Írjunk-e tollal e-mailt a kupongenerációnak?

Szakmai műhelyt és kerekasztal-beszélgetést rendeztek a kultúra eladhatóságáról.

Wekerle Szabolcs
2018. 02. 01. 15:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van olyan művészünk, aki, ha el akar küldeni valamit e-mailen, leírja tollal papírra az üzenetét, utána megkéri a feleségét, hogy fényképezze le, és küldje el azt a saját postafiókjából. Mások viszont már nagyon tudatosan használják a közösségi médiát önmaguk népszerűsítésére.

A Crane marketingügynökség kulturális divíziójának keddi kultúrmarketing-workshopján az egyik résztvevő ezzel a példával szemléltette, milyen végletek figyelhetők meg a honi művészvilágban az internet, az új média használatának terén. Ugyanakkor az esemény minden előadásából és kerekasztal-beszélgetéséből nyilvánvalóvá vált, hogy a népszerű közösségi oldalak használata, illetve a weboldalakon használatuk közben a kultúrafogyasztókról felhalmozódó adatok kezelése, elemzése, későbbi kiaknázása kulturális téren is elengedhetetlen a sikeres működéshez.

A Müpa jegyárusítása majdnem 60 százalékban online történik, de ez az arány a Zeneakadémia esetében is meghaladja az 50 százalékot. Vagyis az ezeket az intézményeket látogató, nem okvetlenül fiatal közönség ugyanúgy egyre inkább megközelíthető a világhálón keresztül, mint az ifjabb generációk. Hogy ez milyen technikákkal kivitelezhető, arról remek előadást tartott Fehér Katalin újmédia-kutató, aki stílszerűen Skype-on jelentkezett be brnói irodájából. A kutató szavaiból kiderült, hogy az interneten – elsősorban a Facebookon, az Instagramon és a YouTube-on – ma már szinte kizárólag videós tartalommal lehet sikert aratni: a negyvenöt év alattiak nagy része, a 16 és 30 év közötti korosztály 90 százaléka messze a mozgóképes anyagokra, hirdetésekre kattint leginkább. Az a kulturális intézmény, amely meg akar szólítani bizonyos társadalmi és korcsoportokat, jól teszi ezenkívül, ha talál magának egy olyan „influenszert” (vagyis a közösségi oldala révén népszerű és sokak által követett véleményvezért), aki akár önszántából, akár valamilyen ellenszolgáltatásért cserébe hajlandó népszerűsíteni termékeit. A jó influenszer onnan ismerszik meg, hogy viszonylag sok emberhez jut el, ráadásul nagyon intenzíven.

Instagram-sztárok

A kulturális szervezetek, szereplők – hasonlóan az üzleti tevékenységet folytató cégekhez – egyre hangsúlyosabban vannak jelen a Facebook tulajdonában lévő, napi félmilliárd felhasználót felmutató közösségi platformon, az Instagramon. Íme a nemzetközi és a magyarországi toplista, a név mellett a követők száma – ebből kiderül, hogy a hazai kulturális szereplőknek van még hová fejlődniük.

 

Guggenheim Múzeum, New York: 1,6 millió

Gustavo Dudamel karmester: 265 ezer

Bolsoj Színház, Moszkva: 199 ezer

Művészetek Palotája, Budapest: 7300

A38 Hajó, Budapest: 6500

Ludwig Múzeum, Budapest: 5000

A marketingesek körében ősidőktől kedvelt technika, a különféle játékok, kuponakciók szervezése ugyancsak hatékony módszer lehet az online világban: a területen dolgozó szakemberek által „mostgenerációnak” vagy „kupongenerációnak” nevezett mai ifjúság nagyon hatékonyan kutatja fel az ingyen vagy kedvező áron igénybe vehető szolgáltatásokat, programokat, és ezekről haladéktalanul tájékoztatja a virtuális világban fellelhető ismerőseit is.

A műhelyt záró kerekasztal-beszélgetésből – amelyen a Müpa, a Katona József Színház, a Zeneakadémia és a szentendrei Ferenczy Múzeumi Központ egy-egy képviselője vett részt – kiderült, hogy a magyar kulturális szereplők közül még elég kevesen kezelik helyén az új média nyújtotta lehetőségeket. Pedig célszerű lenne: az adatokból kitűnik, hogy egy-egy kulturális szereplő már ma is 88 százalékban online, és pusztán 12 százalékban személyesen „találkozik” a közönségével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.