Klasszicista kincsek hét réteg festék mögött

A jánoshidai templom titkát a hetvenes években felfedték, most a kastély lepte meg a restaurátorokat.

Tölgyesi Gábor
2018. 02. 22. 19:34
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Hatalmas, emeletes fehér kastély a község főterén: a csornai premontrei kanonokrend rendháza. Fehér premontrei pap a község plébánosa és a kastélyos rendházban székel a rend fehérpap-jószágkormányzója. A község határában négyezer hold a fehérpapok birtoka. És ki hinné, ezeknek a jókötésű jánoshidai jászoknak őseit Csehországból, Morvaországból telepítették ide a Zagyva mentére, a magyar és kán sziget piros közepébe” – írta 1935 nyarán Az Est kiküldött tudósítója. Bár lehetett volna, a riport apropója mégsem az volt, hogy „a jászsági földet nagyon szeretik a fák, az eprek, az akácok” − Bakos Ákos, aki később a laputód Pestnek lett a felelős szerkesztője, annak a hírnek járt utána, hogy Jánoshidán rémisztő ragály pusztít. A bulvárlapok, városi pletykák horrorisztikus történeteiből annyi beigazolódott, hogy egy bélhurutjárvány két jánoshidai gyermeket a koporsóba fektetett. Lelencek voltak, akikhez nem jártak a stefániás védőnők, Jánoshida pedig hiába kiáltott újra doktor és patika után. A szolnoki megyeháza és az illetékes minisztérium többször is elutasította az ötezer lakosú jászsági falu kérését, mondván, a községi orvostartást nem bírná el Jánoshida háztartása, a gyógyszertár felállítása pedig veszélyeztetné az alsószentgyörgyi patikus megélhetését.

A Népszabadság 1982 májusában egy épülő-szépülő faluról számolt be jánoshidai riportjában – takarosak a porták, a házakba bevezették a vizet, de a mellékutcák még sárosak −, ahol a Női Ruházati Ipari Szövetkezet olyan minőségi varrodát működtet már évek óta, hogy jórészt exportra termelhet. „Annak ellenére, hogy a jószágok mellől jöttek, hamar megtanulták a szalag mellett végzett munkát, és többségükben kiváló minőségű termék kerül ki a kezeik közül” − dicsérte a minőségellenőr a varrónőket, miközben a tanácselnök azért csak kikotyogta a riporternek: jól jönne még egy kis üzem, mert eljárnak a faluból a munkások, és aztán el is költöznek. A riportban említik az annak idején már több mint harminc éve feloszlatott premontrei szerzetesrendet is. „Majdnem mindenki a premontreiek birtokán cselédeskedett, s ugyanúgy szegénységet takartak a vályogfalak a felvégen, mint az alvégen” – olvashatjuk, és ámulhatunk, az osztályharcos felhang mögé miként csempészett kritikát az újságíró. A premontreiek idején legalább volt elég munkalehetőség – gondolhatta az olvasó.

Jánoshida históriája egybeforrt a premontreiek magyarországi történetével. Szent Norbert követői már a rendalapító életében megtelepedtek Magyarországon, II. István 1130-ban nekik adományozta a Nagyvárad melletti, üresen álló bencés monostort. Jánoshidára (is) feltehetően 1186-ban, III. Béla második feleségének, Capet Margitnak a kíséretében érkeztek a franciaországi Prémontré völgyéből – a XIII. században már több mint harminc premontrei prépostság működött szerte az országban. A török hódoltság idején a rend elhagyta magyarországi prépostságait (nem önszántából), és csak 1697-ben tért vissza, I. Lipót támogatásának köszönhetően – ezt közvetlenül megelőzte, hogy az ausztriai, perneki prépostság 270 ezer forinttal járult hozzá a török elleni harc költségeihez. A jánoshidai rendházat 1802-ben rendelték alá a premontreiek csornai prépostságának, az uradalom jövedelmét többek között a szombathelyi és a keszthelyi gimnáziumuk fenntartására fordították.

A régi lapokat átböngészve a jánoshidai premontreiek további elkötelezettségéről is képet alkothatunk. Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi miniszter például 1885-ben a Néptanítók Lapjának hasábjain köszönte meg Ihász Gilbert nyugalmazott jánoshidai házfőnöknek, hogy a helyi katolikus iskola szegény sorsú, árva tanulóinak a segélyezésére alapítványt hozott létre. A Vasárnapi Ujság 1897-ben Kulcsár Fábián premontrei tanár, Jánoshida egykori jószágkormányzója nekrológjában azt hangsúlyozta ki, hogy a rend legidősebb tagja egykor mint honvéd végigküzdötte az egész szabadságharcot a világosi gyásznapig. Az ellenséges csapatok szerezsánjai (határvadászai) fogták el Keszthelytől nyolc kilométerre, Rezi községben, ahol a helyi plébános bújtatta, és csak kegyetlen vallatás után eresztették szabadon. A lelkipásztori, oktatói feladatok mellett egyébként a jánoshidai szerzetesek az alapításától, 1921-től kezdve kivették a részüket az Iskolánkívüli Népművelési Bizottság munkájából is – tévedés azt hinni, hogy a népművelési mozgalmak csak 1948-ban indultak el Magyarországon.

Írásos emlék valójában nem maradt fenn a jánoshidai prépostság alapításának pontos idejéről – 1234-ben tesz róla említést a premontrei rendházakat felsoroló Ninivei Katalógus −, ám az 1186 körüli esztendőt a szerzetesi hagyományon túl az építészeti bizonyítékok is megerősítik. A Keresztelő Szent Jánosnak ajánlott templomot a XIII–XIV. század fordulója táján kisebb mértékben, a XVIII. század közepén – miután a török hódoltság korában a településsel együtt a templomot sem kímélték − barokk stílusban alakították át, építették újra. 1840-ben, majd 1971-1974-ben is felújították − addig azt lehetett gondolni, hogy egy a Jászság tipikus barokk templomai közül. Utóbb azonban Kozák Károly régész irányításával a felszínre hozták és bemutathatóvá tették a templom olyan román kori részleteit, amelyek a III. Béla korabeli, esztergomi palotaépítkezések részleteivel állíthatók párhuzamba. „A déli kápolna falában feltárt román kori kapu fejezetének finoman megformált fejecskéi ismeretlen megoldásnak számítanak ez ideig a hazai épületplasztikában. A jánoshidai templom alaprajza, déli kapuja, egy domborműve és kétkörös kereszttel megjelölt kváderköve arra utal, hogy ott egy Franciaországból jött, vagy francia mesternél tanult »premontrei« dolgozott a XII. század 80-as éveiben” − olvashatjuk H. Gyürky Katalin régész 1975-ös beszámolójában. A feltárás során egy-egy domborműrészleten Gábriel arkangyal, valamint az 1192-ben szentté avatott lovagkirály, I. László alakja is láthatóvá vált: utóbbi domborműrészlet pedig a Szent László-legenda legkorábbi ismert ábrázolása.

Az 1970-es évek óta így Jánoshidán található – az ócsai református, egykor premontrei templom mellett – az Alföld legszebb, kora középkori temploma. Nemcsak román, hanem  gótikus építészeti emlékeket is megőrzött, Jász-Nagykun-Szolnok megye legértékesebb műemléke, mégis kevesen tudnak róla. Mióta ugyanis megzabolázták a Zagyvát, és nem erre vezet a Jászberény-Szolnok út, Jánoshida eldugott település lett, pedig a középkorban még vámszedő hely volt. Ám az a kevés ember, aki mégis tisztában van Keresztelő Szent János születése templom értékeivel, sem sejthette a múlt év végéig, hogy annak szomszédságában álló, késő barokk, majd 1820-ban klasszicista stílusban kibővített és átépített rendház-kastély is tartogat még meglepetéseket. Három restaurátorművész,  Fodor Edina, Maracskó Izabella és Egri Hunor ugyanis az épület rekonstrukciójának előkészítésekor olyan kétszáz éves falképek nyomára bukkant, amelyek ritkaságszámba mennek. Erről a saját szemünkkel is meggyőződhettünk. − Arra számítottunk, hogy itt lesznek a falfestmények – mondja az U-alakú épületbe belépve, a boltíves, barokk földszinten gyorsan áthaladva a Szolnoki Járási Hivatal műemléki szakügyintézője, Sisa Béla, és egyből a nagyon szép, kovácsoltvas korlátos lépcsők irányába veszi az irányt. Mikor megjegyzem, hogy a földszinti folyosó falán lévő restaurátori kutatóablakok mögül mégiscsak mintha falképek kandikálnának ki, legyint. – Azok  „csak” szecessziós festések, a lényeg odafent van. És valóban, a klasszicista emelet egyik szobájában festett nőalak bukkant elő hét réteg festék alól. Valószínűleg egy allegória egyik alakja, bár lehetne akár angyal is. Máshol jellegzetes füzérmotívumok láthatók. – Szinte az egész emelet összes fala, még a mennyezet is kétszáz éves, klasszicista falképekkel és díszítőelemekkel van tele, csoda, hogy nem verték le őket. Nagyon jó állapotban vannak, és száz százalékig helyreállíthatók − mondja Sisa Béla, és meg is magyarázza a lelkesedését: nem templomi környezetben ritkán lehet ennyire jó állapotú, klasszicista falképeket találni Magyarországon, az épület és a belső terek lepukkant állapota e tekintetben megtévesztő. – A pápai Esterházy-kastélyban sokkal rosszabb állapotú falképek várták a restaurátorokat, és tessék most megnézni! Ez is itt egy csoda lesz, ha elkészül.

A jánoshidai kastély-rendház nem egy tipikus kolostor: nemcsak a szerzetesek otthona volt, hanem uradalmi központként reprezentációs célokat is szolgálhatott. Arról azonban semmilyen feljegyzés, kép nem maradt fenn, hogy egykor milyen falképek díszítették. − Ildikó néni, a magyar-rajz szakos tanár csak mostanában emlékezett vissza, hogy az öreg Polyák valakinél itt festett a hatvanas-hetvenes években. Kapargászott, majd mondta: hú, ott valami van alatta. Gyorsan visszakente és nem is bántotta tovább – meséli a polgármester, Eszes Béla. Valakinél: bár az épületben az 1960-as évek végéig működött plébánia, az emeleten szolgálati lakásokat alakítottak ki pedagógusoknak, akiknek szerencsére nem a vakolatleveréssel járó lakás-felújítás adta meg az öröm- és komfortérzetet. A rend magyarországi feloszlatása, 1950 után idősek napközi otthona, iskolai napközi is működött a kastély-rendházban, amit 1987-ben újítottak fel utoljára.

A premontreiek a rendszerváltás idején kapták vissza az épületet, ők pedig 1996-ban adták vissza az államnak. 2001 óta van az önkormányzat tulajdonában. A mintegy kétezer-négyszáz lakosú Jánoshida csak 2009-ben kapott ahhoz segítséget, hogy a műemléki épület töredezett pala tetőhéjazatát lecserélhesse. Addig beázott. − A tetőszerkezet faanyagát valószínűleg ki kell cserélni, a padlásfödém gerendáinál viszont sok minden megmaradhat – valószínűsíti Dankó Zoltán építész, a rekonstrukció tervezője. – A fában rovarok, gombák élnek, és ha a fa nedvességet kap, a gomba megeszi a fát. – Ez magyarázza, hogy a födém egy része beszakadt, szerencsére ott, ahol nincs kép. A külső falakon látható károsodások is mind a nedvesség és a só hatására keletkeztek. – Ennek az orvoslására is léteznek műszaki megoldások. A sót például elektrolit formájában ki lehet csalni a falból. Amikor a falsíkra kijön, seprűvel leseprik. Ez néhány hónapos tevékenység – mondja Dankó Zoltán, aki bevallja, nem hitte volna, hogy a restaurátorok itt bármi megmenthetőt találnak. – Egy épületben súlyos károkat okozhat, ha kihasználatlanul áll.

Az Európai Unió által támogatott Széchenyi 2020 − Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés program pályázatán 2017 augusztusában nyert el 307,6 millió forint támogatást Jánoshida önkormányzata Jász-Nagykun-Szolnok megye önkormányzatától. A tervek szerint 2019 augusztusáig ebből az összegből többek között felújítják, akadálymentesítik és látogatóközponttá alakítják át az épületet, a kiállítóterében a premontrei rend történetét mutatják be, a tetőterében pedig rendezvénytermet alakítanak ki. Az idővel jól állnak, a falképek restauráláshoz azonban további forrásokat kell találni. A kormány 2020-ig több mint 9,7 milliárd forinttal támogatja a premontrei rend alapításának 900. évfordulójához kapcsolódó fejlesztések megvalósulását – ám az erről szóló kormányhatározat múlt év októberében született meg, és érthető módon a célok között a jánoshidai kastély falképeinek a restaurálása nem szerepelt. A megyei önkormányzat vagy a Miniszterelnökség támogatására nem sok esélyt lát a település élén húsz éve álló polgármester. – Kicsi önkormányzat vagyunk – indokol Eszes Béla. Mondania sem kell: az ellenzéki Új Kezdet politikusaként feltehetően nem számít jóindulatra a kormánypárti döntéshozók részéről, különösen most, választási kampány idején.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.