büszkélkedhet. A nyolcvanas években nagy sikereket elérő bandákhoz hasonlóan ők is a kilencvenesek elején találtak legyőzőre, a megváltozott zenei és technikai közeg okán. Erejükből még egy 2009-es újraegyesülésre futotta, de számottevő sikereket azóta nem tudhatnak magukénak.