Bakancs helyett matyóhímzéses dizájnbőrdzseki

A régi slágerek után ácsingózó rajongók, kubai ritmusra kalandozó magyarok és feliratozott új dalok – Edda-koncerten jártunk.

Zimon András
2018. 03. 12. 6:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétéves voltam 1980-ban, amikor megjelent az Edda Művek első nagylemeze, amit a klasszikus bakancsos felállással még kettő követett. A legendás korszak sajnos 1983-ban véget ért, de mégis valami olyat hagyott maga után, ami a mai napig szinte egyedülálló a hazai rocktörténelemben. Fiatalok tízezreinek életét és gondolkodásmódját határozta meg akkor az a zenekar. Bár még kisgyerek voltam, én sem kerülhettem ki azokat a dalokat, amiket anno legfőképp Slamovits István szerzett. Az Elhagyom a várost, a Kék sugár, a Néma völgy, a Hűtlen, a Keselyű, az Álmodtam egy világot és társai úgy égtek bele az akkori szocialista Magyarország több generációjának kollektív tudatába, ahogy addig talán semmi. (A Piramis-rajongóktól ezúton kérek elnézést.)

Bevallom, emiatt sincs könnyű dolgom, ha Edda-koncertről kell írnom, hiszen a zenekar 1985-ös újjáalakulása óta mind zeneileg, mind mondanivalójában erősen megváltozott. A már említett Slamo-érából átmentett világszínvonalú dalok után jöttek a teljesen a glam rock hatása alatt született rádióslágerek, romantikus balladák, majd a táltosok és a magyar nemzetsors, illetve nemzetkarakterológia legendáriumát feldolgozni akaró művek. Tehát az Edda 44 évét bemutatni a felsorolt nagy korszakai miatt szinte képtelenség, de azért egy életműkoncerten keresztül, amit szombat este adott a zenekar a Papp László Budapest Sportarénában, talán nem lehetetlen.

Egyébként a nagykoncert apropóját a banda 33. nagylemezének, a Dalok a testnek, dalok a léleknek megjelenése adta.

Ahogy a hírekből hallani lehetett, a NER mellett teljes vállszélességgel kiálló Pataky a koncert megszervezésére komoly különtámogatást kapott Balog Zoltán minisztériumától, ennek tükrében egy igazán érdekes este elé nézhettem, s bevallom, nem is kellett csalódnom, de ne rohanjunk még ennyire előre

A bulit szokás szerint Pataky Attila fiának a zenekara nyitotta, majd jött Ravel Bolerója, utána pedig a TV2-s Pachmann Péter következett, aki egy személyes történettel konferálta fel az Eddát, vagyis Alapi István gitárost, Hetényi Zoltán dobost, Kicska László bőgőst, Gömöry Zsolt billentyűst és Pataky Attilát. A kezdő dal, némi áthallással a választási kampánydalnak is kiváló Győzni fogunk, a 10. lemez címadó dala volt volt. Annyi már a koncert elején kiderült, hogy a hangosítással és a látvánnyal nem lesz gond: a csapat nagyon hangosan játszott, mégis végig artikulált maradt. A hatalmas kivetítő pedig, főleg a hazai színvonalat nézve, igazán impozáns látványt nyújtott. Az új Edda korai szakaszában és a már azután íródott Változó idők, Szaga van és Győzni fogunk című lemezek egy-egy dala után jött az akkor már Kun Péterrel felálló csapat egyik szerzeménye, a Büszke sas, amelyben már feltűntek a vonósok is. A szimfonikus zenekar jelenlétét nem tudom mire visszavezetni, hangzásban nem igazán tettek hozzá a produkcióhoz, csak remélni tudom, hogy nem egy újabb tao-trükk miatt voltak ott. Ellenben a már nem a bakancsos felállásban írt dalok verze, refrén, verze, szóló tematikájához rengeteget tett hozzá Alapi István, aki hatalmas alázattal és tudással játszotta a nem őáltala szerzett dalokat is, megőrizve azok szólódallamait és hangzásvilágát. Ez véleményem szerint komoly emberi és zenészi gesztus is egyben. Le a kalappal Steve előtt, öröm volt őt a színpadon látni zenélni.

A tematikusan felépített koncert vasgyári szekciójában elhangzott dalokat az Edda első lemezén megjelent Fémszívű fiú indította, amit a telt házas aréna főleg 30-as, 40-es, 50-esekből álló közönsége kitörő örömmel fogadott. Ezt a Vágyom haza, majd egy újabb bakancsos szerzemény, a maga korában ki nem adhatott Engedjetek saját utamon követett, amit nyilván a zenekar múltjára tett utalásokkal próbált Pataky az időben elhelyezni. A húzós rockdal Alapi remek játékával vált emlékezetessé.

Érdekes színfoltja volt még az estének, amikor a Led Zeppelin Kashmir című rockhimnuszának átdolgozása, az Ott leszünk előadása olyannyira elragadtatta a frontembert, hogy nem lepődtem volna meg, ha azonnal megidézi magát Pintér Tibort lóháton, hogy együtt lovagoljanak vissza az időben egészen az Etelközig, de legalább a Zámbó Jimmy-féle Dáridóig. Majd jöttek az új lemez dalai, amiket feliratozva énekelhetett a nagyérdemű, már ha volt kedve és nem ment ki alattuk sörért, borért, esetleg kumiszért. Az új lemezre íródott szerzemények leginkább egy nemzeti érzetű amatőr rockopera minőségét nyújtották, a szövegeiket olvasva azt hittem, hogy ott a helyszínen ad hoc alapon íratják ki a feliratozókkal. Furcsa, hogy mondjuk az Edda 1986-os hatodik lemezének remek dalszövegei után hogy silányodhatott egy szövegírói tehetség idáig. És hogy egy 33 lemezes életmű után miért kínozzák a koncertre látogatókat szisztematikusan az új dalokkal?

A jól leültetett buli közepe felé aztán, a sokadik „drága véreim” után, végre jött egy történelmi pillanat. Az Örökség című dal előadása alatt megjelent maga Roby Lakatos is a színpadon, akit, ha jól sejtem, maga Balog Zoltán varrhatott a zenekar nyakába, mondjuk, szerencséjükre, hiszen kaphatták volna Mága Zoltánt is. Számomra érthetetlen, hogy mit keresett a kiváló Roby Lakatos azon a színpadon, ahol egy rockzenekar az életművét kívánja bemutatni, oké, azt megértem, hogy nem a jogdíjakból kihagyott volt tagokat akarták mutogatni, de miért Roby Lakatos? Aki egyébként Alapival egy jópofa szólópárbajt vágott le, megcsillantva valódi tehetségét. A közönség olyannyira nem értette egyébként, amit lát, hogy Lakatost körülbelül akkora ovációval fogadták, mint Randy Watsont, az afro-amerikai énekest az Amerikába jöttem című filmben. Rejtély, miért vállalhatta el ezt a fellépést a világhírű jazz-zenész (Mándoky biztosan jobb választás lett volna.) Ahogy az is, hogy Mogyoró Kornél szerepeltetése kinek az ötlete lehetett. Roby Lakatos után ugyanis ő lépett a színpadra, és rögtönzött kongapiruettjével latinos ritmusokat csempészett a kivetítőn látható Feszty-körkép harcosainak a lába elé. Történelmi tanulmányaimból valószínűleg kimaradt, hogy a kalandozó magyarok eljutottak egészen Kubáig vagy Brazíliáig A koncert ezen pontján éreztem úgy magam, hogy most én „álmodtam egy világost” magamnak, és inkább kimentem a büfébe egy sörért. Ahol egyébként a párbeszédeket hallgatva körülbelül mindenki a régi nagy slágerek után ácsingózott.

Hát, akik a régi Edda-slágerekre számítottak szombat este, azoknak csalódniuk kellett. A monstre koncert gerincét a ’90 után íródott szerzemények adták, persze nem maradt el egy-két a Van Halen Jumpjának mintájára íródott eposz sem az első etapban, elhangzott még a Gyere őrült, a Mi vagyunk a rock és egy remek Slamo-dal, az Ó azok az éjszakák is, amit Hetényi kissé furán szétdobolt, illetve Gömöry a dalba nem illő szintifutamokkal bolondított meg. A zenekarra egyébként egész este az atompontos jelzőt lehetett csak ráaggatni, tényleg mindenki a tudása legjavát hozta, Patakytól sem lehet elvitatni a hangját, mai napig remekül énekel, fia egyébként több dalban végigkísérte, ezt mondjuk már Stingnél is láthattuk, nagyobb riadalmat ott sem keltett az ötlet.

Furcsállottam, hogy a ráadásban a Szellemvilág után a Kör és a Velem kiáltsatok mellett a Kölyköd voltam hangzott el az ősidőkből, az egykori miskolci migránshimnusz, az Elhagyom a várost, gondolom, nem véletlenül nem került a repertoárba, ahogyan a valaha írt legnagyobb Edda-dal, a Hűtlen sem. Pataky egyébként a koncert végén még beszélt a határt védő kerítésről, ekkor egyébként sokszor pillantottam fel az aréna VIP-szekciója felé, hátha felismerek egy-két fontos kormányközeli arcot a félhomályban, de sajnos róluk lemaradtam.

Azt sajnálom, hogy a beszámoló elején emlegetett bakancsos legendából mára egy, a mondanivalójában valamiféle ezokatyvasszá silányított csapat maradt az Edda, de azt elvitatni nem lehet, hogy Pataky üzleti érzéke még ma is zseniális. A régi Edda-slágerek és a Patakyt körbevevő kiváló zenészek még ma is felteszik az Eddát az aréna színpadára. Ha már ez így is van, a zenekar múltjához méltó dallista megoldás lehetne a fanyalgó egykori Edda-rajongók meggyőzésére is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.