Egy várost nem az épületei határoznak meg

A 10. Budapesti Építészeti Filmnapokon kiderült: az ember nem mindig képes tanulni a saját hibáiból.

Vékony Zsolt
2018. 03. 19. 15:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immáron tizedik alkalommal rendezték meg a Toldi moziban a Budapesti Építészeti Filmnapokat, amely a fokozatosan egyre nagyobb és népszerűbb rendezvénnyé vált az elmúlt években. Meglepő volt látni, milyen sokakat érdekel az épített környezetünkkel kapcsolatos alkotások, nem egy mű telt ház előtt futott a nagyteremben.

Ahogyan a korábbi években, a fesztivál szervezői ezúttal is igyekeztek olyan alkotásokkal is szolgálni, amelyekben az építészet sok esetben inkább csak ürügy, hogy különféle társadalmi problémákat kivesézzen. Sőt, a nyitófilm megválasztása az általam látott többi munka fényében igazi telitalálatnak bizonyult, hiszen konklúzióként levonhattam, hogy az emberiség képtelen tanulni a korábbi hibáiból, és rendre elköveti ugyanazokat az ostobaságokat.

A Jane polgár – Csata a városért című dokumentumfilm ugyanis Jane Jacobs éles szemű meglátásait és állhatatos aktivista munkáját állította középpontjába. A címszereplő 1961-ben jelentette meg A nagy amerikai városok élete és halála című könyvét, amelyben élesen bírálta az akkori, tömegeket érintő építészeti trendeket, elsősorban a New Yorkban gyakorlatilag teljhatalmú Robert Moses elképzeléseit. Jacobs rávilágított, hogy a városok képét nem az épületek, hanem az emberek határozzák meg, az emberi szokásokhoz kell igazítani a terveket, és nem elefántcsonttoronyból megmondani, miért lesz jó gigantikus bérházakba kényszeríteni több ezer lakót (ebből a szempontból Le Corbusier is megkapja a magáét). Bár maga a film kissé talán túlzottan is démonizálja Moses alakját, Jacobs megállapításai valóban igazak – a mai napig eszünkbe juttathatnak egy-egy felsőbb utasítást egy-egy nem az átlagpolgárok érdekeit figyelembe vevő beruházásnál.

Részben ez juthatott eszünkbe a Addisz-Abeba, Kína új virága című dokumentumfilm esetében is, amelyből megtudhatjuk, Etiópia fővárosának arculatát teljesen a kínai építtetők határozzák meg. S bár az afrikai országban sokan örülnek neki, bőven akadnak olyanok is, akik a megkérdőjelezik ennek az épülő új világnak az élhetőségét.

Ebből a szempontból Berlinben sem fenékig tejfel az élet,– legalábbis a kissé túlnyújtott és helyenként unalomba fulladó A zsákmányul ejtett várost látva. Andreas Wilcke rendező arra világít rá, hogy az ingatlanbefektetők spekulációi, vagyis az irreálisan dráguló lakás- és albérletárak miatt a német fővárosban a helyiek számára egyre nehezebbek a mindennapok. Egyes jelenetek kapcsán nem volt nehéz Magyarországra sem asszociálni, hiszen itt is hasonló a helyzet már évek óta.

Amíg Berlinben a saját otthon elvesztése a probléma, A cement ízéből az is kiderül, hogy a szíriai építőmunkásoknak a hazajutásra sincsen esélyük. A polgárháborús övezetből az újjáépítés mozzanatait élő Líbiába menekült szíriaiak magasházak felhúzásában segédkeznek, miközben életterük éppen semmivé válik a sorozatos ágyútűzben. Ziad Kalthoum filmje már-már művészi szintre emeli ezt a különös kettősséget (párba állítva azzal is, hogy a munkások a líbiaiak ellenszenve miatt nem hagyhatják el az építési területet, így napközben hiába dolgoznak a magasban, éjszakára egy föld alatti lyukban kénytelenek meghúzni magukat), sokkal inkább a képekre és a zajokra bízva a helyzet groteszkségének megértését.

A tömeg problémája mellett az egyén, az építész gondjaira is jutott némi fókusz a filmnapokon. A Big Time a nagyon fiatalon a szakmája elitjébe berobbanó Bjarke Ingels mindennapjait mutatja be, például azt, miképpen jut el egy-egy elképesztő terve (például a dán tengerészeti múzeum, a VIA 57 West felhőkarcolópiramis, illetve a sípályával kombinált Amager Bakke hulladékhasznosító) a megvalósításig, és hogy eközben milyen problémákkal kell szembesülnie akár a cége, akár a magánélete tekintetében. Az erősen imázs- és marketingfilmszagú Big Time szerencsére objektív szemmel nézve is tartogat remek pillanatokat.

Ez kevéssé áll az Álombirodalomra, amelynek izgalmas témáját kissé agyonnyomja a rendező, David Borenstein önfényezése (most komolyan, ez a film nem működött volna anélkül, ha nem beszél magáról és nem azt kell néznünk ötpercenként, ahogyan zenél?). Pedig a kínai lakásvásárlási show-k(!) – amely során fehér és fekete, ismert sztárokként eladott szerencsevadászok igyekeznek otthonvételre ösztönözni a kínaiakat – roppant izgalmas téma (és ismét feldereng Jane Jacobs neve az üresen tátongó bérháztengerek láttán), élen az egy adott városrészt bemutató és benne csak az ott élőket nem a saját tulajdonának tartó helyi kiskirállyal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.