Hangvadászat Budapesten: aluljárózenei slágerlistánk

Ahelyett, hogy zavarna a nagyvárosi zaj, az utcazenészektől egy-egy mosolyt is lophatunk.

Szathmáry István Pál
2018. 03. 02. 14:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Bántja lelkem a nagy város / Durva zaja” – írta Ady Endre, és a nagy magyar vátesz keserű dörgedelmét azóta sem puhította-simította kevésbé élesre a mindennapi tapasztalat. Húsba vág. De állítsuk kicsit feje tetejére a nézőpontot, és induljunk hangvadászatra, zörejcserkészetre! Térképezzük fel a közterek slágertrendjeit! A zajszennyezéstől nem szabadulhatunk meg ugyanis, ha viszont a főváros hangkulisszáira figyelünk, akár még egy mosolyt is lophatunk magunknak. Seregszemlénk persze nem lehet teljes, csak néhány tippel tudunk szolgálni.

Érdemes hangvadászportyánkat a Corvin téren kezdeni. Itt ugyanis világzenei a színtér, és műfajok, stílusok rangadója folyik. Alászállásunk során jó eséllyel kúsznak fülkagylónkba a Jean-Paul Belmondo főszereplésével világhírt szerzett film, A profi lélekkaristoló, szaggatott zenei futamai. Estefelé néha a népiesebb kulturális örömök hívei örülhetnek. Ilyenkor ugyanis egy kedves arcú, szemüveges fiatalember énekel a capella népdalokat. Lelkesedése, az előadás vehemenciája feledteti a technika helyenként látványos megbicsaklását. A két világ: a tradíciók és a közös popzenei kincstár ékköveinek találkozása pedig olyankor mutatkozik meg, amikor ugyanitt két roma férfiú csap a húrok közé. Profizmusuk lefegyverző.

Ahogy a Blaha Lujza téren a villamosmegállóba kisebb dobfelszereléssel kitelepedő férfi elszántsága is. Magányos gerillaharcos, aki mintha a flaszter felett szórná ritmikus átkait, és emlékeztetne minket: néha a saját életünkben is elkelne egy erőteljes ütemváltás. A Deák téri aluljáróban alighanem Guinness-rekord-kísérlet folyik: egészen biztos, hogy nincs a világnak olyan pontja, ahol többször gitározták el a The Animals korszakos slágerének, A felkelő nap házának az elejét.

A monotonitásnak amúgy is megvan a maga bája, és otthonosságot kölcsönöz a nagyváros gyorsan cserélődő statisztériájának forgatagában. Ilyen állandó vonatkozási pont a Ferenciek terén a férfi, akinek jól ismert, öblös hangja, különös hangsúlyozása nemsokára ismét felcsendül majd, hiszen ő a Budapesti Tavaszi Fesztivál programfüzetét kínálja sajátosan kántálva.

Számos más példát lehetne még felhozni. A vak párt a szájharmonikával és a csörgődobbal. A harmonikás fiút a Széll Kálmán térről. A mesefiguraszerű idős bácsit a négyes-hatosról, aki kedves hangon közli, hogy egy kis aprót kér, de ha nincs, semmi baj, akkor ő megy is tovább. És tényleg megy, nap nap után. Aztán ezek a hangok is eltűnnek majd biztos, helyüket más hangok veszik át. A nagyvárosi kórus összetétele gyakran cserélődik, a szólistákra néha odafigyelünk, de sokszor inkább nem. Igazából nem halljuk, és ami rosszabb, nem is látjuk őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.