Mégsem lesz Budapesten Csontváry-múzeum?

Másfél éve még büszkén hirdettek eredményt az ötletpályázaton, ma már mélyen hallgatnak az épületről.

Ficsor Benedek
2018. 02. 26. 19:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csontváry Kosztka Tivadar Budapest legforgalmasabb pontjára, a Rákóczi útra álmodta meg saját múzeumát – derült ki a festőművész egy 1918-as leveléből. Tervével alig száz évvel később alaposan ráijesztett a pécsiekre.

Csontváry alkotásainak jelentős részét 1973 óta a baranyai megyeszékhelyen őrzik, ám Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter két és fél éve bejelentette, ötletpályázatot írnak ki a művész múzeumának létrehozására, és a fent említett levelére hivatkozva hozzátette, az intézményt szerencsés lenne ott felépíteni, ahol az alkotó maga elképzelte. Minderről ráadásul a nagy budapesti Csontváry-kiállítás idején beszélt, a pécsiek így amiatt aggódhattak, hogy a Janus Pannonius Múzeumból a Honvéd Főparancsnokság épületébe szállított harminchét kép már nem is kerül vissza hozzájuk.

Lázár bejelentése nyomán megindult az ötletelés, a Népszabadság információi szerint a múzeumot a Liget 2. projekt keretében a Nyugati pályaudvar mögötti területen építenék fel. A festmények 2016 februárjában végül hiánytalanul visszatértek Pécsre – a fővárosi kiállítás bevételéből származó 30 millió forint társaságában –, ettől függetlenül az ötletpályázaton öt hónappal később eredményt hirdettek. Azóta azonban már több mint másfél év telt el, és a nagy svunggal bejelentett intézményről továbbra sem tudni semmit.

Csontváry jelentőségét a kortársak közül kevesen ismerték fel, művészete feltehetően a felejtés homályába merült volna Gerlóczy Gedeon nélkül. A fiatal építész 1919-ben felvásárolta a festő alkotásait, és több mint egy fél évszázadon át küzdött azért, hogy Csontváry elfoglalhassa méltó helyét a magyar művészet történetében. Gerlóczy erőfeszítéseinek köszönhetően Pécs 1973-ban – az országban egyedüliként – befogadta a művész alkotásait. A Janus Pannonius Múzeummal kötött megállapodás értelmében a művek mindaddig a baranyai megyeszékhelyen maradnak, amíg Budapesten fel nem épül a Csontváry saját elképzelései szerint megvalósuló múzeum. Gerlóczy 1963-ban meg is tervezte a művész levelében elképzelt intézményt, amelynek helyszínéül az építész a Városligetet jelölte meg.

Közel egy év hallgatás után Lázár János tavaly tavasszal ismét szóba hozta a Csontváry-múzeum ügyét, Gerlóczy több mint fél évszázados tervéhez hűen akkor már úgy fogalmazott, a Ligetben, a lebontott Petőfi Csarnok helyén épülhetne fel az intézmény. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma nem sokkal később az aggódó pécsi médiumok megkeresésére közölte: a kultúráért felelős államtitkárság támogatja a helyiek álláspontját, mely szerint az országban csak egy Csontváry-múzeum van, és az Pécsen is marad. A kiállításon látható festmények egyébként a Magyar Nemzeti Galéria tulajdonában vannak, a Janus Pannonius Múzeum a tízévenként megújított szerződés alapján kölcsönzi őket. Az aktuális kontraktus 2024-ig érvényes.

A 2015-ben bejelentett ötletpályázatot az Unitef ’83 Zrt. nyerte meg, amely a több mint fél évszázada befejezetlen hűvösvölgyi Magyar Szentföld-templom torzóként álló falai közé álmodta meg Csontváry múzeumát. A 16 millió forint összdíjazású pályázat eredményhirdetésén Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára hangsúlyozta, „a győztes terv nagyon erős üzenetet közvetít. Összeköti Csontváry Kosztka Tivadar határtalan művészetét a hely eredeti funkciójával, és teret ad a szakralitásnak is.”

A Magyar Szentföld-templom építése Majsai János Mór ferences szerzetes kezdeményezésére indult, a terveket a modernista építészet kimagasló alakja, Molnár Farkas készítette. A ferences rend beruházásában készülő templom munkálatai 1940-ben indultak, és Molnár Farkas 1945 januárjában bekövetkezett halálát követően még négy évig tartottak. Akkor az épületet államosították, a templom azóta befejezetlenül áll. 2006-ban műemléki védettséget kapott, 2013-ban pedig visszakerült az egyház tulajdonába.

Szerettük volna megtudni, a hányatott sorsú épület új funkciójában elnyerheti-e végső állapotát, ám kérdéseinkre sem a Miniszterelnökség, sem az ötletpályázaton győztes Unitef ’83  Zrt. nem reagált.

A Miniszterelnökségtől és az Emmitől arra is választ vártunk, hogy mik a terveik a Csontváry-múzeummal, helyesek-e az információink, valóban elvetették-e a budapesti intézmény felépítését, és a művész alkotásai maradnak Pécsett, ám a tárcák egyik kérdésünkre sem válaszoltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.