Ha a József Attila-díjas költő, Tamkó Sirató Károly neve felmerül, a legtöbbeknek valószínűleg a gyerekversei és meséi juthatnak eszébe. A XX. század viharait megszenvedett magyar költő átka: a maga idejében nem veszik komolyan, perifériára szorítják, ezért kénytelen afelé elmozdulni, ahol lehetőséget lát. Az utókor pedig hiába tehetné már meg, nem ítél a maga teljességében. (Nem mintha a gyerekversek színvonala ne lett volna rendkívül magas – vegyük csak a Tengerecki hazaszáll című kötetet.)
Így hiába, hogy Tamkó Sirató indulása épp annyira volt ígéretes, mint mondjuk Kassák Lajosé, nem tudott kiteljesedni. A húszas években megjelent verseskönyvét, a Papírembert nem ismerték el, majd párizsi tartózkodását is kénytelen volt megszakítani betegsége miatt. Miközben az 1936-ban megjelent Dimenzionista Manifesztuma több volt, mint ígéretes: a szöveget olyan korszakos művészek írták alá, mint Hans Arp, Marcel Duchamp, Vaszilij Kandinszkij vagy Robert Delaunay. Tartalmát illetően Szombathy Bálint fogalmazta meg A konkrét költészet útjaiban: „Az irodalom lineáris rendszerét a preplanista formák, a kalligrammák és a tipogrammák, valamint a villanyversek bontották fel az által, hogy behatoltak a síkba, s ki is léptek belőle. A dimenzionizmus összművészeti jellegéből következően a festészet kilépett a síkból, és átment a térbe.” Ahogy Tamkó költészete, úgy a Dimenzionista Manifesztum is viszonyítási pontokat adott a „modern, technicizált civilizáció bűvöletében élő ember önmegértéséhez” – miként azt 2010-es, a költő művéről szóló írásában L. Simon László összefoglalta.
Tamkó kozmikus költészete szerencsére mégsem marad teljesen visszhangtalan, ahogy azt a Magyar Elektrográfiai Társaság (MET) kiállítása, a Téridő is mutatja. A február 6. és 22. között a budapesti MET Galériában megtekinthető tárlat olyan alkotók képeit mutatja be, mint a már említett Szombathy, illetve Haász Ágnes, Ország László, Sós Dóra vagy Spitzer Fruzsina.
Vegyük csak a ponttól a „négydimenziós tér-idő folytonosságig” eljutó, Szózat a pont-emberhez című Tamkó-verset, és máris közelebb kerülhetünk az itt bemutatott képzőművészeti alkotásokhoz, vonalkompozíciókhoz, foltnyomatokhoz, absztrakt geometrikai ábrákhoz és különös tárgy-összeállításokhoz. És persze ezúttal is akadnak, akik a művészet kereteit addig feszegetik, ameddig csak lehetséges: Bálint Bertalan egy nyomtatott áramköri kártyát állított ki Kötődések címmel, míg Gyenes Zsolt egy Ipadet helyezett el a MET Galéria egyik sarkában.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!