Petőfi Sándor sem járt állandóan kivont karddal

Margócsy István irodalomtörténész arról tartott előadást, az irodalomtörténet miért negligálja a humort.

Tölgyesi Gábor
2018. 03. 08. 10:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nyitott Műhely ajtaján belépők kedden este rögtön egy örömteli ténnyel szembesülhettek: megjelent a 2000 folyóirat legújabb, tavaly októberi száma. Hogy mindez idén márciusban történik, persze némi magyarázatra szorul: 2016 tavaszán a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) megvonta a rangos irodalmi és társadalmi havilap támogatását. A hivatalos indoklás szerint az NKA ekként őrizte volna meg „a magyar folyóirat-struktúra alapjait” – nem kis felháborodást kiváltva. És miközben az olvasó azon töprenghetett, hogy a neves folyóiratok ellehetetlenítése tükrében mit is jelenthet valójában „a rendszerváltás befejezése” vagy „média-rendszerváltás” fogalma, a 2000 tovább élt az online térben. 2017 tavaszán aztán az NKA hároméves megjelenésére is megítélt támogatást a 2000-nek, a folyóirat pedig azóta is szorgalmasan pótolja a kényszerű szünet miatt kimaradt, nyomtatott számait. Múlt év decemberében a lap irodalmi és esszépályázatot is kiírt Arany János bicentenáriumának tiszteletére a Szépírók Társaságával, amelynek eredményét most vasárnap, a Petőfi Irodalmi Múzeumban tartott Arany-napon is megismerhettük. A díjazott esszék, versek, kisprózák a 2000 tavaly októberi számában, az Írni Aranyban is megjelentek.

A kizökkent idő eme üdvös helyretolásán túl persze érhette még öröm a Nyitott Műhely ajtaján belépőket: ha találhattak szabad széket. A 2000 ugyanis új irodalmi előadás-sorozatot is indított, első estjére pedig, Margócsy István előadására rengetegen gyűltek össze − az irodalomtörténész ironikusan meg is jegyezte: feltehetően eljött az összes egyetemi hallgatója. Vasárnap a humoros Arany János, most a Humor az irodalomban volt a téma, de nem eltréfálva – amit Margócsy egy egyetemi anekdotával vezetett fel. Történt egyszer, hogy a hallgatóinak Petőfi és Arany levelezését adta meg témaként, miután egyik kiváló tanítványa azzal kereste fel: nem is gondolta volna, hogy Petőfinek ilyen jó humora van. A gimnáziumban nem olvasták A helység kalapácsát? – kérdezte Margócsy, mire a tanítvány úgy felelt: De tanár úr! Az egy komoly komikus eposz! Margócsy szerint a „paradox hülyeségnek” tűnő válasz nagyon érdekes jelenségre világított rá: a humoros művekről az irodalomtudomány borzasztóan nehezen tud beszélni. Az irodalomtörténet ugyanis, amely fölvázolja az irodalom kibontakozását, fejlődését, alakulását, mindig nagy narratívákban rendezi az egymás mellett és után keletkező műveket. A nagy narratívák azonban csak a „komoly” műveket veszik számba, az olyanokat, amelyek valamilyen esztétikai vagy ideológiai céllal készültek, vagy arra felhasználhatók. Az iskolákban, az egyetemeken, az akadémiai irodalomtörténetekben a komikus művek ezért éppen csak megemlítődnek, a nagy irodalmi narratívák mindig a pátosz jegyében születnek meg.

Ilyen nagy narratíva volt például a XIX. században a nemzetépítő irodalom, amelynek ideológusai előszeretettel hivatkoztak Kazinczy Ferencre, a nyelvújítóra, de figyelmen kívül hagyták ama intelmét: az irodalom könnyedségét kellene erőltetni. Vörösmarty Mihály eposza, a Zalán futása irodalmi mérföldkő, de a Csongor és Tündének mégsem született a mai napig értő interpretációja. Margócsy szerint azért, mert a Szózat írójának imázsába nem tudták beilleszteni a szerző humoros oldalát. Petőfit az iskolában úgy tanítják, mintha állandóan kivont karddal járt volna, várva, hogy mielőbb hősi halált hallhasson Segesvárnál – és bár programverseket is írt, életműve javarészt mulatságos versekből áll, amivel a monográfusai nagyon nehezen tudnak valamit kezdeni. Margócsy István szerint a népnemzeti irodalom olyan ideológusai, mint Gyulai Pál vagy Beöthy Zsolt, szinte „megfagyasztották” az irodalmat: csak a nemzeti tematikájú, magasztos műveket voltak hajlandók komolyan venni. Ennek köszönhető, hogy Arany János humoros művei jórészt a kritikai kiadás hetedik kötetébe kerültek, de az is, hogy Jókait − aki számos mulattató kalandregénnyel szórakoztatta olvasóit − a nagy akadémiai összefoglalók úgy méltatják: mily derék dolog, hogy olvasóközönséget teremtett, ámde mily helytelenül tette, hogy kiszolgálta az olvasóközönség ízlését. Jókai persze provokálta is a népnemzeti kánont: 1860-ban akadémiai székfoglalóját a magyar néphumorról tartotta. A regényei írásakor sem a nagy ideológia lebegett a szeme előtt, hanem Charles Dickens irodalmi receptje. Az angol remekíró ugyanis azt vallotta, egy jó regényben úgy kergetik egymást a komoly, a vidám, a szentimentális és rettenetes részek, mint a jó angol szalonnában a fehér és a piros csíkok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.