Malkovich nyakló nélkül: Lincolntól a halál árnyékáig

Sandro Miller fotográfus kiállítása a Műcsarnokban egy csodálatos gyógyulás története is.

Tölgyesi Gábor
2018. 03. 08. 14:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet romlott lelkű francia gróf, hidegvérű pszichopata gyilkos – ha csak filmvászonról ismerjük John Malkovich színészi munkásságát, tudhatjuk, ezer arca van. Így nem meglepő, hogy Sandro Miller fotográfiáin Abraham Lincolnként, Marilyn Monroe-ként vagy Che Guevaraként láthatjuk viszont. Persze, ha azt hisszük, csupán egy jópofa geg világhírű fotográfiákat újraalkotni az amerikai színész főszereplésével, hatalmasat tévedünk. A Malkovich, Malkovich, Malkovich valóban a fotográfia mesterei előtt tiszteleg, mélyebben, mint ahogy e néhány szó kifejezi. Mély szakmai alázattal teszi jelen idejűvé a munkásságukat.

Sandro Miller tizenhat évesen szeretett bele a fotográfiába, az amerikai divatfotós, Irving Penn hatására. Penn Picasso-portréjának Miller-féle parafrázisát rögtön e kiállítás elején megtalálhatjuk. A képen a hetvenhat éves Picassón kalap, arcának jobb oldala a sötétben, csak a szeme világít: mindössze a megtörtnek tűnő tekintet, a ráncok rajzolata beszél. Látszólag más feladat lehetett Salvador Dalí portréjának újraalkotása: az eredeti kép készültekor ötvenéves festő a régi Hollywood némafilmes sztárjaként néz a kamerába – Malkovich szemében éppen úgy és éppen ott csillog a fény, mint Philippe Halsman képén. Ingmar Bergman és Orson Welles példaképét, John Fordot a halála előtt egy évvel örökítette meg Richard Avedon: a fotón nem a lebiggyedő ajak a legmegrázóbb, vagy az, hogy a termékeny filmrendező elvesztette egyik szeme világát: látó szeme belenyugvó szomorúsággal néz a végtelenbe.

Most már őrült ötletnek tűnik ezeket a mesterműveket újraalkotni – mondta Sandro Miller a kiállításmegnyitón, ám megállapításával lehet vitatkozni: inkább tűnik nagyszerűnek. Miller – akárcsak múzsája, Malkovich – csak a tökéletessel érte be: a fotókon látható fényviszonyok tanulmányozásán, visszaadásán túl figyelembe vette az eredeti kamerákat, helyszíneket és a kiállításokon bemutatott képek méretét is. És hogy modelljének megjelenése teljesen egyező legyen az eredeti mesterműveken szereplő személyiségekével, jelmeztervezők, sminkesek, fodrászok segítségét is igénybe vette. (Csak az e fotókhoz használt parókák ára százötvenezer dollár volt.) Ennél jobban talán nem is lehetne tanítani, felmutatni a fotótörténet leghíresebb alkotásait. Régi barátjának, John Malkovichnak – akiről korábban már több mint száz portét készített – „mindössze” annyi munkája maradt, hogy teljesen átélje azokat a helyzeteket, amelyekben a fotók készültek. Diane Arbus 1967-es fotójának Egypetéjű ikreit nem csak a harisnyájuk különbözteti meg: csak az egyik lány állt örömmel modellt. Malkovich szoknyaszerepben is tökéletes alakításokat nyújtott – többek között Meryl Streepként −, s bár Christy Turlington hátaktja esetén maradunk inkább az amerikai szupermodell eredetijénél, Dorothea Lange Menekült anyáról készült fotója emlékeként könnyen Malkovich vonásait raktározhatjuk el magunkban.

Miért kellene ezeket a mesterműveket egyáltalán újraalkotni? – tette fel a kérdést a kiállítás megnyitóján maga Sandro Miller, majd elmesélte az előzményeket: „2011-ben negyedik stádiumú rákkal diagnosztizáltak. Amikor az ágyamban feküdtem, nem tudtam, valaha is vissza fogok-e térni a feleségemhez, a gyermekeimhez, a fotográfiához. Arra gondoltam, hogy ha mégis, akkor hogyan fogok köszönetet mondani mindazoknak a mestereknek, akik inspiráltak, ösztönöztek arra, hogy eljussak valahova. Csak egyet szerettem volna: újraalkotni a képeiket, amelyek azzá tettek, aki vagyok.” Például azért, hogy éltető erőt találjunk a művészetben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.