„Sose tagadtam a gyökereimet. Romungro magyar cigány vagyok. Nincsen ezen semmi szégyellnivaló. Öten voltunk gyerekek, a szüleim vályogvetéssel és rongykereskedéssel foglalkoztak. A jobb megélhetés miatt Erdőtarcsáról Gödöllőre költöztünk. Egyetlen szobában laktunk mind a heten, szegény világ volt. Nagyapám gyönyörűen tudott mesét mondani, ilyenkor köré telepedtünk, és órákon át hallgattuk. Én közben lerajzoltam a sárkányokat, lovakat, királyokat” – idézi fel gyermekkorát a hatvanhét éves Bada Márta.
Az sem zavarta különösebben, hogy a szülei értetlenkedve figyelték, ahogyan reggeltől estig „pacsmagolt” a vízfestékkel. „Dilinkós a lány – mondogatták apámék, és legyintettek. Furcsállták, hogy ennyire vonz a festés. A képeimet egy nagy ládába gyűjtöttem, de ha elfogyott a tüzelőnk, akkor mentek a sparheltbe. Nehezen jutottam vízfestékhez, ecsethez, sokszor az osztálytársaimtól kaptam cserébe, ha megrajzoltam helyettük a házi feladatot. Előfordult, hogy a testvéreim hosszú hajából levágtam egy darabot, és abból csináltam ecsetet. Feltaláltam magam, csak hogy festhessek.”
Márta sorra festette a szentképeket a cigány asszonyoknak. Ajándékba adta mindegyiknek, hiszen nem volt pénzük, hogy igazit vegyenek maguknak, így viszont volt, aki vigyáz rájuk. „A glóriát mindig lefelejtettem. A nagyanyám kérdezgette is: Ez Mária vagy Jézus?” – meséli nevetve Márta.
2011-ben cigány zarándoklat indult Rómába, és az ő képét vitték ajándékba Benedek pápának. A Hitben, reménységben című festményén magyar és cigány asszony beszélget egy virágzó csipkebokor mellett. „Minálunk a Jóisten nem égő, hanem virágzó csipkebokorban jelenik meg” – magyarázza a mélyen vallásos művész, aki jelenleg is szakrális témán dolgozik. Szerinte a hit összekötheti a cigányokat és a magyarokat.
„Életem során nem sok dologban voltam biztos, de abban igen, hogy a festést soha nem akarom abbahagyni. Sokáig azt sem tudtam, mit jelent az, hogy ez egy foglalkozás. Nem festő akartam lenni, egyszerűen csak festeni akartam.”