– Egy hangverseny közösségi élmény, az imádságnál bensőségesebb kapcsolat viszont talán nem létezik. Hogy hozható össze a művészetben a csoportos jelenlét és az ima intimitása?
– Él az emberekben ezzel kapcsolatban egy érdekes tévhit, amely szerint az imádság kizárólag misztikus és bensőséges megnyilvánulás lehet. Érdemes különválasztani az imát mint magántevékenységet és közösségi megnyilvánulást. Számtalan formája létezik ugyanis az imádságnak, van azonban olyan mozgatórugója, amely mindenki számára ugyanazt jelenti. Az is fohászkodik olykor, aki egyébként nem hisz Istenben! Az egyik legrégebbi és mindenki életében nyers valósággal jelentkező felkiáltást, az Uram, irgalmazz! lelkiállapotát számtalan szöveg, ritmus, közös tapasztalat is megragadja. És természetesen a transzcendens felé fordulásnak van diadalmas, elemi örömöt kifejező és hálaadó arca is, ráadásul ezek sem egyfélék: mondhatunk csöndes köszönetet, de ujjonghatunk is, mint Dávid a frigyszekrény előtt. Négy földrészen, több mint húsz országban jártunk már a Szent Efrém Férfikarral, és azt láttuk, hogy vallástól és felekezettől függetlenül minden igaz ima mélyén áttétel nélküliség, szívet-lelket kiöntő és jó értelemben vett „meggondolatlanság”, az Isten felé történő őszinte „felfakadás” található. Vallásos és nem vallásos embereket egyaránt arra szeretnénk bátorítani, hogy éljék meg az imának azt a rugalmas állapotát, amelyben közösségi formában fejeződik ki a mindenkiben ott buzgó, személyes fohász.
– A ritmikus imának – például a Szent Ignác-i lelkiségben – nagy hagyományai vannak, a Szentírás nyelvezetének és a kötött imaszövegeknek is mindig van valamiféle lüktetése. Így az Ima és ritmus-koncert címe nem meglepő, az viszont igen, hogy az előadást interaktív szakrális zenei játszóházként aposztrofálták. Lehetséges játékosságot csempészni az imába?
– Egy képzőművészünk mondta, hogy az imádsághoz a játék áll a legközelebb – ezzel szépen egybecseng egy görögkatolikus paptól származó intés is, mely szerint játszó gyermeket megzavarni halálos bűn. Aki játszik, az ima állapotában van, és a zenével sem teszünk mást: játsszuk. Játszás és játszadozás azonban különválasztandó. A szakrális játszóház magját az előbbi adja, hiszen az előadással tulajdonképpen egy játékos liturgiát hozunk létre. A koncerten közös imára kérjük majd az ott lévőket, hang-, ritmus- és zeneelemeket adunk a kezükbe, hogy mindenki a maga módján kapcsolódhasson be az alkotásba. Aki nem vallásos, mégis részt vesz a játékban, arról úgyis a Teremtő dolga eldönteni, imaként hallgatja-e, vagy csak gyönyörködik benne.