Kétéves voltam 1980-ban, amikor megjelent az Edda Művek első nagylemeze, amit a klasszikus bakancsos felállással még kettő követett. A legendás korszak sajnos 1983-ban véget ért, de mégis valami olyat hagyott maga után, ami a mai napig szinte egyedülálló a hazai rocktörténelemben. Fiatalok tízezreinek életét és gondolkodásmódját határozta meg akkor az a zenekar. Bár még kisgyerek voltam, én sem kerülhettem ki azokat a dalokat, amiket anno legfőképp Slamovits István szerzett. Az Elhagyom a várost, a Kék sugár, a Néma völgy, a Hűtlen, a Keselyű, az Álmodtam egy világot és társai úgy égtek bele az akkori szocialista Magyarország több generációjának kollektív tudatába, ahogy addig talán semmi. (A Piramis-rajongóktól ezúton kérek elnézést.)
Bevallom, emiatt sincs könnyű dolgom, ha Edda-koncertről kell írnom, hiszen a zenekar 1985-ös újjáalakulása óta mind zeneileg, mind mondanivalójában erősen megváltozott. A már említett Slamo-érából átmentett világszínvonalú dalok után jöttek a teljesen a glam rock hatása alatt született rádióslágerek, romantikus balladák, majd a táltosok és a magyar nemzetsors, illetve nemzetkarakterológia legendáriumát feldolgozni akaró művek. Tehát az Edda 44 évét bemutatni a felsorolt nagy korszakai miatt szinte képtelenség, de azért egy életműkoncerten keresztül, amit szombat este adott a zenekar a Papp László Budapest Sportarénában, talán nem lehetetlen.
Egyébként a nagykoncert apropóját a banda 33. nagylemezének, a Dalok a testnek, dalok a léleknek megjelenése adta.
Ahogy a hírekből hallani lehetett, a NER mellett teljes vállszélességgel kiálló Pataky a koncert megszervezésére komoly különtámogatást kapott Balog Zoltán minisztériumától, ennek tükrében egy igazán érdekes este elé nézhettem, s bevallom, nem is kellett csalódnom, de ne rohanjunk még ennyire előre
A bulit szokás szerint Pataky Attila fiának a zenekara nyitotta, majd jött Ravel Bolerója, utána pedig a TV2-s Pachmann Péter következett, aki egy személyes történettel konferálta fel az Eddát, vagyis Alapi István gitárost, Hetényi Zoltán dobost, Kicska László bőgőst, Gömöry Zsolt billentyűst és Pataky Attilát. A kezdő dal, némi áthallással a választási kampánydalnak is kiváló Győzni fogunk, a 10. lemez címadó dala volt volt. Annyi már a koncert elején kiderült, hogy a hangosítással és a látvánnyal nem lesz gond: a csapat nagyon hangosan játszott, mégis végig artikulált maradt. A hatalmas kivetítő pedig, főleg a hazai színvonalat nézve, igazán impozáns látványt nyújtott. Az új Edda korai szakaszában és a már azután íródott Változó idők, Szaga van és Győzni fogunk című lemezek egy-egy dala után jött az akkor már Kun Péterrel felálló csapat egyik szerzeménye, a Büszke sas, amelyben már feltűntek a vonósok is. A szimfonikus zenekar jelenlétét nem tudom mire visszavezetni, hangzásban nem igazán tettek hozzá a produkcióhoz, csak remélni tudom, hogy nem egy újabb tao-trükk miatt voltak ott. Ellenben a már nem a bakancsos felállásban írt dalok verze, refrén, verze, szóló tematikájához rengeteget tett hozzá Alapi István, aki hatalmas alázattal és tudással játszotta a nem őáltala szerzett dalokat is, megőrizve azok szólódallamait és hangzásvilágát. Ez véleményem szerint komoly emberi és zenészi gesztus is egyben. Le a kalappal Steve előtt, öröm volt őt a színpadon látni zenélni.