Hol kell lennünk, hogy elhiggyük a turisztikai plakátokat?

Tökéletesre csiszolt celebfotók, gyönyörű tájak, kormányhirdetések és a jelentések jelentőségteljes árnyalatai.

Lakner Dávid
2018. 02. 02. 13:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogy Wilhelm Dilthey is vallotta, az élmény nem annyira tetszőleges pszichikai vagy esztétikai esemény, sokkal inkább a tapasztalat teljes spektrumát megalkotó fogalom. Ez „szilárd pontként” teszi lehetővé a megértéshez való hozzáférést – olvashattuk a Dilthey: történetiség, individualitás, hermeneutika című szövegben. Ugyanakkor a német történész–filozófus is adós maradt a válasszal: miként függ össze az élményszerzés az ittlét, az átélés, valamint a hit fogalmaival? Hozzáférünk-e a megértéshez akkor is, ha nem hisszük el az élményt, továbbá gazdagodhatunk-e, ha nem vagyunk jelen, viszont átéljük?

Több mint száz évet kellett várnunk, hogy a fontos ismeretelméleti kérdéseket végre fel merje tenni valaki. Külön bátorságra vall, hogy a bonyolult felvetéseket ezúttal nem poros filozófiai szakkönyvekben, hanem óriásplakátokon feszegetik. A Magyar Turisztikai Ügynökség nevű állami szervről beszélünk, amely sokadik plakátkampányával bizonyítja, az élmény külvilágra vonatkozó tapasztalata egyben az öntudat megtapasztalása is.

„Itt kell lenned, hogy elhidd” – hirdették nem is oly rég a plakátok, hírességek Instagram-posztjait elhelyezve hazai látnivalók előtt. Az üzenet egyértelmű: a Kis-Balatonig kell zarándokolnunk, hogy meggyőződjünk arról, hihetünk a szemünknek. Nem világos ugyanakkor, hogy mire vonatkozik a szöveg. A természetfotók elvégre bár gyönyörűen megkomponáltak, mégis inkább hajlunk elhinni valóságtartalmukat, mintsem a képszerkesztőkön keresztülmenő, tökéletesre csiszolt celebfotókét. De miért ne hinnénk el, hogy a Kis-Balaton olyan szép lehet, mint a képeken?

A rejtélyt a politikai mémgyárosok oldották fel ügyesen, miután a turisztikai ügynökség plakátjai mellett megjelentek a sorosozó hirdetések is. Egyből világossá vált: itt a „nem tudom elhinni, hogy ez igaz lehet” érzetével állunk szemben, a készítők pedig jó érzékkel korunk abszurditására igyekeztek ráirányítani a figyelmet. Rögtön el is készültek a humoros átiratok, például az, amelyen a kormányfő fotózza magát az aprócska faluban elhelyezett stadion előtt. Való igaz: ha messziről szemlélnénk az egészet, talán el sem hinnénk, hogy mindaz, ami itt folyik, igaz lehet.

Valami viszont történt: az utóbbi hetekben az okos társadalomkritika lekerült a hirdetőtáblákról, átadva helyét egy másik üzenetnek. „Át kell élned, hogy elhidd” – olvashatjuk mostanság, és nem tudunk dűlőre jutni, mi szükség volt a változtatásra. Csak nem az indokolta, hogy a kormányhirdetések mellé helyezve így nem nyernek egy másfajta jelentést? És miben állhat a különbség jelenlét és átélés között? Mivel kell többet tennünk, hogy végre hinni tudjunk? Mindez továbbra is rejtély marad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.