Immáron tizedik alkalommal rendezték meg a Toldi moziban a Budapesti Építészeti Filmnapokat, amely a fokozatosan egyre nagyobb és népszerűbb rendezvénnyé vált az elmúlt években. Meglepő volt látni, milyen sokakat érdekel az épített környezetünkkel kapcsolatos alkotások, nem egy mű telt ház előtt futott a nagyteremben.
Ahogyan a korábbi években, a fesztivál szervezői ezúttal is igyekeztek olyan alkotásokkal is szolgálni, amelyekben az építészet sok esetben inkább csak ürügy, hogy különféle társadalmi problémákat kivesézzen. Sőt, a nyitófilm megválasztása az általam látott többi munka fényében igazi telitalálatnak bizonyult, hiszen konklúzióként levonhattam, hogy az emberiség képtelen tanulni a korábbi hibáiból, és rendre elköveti ugyanazokat az ostobaságokat.
A Jane polgár – Csata a városért című dokumentumfilm ugyanis Jane Jacobs éles szemű meglátásait és állhatatos aktivista munkáját állította középpontjába. A címszereplő 1961-ben jelentette meg A nagy amerikai városok élete és halála című könyvét, amelyben élesen bírálta az akkori, tömegeket érintő építészeti trendeket, elsősorban a New Yorkban gyakorlatilag teljhatalmú Robert Moses elképzeléseit. Jacobs rávilágított, hogy a városok képét nem az épületek, hanem az emberek határozzák meg, az emberi szokásokhoz kell igazítani a terveket, és nem elefántcsonttoronyból megmondani, miért lesz jó gigantikus bérházakba kényszeríteni több ezer lakót (ebből a szempontból Le Corbusier is megkapja a magáét). Bár maga a film kissé talán túlzottan is démonizálja Moses alakját, Jacobs megállapításai valóban igazak – a mai napig eszünkbe juttathatnak egy-egy felsőbb utasítást egy-egy nem az átlagpolgárok érdekeit figyelembe vevő beruházásnál.
Részben ez juthatott eszünkbe a Addisz-Abeba, Kína új virága című dokumentumfilm esetében is, amelyből megtudhatjuk, Etiópia fővárosának arculatát teljesen a kínai építtetők határozzák meg. S bár az afrikai országban sokan örülnek neki, bőven akadnak olyanok is, akik a megkérdőjelezik ennek az épülő új világnak az élhetőségét.