Kozmikus költészet, ami nem maradt visszhangtalan

Tamkó Sirató Károly tiszteletére nyílt kiállítás a Magyar Elektrográfiai Társaság Galériájában.

Lakner Dávid
2018. 02. 18. 19:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a József Attila-díjas költő, Tamkó Sirató Károly neve felmerül, a legtöbbeknek valószínűleg a gyerekversei és meséi juthatnak eszébe. A XX. század viharait megszenvedett magyar költő átka: a maga idejében nem veszik komolyan, perifériára szorítják, ezért kénytelen afelé elmozdulni, ahol lehetőséget lát. Az utókor pedig hiába tehetné már meg, nem ítél a maga teljességében. (Nem mintha a gyerekversek színvonala ne lett volna rendkívül magas – vegyük csak a Tengerecki hazaszáll című kötetet.) 

Így hiába, hogy Tamkó Sirató indulása épp annyira volt ígéretes, mint mondjuk Kassák Lajosé, nem tudott kiteljesedni. A húszas években megjelent verseskönyvét, a Papírembert nem ismerték el, majd párizsi tartózkodását is kénytelen volt megszakítani betegsége miatt. Miközben az 1936-ban megjelent Dimenzionista Manifesztuma több volt, mint ígéretes: a szöveget olyan korszakos művészek írták alá, mint Hans Arp, Marcel Duchamp, Vaszilij Kandinszkij vagy Robert Delaunay. Tartalmát illetően Szombathy Bálint fogalmazta meg A konkrét költészet útjaiban: „Az irodalom lineáris rendszerét a preplanista formák, a kalligrammák és a tipogrammák, valamint a villanyversek bontották fel az által, hogy behatoltak a síkba, s ki is léptek belőle. A dimenzionizmus összművészeti jellegéből következően a festészet kilépett a síkból, és átment a térbe.” Ahogy Tamkó költészete, úgy a Dimenzionista Manifesztum is viszonyítási pontokat adott a „modern, technicizált civilizáció bűvöletében élő ember önmegértéséhez” – miként azt 2010-es, a költő művéről szóló írásában L. Simon László összefoglalta.

Tamkó kozmikus költészete szerencsére mégsem marad teljesen visszhangtalan, ahogy azt a Magyar Elektrográfiai Társaság (MET) kiállítása, a Téridő is mutatja. A február 6. és 22. között a budapesti MET Galériában megtekinthető tárlat olyan alkotók képeit mutatja be, mint a már említett Szombathy, illetve Haász Ágnes, Ország László, Sós Dóra vagy Spitzer Fruzsina.

Vegyük csak a ponttól a „négydimenziós tér-idő folytonosságig” eljutó, Szózat a pont-emberhez című Tamkó-verset, és máris közelebb kerülhetünk az itt bemutatott képzőművészeti alkotásokhoz, vonalkompozíciókhoz, foltnyomatokhoz, absztrakt geometrikai ábrákhoz és különös tárgy-összeállításokhoz. És persze ezúttal is akadnak, akik a művészet kereteit addig feszegetik, ameddig csak lehetséges: Bálint Bertalan egy nyomtatott áramköri kártyát állított ki Kötődések címmel, míg Gyenes Zsolt egy Ipadet helyezett el a MET Galéria egyik sarkában.

Más az egymásba mosódó színekkel, a közelről észre nem vehető részletekkel játszik. Ifj. Ficzek Ferenc szürke foltjaiból hátrébb lépve válik ki egy-egy emberi arc, amelyekről még csak biztosak sem lehetünk, valóban ott vannak-e, vagy ez is csupán illúzió. Akár csak Tamkó Sirató esetében: a költőt szintén nem árt messzebbről vizsgálnunk, hogy felfigyeljünk az idő homályába vesző részletekre is. Idődilatáció: ez már Ruzsa Ferenc alkotásának a címe, az elmosódó fekete-kékség mellett pedig Tamkó maximáit olvashatjuk Az űrkor tízparancsolata című műből. „Ha elmúlsz is mint ember, örökrezgő atomjaid új ünnepekre várva, tovább táncolnak a mérhetetlen térben!” – szól például a kilencedik pont, jól jellemezve a kiállított képeket is, melyeken az örökrezgő atomok egy felmérhetetlen, de káprázatos rendbe állnak össze. 

A kiállítók éppúgy játszanak Tamkó képverseivel, vonalköltészetével, mint egyéb darabjaival. A költő szürrealista műve a Vízhegedű hét üléssel, ami egyébként a Kút a pusztán című képvers átalakított verziója volt. Haász Ágnes tovább formálja a művet, immár Vízhegedű nyolc leütéssel címmel, a Poéták keresztje című költemény szavainak egymásba folyatásával. Ahogy Ország László munkája esetében is a „világot temető hervadás-szerető betűk sok mártírját szeretve szerető” kezdetű vers elemeit látjuk az elmosódott fénypecséteken megjelenni, oldalt többek közt a „látod?”, „emlékszel?”, „hol fáj?” kérdésekkel. Az utalások egyértelműek: Tamkó 1924-ben írott, első vizuális versében négy rövid, három hosszú, majd tizennégy rövid sort kapunk, amik összességében egy keresztet tesznek ki.

A legizgalmasabb talán Herczeg László képe, amin egy plázabelső emeleteit láthatjuk, csak épp a megszokottnál is erőteljesebb színkavalkáddal elvakítva a befogadót. Augénél még nem-helynek neveztük a steril, bármiféle egyediségtől megfosztott teret: itt mintha csak egy kibelezett gép színes, összetett belsejét látnánk. Az ember technikai megdicsőülése – olvassuk Rőczei György képén, és pontosabban nem is tudnánk összefoglalni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.