A piros sportkocsitól a szemlélődő zenéig

Az egyik leginvenciózusabb jazzgitáros, Juhász Gábor születésnapi koncertre és lemezbemutatóra készül.

Tölgyesi Gábor
2018. 03. 16. 16:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Verdiről jegyezték fel, hogy a nagy áriáinak megírását inkább az operaszerzés végére hagyta, nehogy úgy járjon, mint a Rigoletto premierje előtt: a suszterinasok a darab slágerét már azelőtt fütyülték az utcán, mielőtt először felment volna a függöny. A Gramofon-, Artisjus- és Aegon-társdíjas jazzgitárosnak, Juhász Gábornak is voltak már „suszterinasai”: egy balatonföldvári koncertjén a rigók énekelték utána a dallamait. Füleltünk is, amikor néhány napja a kertjében találkoztunk, a madarak miként reagálnak új lemeze, A kertben dalaira. De csak skáláztak, miközben muzsikált a pad, a tűzhely, a hinta, a diófa. „Juhász Gábor a hétköznapiból, a magától értetődőből sűrűn szőtt, ünnepként átélhető művészetet hoz létre” – írta a Fidelio kritikusa a Coltrane-i Love Supreme feldolgozásáról, a Making Change-ről, és most is hasonlónak lehettünk szem- és fültanúi. − Az itt és most élményét szerettem volna megfogni, nem pastorale hangulatban született a lemez − teszi hozzá. De Juhász Gábor a tegnapi történetekhez is hasonló szemlélettel közelít. − A múlthoz eleven kötődésnek kell lennie, hogy a mostban elnyerhesse az érvényességét – mondja, majd szemléltetésként megmutat egy több mint százéves, felújított gitárt.

A nappalijában mandolinokat is látni. − Édesapám nagyon szépen énekelt magyar nótákat, ezekkel kísérte magát − meséli. − Hamar a kezembe adta a hangszert, és hallás után elkezdtem játszani a dallamokat. Nyolc-kilenc évesen hagytam abba: 1978 című albumom, amely az év jazzlemeze lett, valójában egy képzeletbeli családi évet mutat be, tízévesen pont nem zenéltem, hanem kosárlabdáztam. Aztán a bátyám kapott egy gitárt, amit átvettem tőle. Bár ma már tudom, a maguk egyszerűségével és közhelyességével együtt is a magyar nóták rendkívül jó dalok, tinédzserként cikinek tartottam őket, inkább a Led Zeppelin, a Pink Floyd és a Dire Straits számait játszottam. A bátyám a műszaki egyetemre járt, amely körül rendkívüli jazzélet pezsgett, Péter pedig hordta haza a felvételeket. Aztán találkoztam Miles Davis Sketches of Spain című lemezével, amitől három napig nem tudtam aludni. Pécsett éltünk, beiratkoztam a Nádor szálló vendéglátós zenészéhez, Kovács Jenőhöz jazzstandardeket tanulni, majd összeálltam egy zongoristával. Szerdánként blueskocsmát, péntekenként jazzteázót csináltunk, miközben könyvtárosként dolgoztam. Tizennyolc-tizenkilenc évesen már nagy színpadi rutint szereztem, bár még keveset tudtam a zenéről. Nem is vettek fel elsőre a jazz tanszakra, de aztán Folk Iván egy év alatt felkészített.

Az egyik leginvenciózusabb magyar jazzgitárosként méltatott Juhász Gábor játszott azóta Archie Shepp-pel, Erik Truffazzal, Charlie Marianóval és Iain Ballamyval is, Palle Mikkelborggal lemeze is megjelent. Több száz magyar zenésszel muzsikált együtt, alapító tagja volt a világzenei zászlóshajóként ismert Tin-Tin Quartetnek is. − A pályám elején nagyon hajszoltam magam − mondja. − Jellemző történet: Dániában szerveztek nekem egy nagy turnét, aminek a tiszteletdíjából vettem egy használt piros sportkocsit. Semmi szükségem nem volt rá, de jól szimbolizálta azt a pörgést, amelyben akkor éltem. Aztán az autó tönkrement, amit persze nagy traumaként éltem meg, ám a roncs árából vettem egy akusztikus gitárt. Az a hangszer pedig egy szemlélődő világba vitt be. Akkor kezdtem indiai zenével foglalkozni a Tin-Tin Quartettel, és azóta tudom: fontos időnként megállni és szemlélődni, hogy ne csináljunk felesleges dolgokat. Azóta csak egyszer estem túlzásba, az ezredforduló idején, amikor egyszerre tizenegy zenekarban játszottam: magánéleti okokból vetettem magamat a munka sűrűjébe. Igaz, megkaptam érte az év jazz-zenésze elismerést. Meg is rémisztett, hogy ilyen fiatalon ért a megtiszteltetés.

Juhász Gábor persze nem öregszik, és azóta sem csinál felesleges dolgokat. Ennek tanúi lehetünk szombat este a Fonóban, az ötvenedik születésnapi koncertjén, valamint március 21-én az Opus Jazz Klubban, ahol quartetjével mutatja be új lemezét, A kertben-t.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.