Sokszínű elbeszélések a színskála színtelen eleméről

A hiányzó és a mindenütt jelen való: március 10-ig látható a Várfok Galéria csoportos tárlata, a Fekete.

Tölgyesi Gábor
2018. 02. 08. 12:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Raffaello, Rubens, Rembrandt és mások művészete a kritika és a társadalom számára nem jelent egyebet, mint csupán számtalan »dolog« konkretizálását, ami tulajdonképpeni értéküket – az érzetet, amelyből fakadtak – teljesen elhomályosítja. Ezekben a művekben kizárólag a tárgyi ábrázolás virtuozitását csodálják” – írta az orosz avantgárd nagy alakja, Kazimir Malevics 1915-ben a Szuprematista kiáltványban. A tiszta érzet felsőbbrendűségét hirdető festő hitte, az akarat és a képzet világának hazugságai alól az absztrakció, így akár egy négyzet is felszabadíthat. 1913-as alkotása, a Fekete négyzet fehér alapon ezért Malevics bemutatásában nem „holt forma”, hanem tárgy nélküli érzet, a fekete és a fehér pedig nem csupán a színskála két színtelen eleme: képén a fehér mező jelöli a „semmit”, vagyis mindazt, ami a fekete négyzet érzetén – a teremtett alkotáson, a „mindenen” − kívül esik.

Malevics filozofikus eszmefuttatása élvezetes olvasmány. A valóság értelmezésének, érzékelésének tompulása, eltávolodásunk az „életforrástól” ma is ismert jelenség, és továbbra is érvényes megállapítás: „A társadalomnak fogalma sincs arról, hogy a dolgok tulajdonképpeni, tényleges értékét nem ismeri fel.” Malevics értékéből persze mit sem von le az, hogy bő két éve a Tretyjakov Galéria munkatársai festményéről mikroszkopikus vizsgálattal kiderítették, négyzete alatt egy olyan mű lapul, amely szavakkal is egyértelműen utal az Oroszországban egykor népszerű francia írónak, Alphonse Allais-nak, A Blareau-ügy szerzőjének 1887-ben készült festményére. A Négerek harca egy pincében éjjel című mű pedig nem más, mint egy fekete négyzet fehér alapon.

Ismereteink a feketéről − a színről, ami nem szín − már-már közhellyé koptatott igazságok: a hiány „színe”, az eleganciáé és a koszé, a komorságé, mindenféle sötétségé. Ezeket mindig érdemes újradefiniálni, továbbgondolni.

Erre jó hely és alkalom most a Várfok Galéria március 10-ig látható kiállítása, a Fekete, amely az értelmezést és az érzékelést egyaránt serkenti. Düreren, Tizianón, Tintorettón, Caravaggión vagy Rembrandton túl a fekete „problémája” foglalkoztatta az olyan alkotókat is, mint például a mélyfekete grafikáiról ismert francia szimbolista festő, Odilon Redon, aki most a Várfok Galéria tárlatán Győrffy László apokaliptikus rézkarcsorozatánál, a 7 fej, 10 szarv, 9 szemnél lett hivatkozási alap. Redon szerint a fekete nem korrumpálható szín, ami nem akar kedvezni a szemnek, és nem ébreszt érzékiséget – végül mindenütt a felszínre tör a mélyből, és minden fekete lesz, teszi hozzá Győrffy.

A galériához kötődő tizenöt képzőművész − aatoth franyo, Czigány Ákos, Françoise Gilot, Győrffy László, Herman Levente, Jovanovics Tamás, El Kazovszkij, Keserü Károly, Misetics Mátyás, Mulasics László, Nemes Anna, Rozsda Endre, Szirtes János, Ujházi Péter, Várady Róbert – grafikákkal, rézkarcokkal, festményekkel, fotográfiákkal, absztrakt és figuratív művekkel egyaránt mesél a fekete sokféleségéről. Az élő alkotók a képeikhez saját szavaikat is adták. Keserü Károly cím nélküli „festményszőttesén” – cérnával mintázott, meditatív akrilképén – például a fekete egyrészt „visszahúzó kontra-anyag”, másrészt a „mindenütt jelen lévő, amiről soha nem szabadna megfeledkeznünk”; aatoth franyo Bozótján a feketeség a termékeny, egyben kiismerhetetlen földi valóság; míg Szirtes János portrésorozatán – ellentétben Rozsda Endre és El Kazovszkij pazar színű, mitológiát idéző képeivel − nem alapszín, hanem zárófelület. Mondhatni, az idő pecsétje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.