Ahogy Magyarország, úgy Budapest történetében is a reformkor (1825–1848) volt az az időszak, amely során megindulhatott az igazi fejlődés. A város a szellemi élet központjává vált, megalapították a Magyar Tudományos Akadémiát, a Magyar Nemzeti Múzeumot, elkezdték építeni a Nemzeti Színházat, a Lánchidat, illetve a nemesség tehetősebb tagjai is nekifogtak saját pesti és budai palotáik és villáik megépíttetésének. A korábbi barokk városképet ekkor váltotta fel a klasszicista, és sorra nőttek ki a földből a két-három emeletes, impozáns épületek. A fejlődésnek még a súlyos, 1838-as árvíz sem szabott gátat, a korszak építkező lendülete hamar kiheverte a károkat, és az újjáépítéssel gyakorlatilag kialakult a főváros ma is ismert szerkezete. A természeti csapás után írták elő ugyanis kötelezően a kőből-téglából való építkezést is.
A korszak egyik legelismertebb építésze Hild József, akinek részben vagy egészben olyan, ma is álló épületeket köszönhetünk, mint például a manapság főként találkozási pontként ismert Deák téri evangélikus templom, az Akadémia utcai Tänzer-ház (amely most az Emberi Erőforrások Minisztériumának központi épülete), a Városház utcában álló Trattner–Károlyi-ház (amelyben az a nyomda működött, ahol a márciusi ifjak eredetileg a 12 pontot ki akarták nyomtatni) vagy az igen rossz állapotban lévő, József nádor téri Gross-ház (amelyben egykoron a Virágbokorhoz címzett vendéglő üzemelt, de helyet adott kaszinónak, kabaré-előadásoknak, illetve itt volt az Első Magyar Iparbank Rt. székháza is).
Szintén a reformkor kiemelkedő építésze Pollack Mihály. Ő tervezte többek között a már említett Deák téri templomot (Hilddel közösen), a ma a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek otthont adó Ludovikát, nevéhez fűződik a Pesti Vigadó is (bár azt végül Feszl Frigyes tervei szerint fejezték be), de ő bővítette ki a Füvészkert Festetics-villáját is. Fő műve azonban a világon negyedikként valóban múzeumnak épített Magyar Nemzeti Múzeum, amelyben a Parlament megépüléséig az országgyűlés felsőházának ülései is zajlottak.