Az MTK stadionjában fociztak a Titanic túlélőinek megsegítésére

A Carpathia óceánjáró legénysége sietett az elsüllyedt luxushajó utasainak segítségére, majd meghívták őket Budapestre.

Benedek Szabolcs
2018. 02. 24. 14:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Mondja, ezek mind pincérek?” „Nem, van köztük pikoló is” – hangzott el 1912. május 10-én az MTK stadionjának lelátóján a Nemzeti Sport tudósítása szerint. A pikírt párbeszéd arra vonatkozhatott, hogy az eredeti hírek még arról szóltak, a Carpathia óceánjáró angol tisztjei fognak megmérkőzni a bajnokságban az FTC mögött a második helyen tanyázó Hungária körúti gárdával. Végül azonban jobbára matrózok és stewardok érkeztek, akik – mint a Pesti Hírlap írta – természetesen szintúgy kiváló és becsületes emberek, teljesítették humánus kötelességüket. Mindazonáltal tisztek is voltak közöttük, például a magyar születésű negyedik tiszt, Ráth Gusztáv mellett maga Rostron kapitány.

Azokban a hetekben a magyar sajtóban is számtalan cikk született a Titanic április 14-ei katasztrófájáról, amihez nálunk külön adalékot jelentett, hogy a White Star Line társaság jéghegynek ütközött és elsüllyedt óceánjárójának túlélőit a konkurens Cunard Line cég Carpathia nevű gőzöse mentette meg. A magyar állam 1898-ban kötött megállapodást a brit hajózási társasággal a célból, hogy ha már az Amerikába történő kivándorlást nem lehet megállítani, legalább szabályozzák valamelyest a folyamatot. A Cunard Line onnantól négy óceánjárót közlekedtetett New York, illetve Trieszt és Fiume között.

Az 1902-ben vízre bocsájtott Carpathia messze nem számított luxushajónak: jóval kisebb volt a Titanicnál, és az ellátásra – különösen az étkezésre és a szálláshelyek higiéniájára – is gyakran panaszkodtak az utasai. „Különben is – állapította meg a Pesti Hírlap újságírója –, mindig hajótörötteket visz a fedélzetén, az élet hajótöröttjeit.” Igazi világhírre a Titanic katasztrófáját követően tett szert a hajó, ugyanakkor nálunk már korábban ismert volt a neve. Ady Endre például 1907. október 27-én a Budapesti Naplóban megjelent, A Carpathia ajándéka című glosszájában hétszáz visszatérő kivándorlóról írt, akiket „hajótörés nélkül ért hajótörés ( ), akiknek számára már Amerikában sem volt betöltetlen hely”.

Amikor a Carpathia 1912. április 11-én elindult New Yorkból, szintén Amerikából visszatérő, a korabeli tudósítások szerint többnyire horvát, német és szlovák nemzetiségű kivándorlókkal tartott Fiume felé. A hajó a Titanic túlélőivel visszafordult New Yorkba, majd ismét nekivágott az óceánnak, és május 7-én futott be Fiumébe. A Monarchiába, illetve Magyarországra visszavándorolni szándékozó utasait viszont előtte Triesztben letette, ők vonattal mentek tovább, kivéve Lengyel Árpádot, a hajó orvosát, akit autón vittek Fiuméig, ahol a Titanic katasztrófájáról és a túlélők ellátásáról tartott előadást.

A Carpathia legénysége és az MTK játékosai közötti mérkőzés ötlete onnét eredt, hogy a lapok lehozták a hírt, miszerint angol futballklubok jótékonysági mérkőzéseket rendeznek, amelyek bevételeiből a Titanic túlélőit segélyezik. Innét egyenes út vezetett oda, hogy Budapesten is legyen hasonló esemény, ám akkor már az amúgy is több ponton magyar vonatkozású hajó legénységével, akiknek a delegációja Fiumébe érkezésüket követően azonnal felszállt a pesti vonatra, de már előtte is, miután Gibraltár közelében telegramon megkapták az MTK meghívóját, éjjelente a fedélzet egy elkerített részén gyakoroltak a futballmeccsre. Amelyre eredetileg május 9-én került volna sor, ám az MTK elnöke, Brüll Alfréd javaslatára Budapestre invitálták Sir Arthur H. Rostront is, akinek jöttét megvárták a kezdőrúgással. A Carpathia kapitányának tiszteletére Fiumében fogadást rendezett gróf Wickenburg István kormányzó és Jekelfalussy Zoltán, a kivándorlást felügyelő királyi biztos, ami után Rostron a másodkapitány Kinson, valamint Lengyel Árpád társaságában vonatra ült, és 10-én reggel Budapestre érkezett, ahol József főherceg fogadta audiencián.

Fél hatkor az ezúttal játékvezetőként közreműködő Herczog Ede szövetségi kapitány a sípjába fújt. A mintegy 4000 néző soraiban megjelent a korabeli elit, akik jelentős része egyébként nem járt futballmeccsre, most viszont páholyjegyet váltott. A közönség nagy ovációval üdvözölte Rostront és a Carpathia legénységét, akiknek a mérkőzés félidejében Bárczy István polgármester kitüntetéseket adott át. A találkozó az MTK 3:2-es győzelmével ért véget, a magyar sajtó ugyanakkor megrótta a házigazdákat azért, mert ahelyett, hogy látványos játékkal szórakoztattak volna, lekicsinyelték a náluknál gyengébb ellenfelet azzal, hogy időnként látványosan hagyták magukat: a tengerészek második góljánál például Domonkos kapus egyszerűen lefeküdt a földre.

A Carpathia legénysége az esti vonattal visszament Fiumébe, hiszen a hajó másnap fordult is vissza New Yorkba újabb kivándorlókkal, akiket még két évig szállított Amerikába. Az első világháború idején csapatszállítóként használták, mígnem 1918. július 17-én egy német tengeralattjáró megtorpedózta. A legénység majdnem teljes létszámban megmenekült, ám a Carpathia azóta is hullámsírban fekszik az ír partok közelében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.