Miért tart magánál a zenész tetőcserepet?

A Quimby „őrült művésze”, Kárpáti Dódi születésnapi buliján fellép a világhírű trombitás, Érik Truffaz is.

Tölgyesi Gábor
2018. 03. 08. 14:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− Az ön csatlakozásával, 2000-ben vált a Quimby igazán kerekké, önazonossá − olvashatjuk a zenekar honlapján közzétett életrajzában, amelyben többször hangsúlyozzák, ön a csapat „őrült művésze”. Ez minden kreatív társulatnál kitüntető cím, de egy kicsit furcsa is.
− Valóban, kicsit tényleg az. Valahogyan kialakul egy kép az emberről, amelyhez a többiek aztán ragaszkodnak. Persze sok mindenben hasonlítunk egymásra, de én más életszakaszban vagyok, mint ők, rájuk verek körülbelül tíz évet. Aztán nekem volt polgári foglalkozásom is: hosszú ideig képzőművészetet tanítottam a Nádasdy Kálmán művészeti iskolában.

− Az interjúra hozott a táskájában egy könyvet a dadaizmusról és egy tetőcserepet.
− Ezek emlékeztető tárgyak. A dadaizmus már gyermekkoromban megragadott, a könyv azóta is sokfelé elkísér. A képzőművészet pedig később összekapcsolódott a zenei érdeklődésemmel. Egy dadaista alkotó bármihez ér, az játékká válik, semmit nem arra használ, amire eredetileg kitalálták. Az egész gyerekkorom ezzel telt: mindent máshogy használtam, mint amire való, persze tönkre is mentek dolgok a kezemben. Éppen így volt a trombitatanulással is: elsősorban azokat a művészeket figyeltem, akik valami mást csináltak, számomra különleges hangokat csaltak elő a hangszerükből. Természetesen a dzsessz tiszteletreméltó, nagy öregjeit is hallgatom, hallgattam.

− A tetőcserepet még mindig nem értem.
− Gyerekkori barátommal, Vasvári Pállal együtt kezdtünk el zenélni. Ő később a dzsessztanszakra ment, kiváló basszusgitáros lett, néhány éve halt meg. Én végül a tanári pályát választottam, harminc-egynéhány év után aztán újra együtt játszottunk. Tinédzserként az volt a szokásunk, hogy följártunk egy ház tetejére. A Balzac utca környékén laktunk, gyönyörű volt onnan a kilátás a Dunára és a Belvárosra. Felvittünk magunkkal egy üveg bort, beszélgettünk, és művészeti könyveket néztünk. Persze egy idő után abba kellett hagyunk a mászkálást, mert a házmester szólt a körzeti megbízottnak. A cserép erre az időre emlékeztet, persze nem annak a háznak a tetejéről való.

− Hogyhogy nem rádiót vagy magnót vittek magukkal?
− Nem is tudom, egyszerűen beértük a látvánnyal. De hangszer volt nálam, egy altfurulya.

− Amely főleg a barokk zenében népszerű. Eszerint úgy kell elképzelni a kamasz Kárpáti Dódit, hogy Händelt játszik egy újlipótvárosi ház tetején?
− Nem, dehogy. Csak az volt fontos, hogy a hangszer nálam legyen. Händelt egyébként sem tudtam volna eljátszani, nem tanultam zeneiskolában, autodidakta vagyok.

− Egy muzsikuscsaládban hogyan tudta megúszni a zeneiskolát?
− Édesanyám, Riszner Edit valóban nagyszerű zongorista volt, de fel kellett hagynia a pályával. Úgymond osztályidegenek voltunk: anyai dédapám, Riszner József ugyanis zenepedagógusként és iskolaigazgatóként Jászberény kulturális életét egyengette. A szüleim rengeteg zenét hallgattak, Wagner-operákat, dzsesszt, leginkább a húszas-harmincas évek táncdalait. Ennek köszönhetően már kisgyerekként annyi dzsesszt hallgattam, hogy nem kellett a szüleim fülét sokat rágni, amikor tizenhat évesen azzal álltam elő, hogy trombitálni szeretnék. Már akkor mélyen vágytam a trombitálásra, amikor valójában még fogalmam sem volt a hangszer mibenlétéről. Csak annyit láttam, Tomsits Rudolf nyomogat három billentyűt, és nagyszerű dolgokat játszik. Aztán figyeltem a hosszú sorokat a dzsesszklubok előtt, odabent a lelkes embereket, miközben például Kőszegi Imre dobolt. Vele ma együtt zenélek, mély barátság alakult ki közöttünk.

 − Látszólag nagy kerülővel érkezett a zene világába.
− De csak látszólag. Kreatív képzőművészetet tanítottam, amiben benne van a klasszikus rajz és a festészet is – a tanításba pedig ugyanúgy igyekeztem ötleteket, gondolatokat belevinni, mint mondjuk a zenélésbe, a pedagógia alternatív irányzatai érdekeltek. Most is úgy zenélek, ahogyan festek: arra törekszem, hogy semmit se rutinból tegyek. Ha kell, ehhez akadályoztatom magamat az alkotásban, különféle rutinellenes módszereket találok ki. A képzőművészeti főiskolára már tanárként jelentkeztem, háromszor is, de nem jött össze − végül az iparművészetin szereztem meg a másoddiplomát. Közben alkottam, és szépen adogattam be tárlatokra a képeimet. Imádtam, amikor egy országos tárlaton megjelenhettem egy-egy képpel, nagy ünnep volt. Elmentünk, és megnéztük, ki mit csinál, a mai napig rendkívül érdekel a magyar képzőművészet. Aztán 1991-ben az Andersen lett az első nagy zenei ambícióm, majd kilenc évvel később a Quimby: fantasztikus volt azt érezni újra, hogy az irodalom és a képzőművészet szépen együtt tud működni a zenével. E sok minden mellett, amit most csinálok, mindenesetre próbálom tartani a kapcsolatot a képzőművészettel, és festek: a Kárpáti Dódi Priváti Projekt legutóbbi lemeze, a Tak-Tak borítóján is az én képem részletei vannak. Most egy sorozatot készítek, amely valószínűleg a dekorációja lesz ennek a születésnapnak.

− Meglepte a hatvanadik közelsége?
− Nem annyira. Eléggé sok mindennel elfoglalom magam, nincs időm meglepődni, és jó karban vagyok. Az idősödés problémáit inkább az apukámon keresztül élem meg, aki a kilencvennyolcadik évében van.

− A trombitálás kemény fizikai munka, a szimfonikus zenekaroknál korábban mehet nyugdíjba egy rézfúvós. Ön hogyan tartja karban magát?
− Trombitáláskor az egész test dolgozik, a lábtól a fejig. A zenészlét velejárója viszont az éjszakázás, az ide-oda rohangálás, rengeteg olyasmi van, amitől csak lefelé mennek a dolgok. A zenekar is egy nagy család, súlyos időket töltünk együtt, ha van egy-egy projekt. Persze ismerjük, szeretjük egymást, egyébként is összejárunk, és nagyon sokat beszélgetünk, a próbáinkon sokszor fejben dől el, hogy azt a sok zenei motívumot, amely bennünk van, hogyan tudnánk a megfelelő pillanatban előrántani. Azt nem állítom, hogy vigyázok magamra, de hogy bírjam a tempót, bokszleckéket veszek egy nagyszerű edzőtől, Micskó Sándortól. Nem nagyon kesztyűzöm, de minden mást csinálok. A boksz és a trombitálás között egyébként sok a hasonlóság: a levegővétel, a ritmus, a helyzetfelismerés, a reflex terén is.

− A születésnapi koncertjén csupa „nehézsúlyú” muzsikus lép fel. A vendégzenészeknek mi alapján küldte a meghívót?
− Néhányukat a Get Closer Concerts vezetője, Kleb Attila ajánlotta a figyelmembe. Érik Truffazzal már játszottam együtt: olyan élmény volt, mintha egy borzasztó erős motor lett volna a színpad alatt, amely iszonyú energiával dolgozik. Szerencsére a saját zenekarommal is hasonló a helyzet: ennek alapja az erős kohézió, a lendület és a koncepció. Barabás Lőrinc trombitást hosszú évek óta hallgatom, vannak hasonló vonásaink: ő is a dzsessz egy bizonyos saját rendszerét építi fel a zenéjében. Bődületesen erős a lengyel dzsessz: Pawel Kaczmarczyk zongorista muzsikájával egy fotográfus barátom, Jarek Wierzbicki ismertetett meg. Ő szinte nem is hangokat játszik, hanem gondolatokat. Frankie Látó játékát is sokat hallgattam, szerintem ő a legjobb magyar dzsesszhegedűs, egyszerűen itt a helye. Alba Hyseni albán-magyar énekes munkásságát szintén régóta ismerem. Kerülgettük már egymást egy ideje, zenei rokonlelkek vagyunk, s feltehetően nem ez lesz az utolsó alkalom, amikor együtt zenélhetünk.

− Tulajdonképpen egy erős dzsesszkoncertre kell készülni, amelyen a Quimby is muzsikál.
−  Még szép, hogy ott lesz a Quimby: így van együtt a család.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.