Akár ma is dühönghetne az ifjúság

John Osborne klasszikusát mutatták be a Belvárosi Színházban.

Makrai Sonja
2018. 03. 22. 12:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ötvenes–hatvanas évek fordulóján, a beat születésének idején írta meg John Osborne a Look back in Anger (Nézz vissza haraggal) című drámáját, vagy ahogy magyarul ismerjük: a Dühöngő ifjúságot. A darab a sarkaiból forgatta ki az angol színházi irodalmat, a biztonságos melodrámákat és vígjátékokat lassan, de biztosan felváltották a kor aktuális problémáira reflektáló történetek.

Nézz vissza haraggal – az eredeti cím pont arról szól, ami a hat évtizeddel ezelőtti dühös fiatalokat mozgatta. Hogy nem lehet megbocsátani az idősebb generációnak, hogy tetteikkel az igazi élettől fosztották meg gyerekeiket. Ezek a fiatalok zsigerből elutasítják a hazugságokat és a képmutatást, régi eszmékben nem hisznek már, de az újakat sem akarják észrevenni. Arról pedig fogalmuk sincs, hogy mitől jönnének rendbe a dolgok. Egyetlen dologban hisznek csupán: a céltalan lázadásban.

A darab időről időre a magyar színházak repertoárjában is feltűnik, most Znamenák István rendezésében, Nádasdy Ádám remek fordításában látható a Belvárosi Színházban.

Osborne történetének főszereplője Jimmy (Szabó Kimmel Tamás), aki egy piszkos-dohos albérletet kénytelen megosztani feleségével, Alisonnal (Kovács Patrícia) és legjobb barátjával, Cliff-fel (Ötvös András). Jimmy tanult fiú, mégis egy cukorkás standon kénytelen dolgozni. Jimmy megveti a hazugság minden formáját, véget nem érő harcot folytat az emberi kapcsolatok kiüresedése és reménytelensége ellen, de legfőképp képtelen elfogadni, hogy ő is, ahogy oly sokan, a középosztálybeli, konzervatív angolok életét kell hogy élje. Haragja elsősorban feleségére és azok szüleire irányul, aminek a legcizelláltabb módon képes hangot adni, de a lány képtelen kitörni ebből az elnyomó helyzetből. Miután kiderül, hogy várandós, csak barátnője, Helene (Járó Zsuzsa) rábeszélésére költözik el otthonról. Bár Jimmy és Helene között ezután szenvedélyes viszony alakul ki, a forgatókönyv mit sem változik: a férfi haragja minden kapcsolatát tönkreteszi. Megmarad a konvenciók hálójában való vergődés, a perspektíva nélküli létezés és a társas magány.

A darab megjelenésekor Jimmy Porterben egy nemzedék látta viszont önmagát, de felvetődik a kérdés, hogy ma mire hívja fel a figyelmet ez a történet. A második világháború utáni tehetetlen dühöt a maga teljességében ma már nehéz átérezni. Znamenák István rendezése pedig meg sem próbálta kibillenteni saját korából Osborne művét. Így ezért bármennyire jó színészeket látunk is, akik a legtöbbet hozzák ki a rájuk osztott karakterekből (Kovács Patrícia a többiekhez képest jóval fénytelenebb és egysíkúbb), nem tudunk a dühükkel azonosulni. Pedig a mai fiatalokban is forrnak az indulatok, sokuk képtelen elfogadni a körülöttük zajló társadalmi és politikai folyamatokat. Ráadásul ennek egyre többen hangot is adnak. Akár róluk is szólhatna ez a történet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.