Hiába, hogy ma százhúsz éve született, és már több mint hatvan éve nincs köztünk: Bertolt Brecht üzenetei mit sem veszítettek aktualitásukból. A maga idejében egyaránt ütötte a polgári és a kommunista tábor, miközben drámáiban hitelesen ábrázolta az őt körülvevő világot. És hiába volt az másik kor, helyzetleírásait ma is fájóan pontosnak érezzük, emberábrázolásai betalálnak. Iróniája elevenebb nem is lehetne. „Épp ellenkezőleg, uram, épp ellenkezőleg. A mi bíráink teljességgel megvesztegethetetlenek: nincs az a pénz, amivel meg lehetne vesztegetni őket, hogy igazságot szolgáltassanak” – olvassuk például a Koldusoperában. Ki tudja, érvényességét veszítheti-e valaha ez a mondat.
Vagy vegyük csak Brecht egyik legtökéletesebb, A szecsuáni jólélek (Jóembert keresünk) című színművét, amely a szegények kizsákmányolásának egyik örök érvényű parabolája. A negyvenes évek elején született darabot Nemes Nagy Ágnes fordította először magyarra 1957-ben, és első hazai bemutatója is ebben az évben volt, méghozzá a Katona József Színházban. A Koldusoperát pedig először a Vígszínház színpadán láthattunk, mint azt Eszenyi Enikőtől, a teátrum jelenlegi igazgatójától megtudtuk. A színész-rendező jól ismeri a drámaíró világát: az Egyesült Államokban az Egy fő az egy főt, a Pesti Színházban a Baalt, a Kispolgári nászt rendezte, s játszott A városok sűrűjében című darabban is. Gothár Péter Koldusoperájában ő volt Lucy, majd a Jóembert keresünkben Sen Te / Sui Ta.
„Nem ismerek senkit a színháztörténetből, aki hozzá hasonlóképp egyszerre lenne tökéletes költő, kritikus, drámaíró és elméleti ember” – hangsúlyozza lapunknak Eszenyi Enikő, hozzáfűzve: Brechtben nem is lehet szétválasztani ezeket. Mint mondja, a „mindig aktuális” szerző egy izgalmas színházi módszert is adott a világnak. „Ez az elidegenítés, ami rendkívül titokzatos, nehezen körülírható vagy megmagyarázható elem. Sokféleképpen lehet élni vele, a színész hangszínnel és gesztussal egyaránt kifejezheti, hogy valamiképp eltávolodik szerepétől – jegyzi meg Eszenyi. – A Jóembert keresünk című darabban ezt magam is alkalmazom a rendezői instrukció alapján.”