„Bízom benne, hogy csendesülnek majd a konfliktusok, és elkezdődik az igazi együttműködés” – mondta Vashegyi György, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) frissen megválasztott elnöke az Indexnek tavaly októberben. A hírportálnak adott interjú szimbolikus gesztusként már önmagában jelezte, a Liszt Ferenc-díjas karmester nem az elődje által kijelölt útra lép. Hiszen amíg Fekete György az elektronikus újságnak korábban úgy fogalmazott, hogy „erre a modern demokráciára én fütyülök”, addig Vashegyi nem győzte hangsúlyozni, ő nem lett politikus attól, hogy a köztestület élére választották. Szavaiból egy új korszak lehetősége körvonalazódott, amelyet a Kulturkampf jelszavával hirdetett területfoglalás helyett a kompromisszumok mentén megteremtett konszolidáció jellemez. Vashegyi egyértelmű üzenete azért különösen pikáns, mert a köztestület létezése elválaszthatatlan (volt eddig) a politikától: politikai akaratból jött létre, és megállíthatatlan gyarapodását is a kormány kultúrpolitikája végrehajtó testületeként biztosította a saját részére.
A kezdeteknél maradva: az MMA kétszer született meg. Először 1992. január 22-én, amikor huszonkét művész társadalmi szervezetet alapított a magyar művészeti élet értékeinek megbecsüléséért; elnöküknek Makovecz Imrét választották, aki 2011. szeptember 27-én bekövetkezett haláláig megőrizte posztját. Másodszor pedig 2011. november 5-én, amikor a Magyarság Háza Corvin-termében megalakult az MMA mint autonóm köztestület (és mint ilyen került bele Magyarország 2012. január 1-jén hatályba lépő alaptörvényébe). Azzal, hogy a kormány egyszerű egyesületből közfeladatot ellátó szervezetté avatta az akadémiát, egyértelműen ki is jelölte a feladatait. Mivel a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) társult szervezeteként már működött egy művészeti akadémia Magyarországon – a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia (SZIMA) –, az MMA felértékelése azt jelentette, a kormány a független szakmaiság helyett a párthűségre helyezi a hangsúlyt.
Ez a második születés azonban, mint később kiderült, nem volt problémamentes. Az Alkotmánybíróság egy 2014-es határozatában rámutatott: az, hogy a megalakuláskor csak egy adott civil szervezet tagjai válhattak az MMA rendes tagjává, és a későbbi tagfelvételről is ők döntenek, nem áll összhangban „a művészeti alkotás szabadságát biztosító semlegesség és pluralitás követelményével, és ezáltal nem minden tekintetben felelt meg az alaptörvény X. cikk (1) és (3) bekezdésében foglaltaknak”. Az MMA így azzal büszkélkedhet, hogy nem csupán belekerült, de születésével rögtön meg is kérdőjelezte az alaptörvényt. A kész jogi helyzetet azonban – érvelt az Alkotmánybíróság – már nem lehet megsemmisíteni.