Tömegek jártak csodájára a gipszkapunak

Ahol Ozorai Pipo is leereszti kardját: a Román Csarnok kedvéért újra sorok álltak a Szépművészeti előtt.

Tölgyesi Gábor
2018. 03. 16. 18:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár még csak három éve zárt be a Szépművészeti Múzeum, mégis, az emlékeinkben történelmi távlatnak tűnhet, amikor egy-egy nagy kiállítás előtt sorba kellett állni a neoreneszánsz-neoklasszicista palota előtt. E régi hagyományt március 15-én újra feleleveníthettük annak alkalmából, hogy április 2-ig ingyen látogatható a múzeum Román Csarnoka, amely 1945 óta volt elzárva a nyilvánosság elől: délelőtt tíz körül már legalább háromszázan várakoztak a bebocsátásra, miközben a tömeg folyamatosan érkezett. Hó nem volt, csak néha eső, de ácsorogni nem sokat kellett, épp csak annyi időt, hogy felfedezhessük a főbejárat melletti új liftet a mozgáskorlátozottak részére. Bebocsátáskor innen az első utunk nem is a Román Csarnokba vezetett, hanem a mélyföldszintre, hogy beigazolódjon a gyanúnk: a Szépművészeti tízmilliárdos rekonstrukciója – amely mintegy 14 ezer négyzetmétert, a Schickedanz-palota negyven százalékát érintette – csaknem befejeződött, és odalent is nagyszerű, új kiállítóterek fogják majd szolgálni a művészetet. A világító neonbetűk tanúsága szerint lesz bisztró is, már csak a berendezésre vár.

A Román Csarnokról a Szépművészeti első igazgatója, Kammerer Ernő 1906-ban, a múzeum megnyitásakor egy fél mondat erejéig mint „nagy födött udvarról” emlékezett meg a Művészet című folyóiratban – pedig a múzeum legdíszesebb terme. Bizonyos szempontból mégis a pénztelenség szimbóluma: mivel már száz évvel ezelőtt is gondot jelentett a gyűjtemény gyarapítása, a középkori és reneszánsz szobrászművészet bemutatását részben mesteri – annak idején nagyon népszerű − gipszmásolatokkal kívánták itt megoldani: a háromhajós román stílusú bazilikát idéző térbe került például Nicola Pisano sienai szószékének, Donatello Gattamelata zsoldosvezért ábrázoló, padovai lovas szobrának vagy Claus Sluter dijoni Mózes-kútjának a másolata is. Budapest ostromakor légnyomás miatt a csarnok tetőszerkezete súlyosan megsérült, a felülvilágító ablakok betörtek, s bár Gattamelatáról csak a havat kellett lesöpörni, a gipszszobrok nagy része összetört. A múzeumot azóta inkább csak toldozgatták-foldozgatták, s bár a Román Csarnokot szinte minden átalakítási terv valamiképpen átépítette volna, erre szerencsére sosem volt pénz. A múzeum ráadásul állandó raktározási gondokkal küzdött: egy háromemeletes polcrendszer és számos itt elhelyezett műtárgy gondoskodott arról, hogy 2015-ig senki se piszkálhassa a csarnok kopottan is szép falképeit, a freibergi Szűz Mária-dóm Aranykapujának, valamint a gyulafehérvári székesegyház kapujának a gipszmásolatát.

Ez volt részben a szerencséje annak a hetven restaurátornak is, aki 2016 decemberétől 2017 júniusáig a Román Csarnok helyreállításán dolgozott: nem előzte meg a munkájukat szakszerűtlen beavatkozás. A konzerválás elmaradása és a sokszoros beázások ugyanakkor nehezítették is a feladatukat: a falfestés olyan mértékben öregedett, mintha a templomtér valóban a középkorban épült volna. Végül mintegy 2500 négyzetméter falfelületet kellett megújítaniuk, ehhez 1500 liter konzerválóanyagot, csaknem 100 kilogramm különböző színű pigmentet, valamint 5500 arany metállapot, azaz 5,5 kilogramm aranyat használtak fel. A gőzfűtés „vulkánveszélye” is már a múlté. Az „ilyen volt-ilyen lett” fotók, kisfilmek mind a Szépművészeti Márványcsarnokában, mind a Román Csarnokban megfogják a látogatót, sajnos azonban megfelelő információs táblák és idegenvezetés híján – vagy a kiváló katalógus nélkül – magára van hagyva a térben, és feltehetően nem áll össze benne a kép a Román Csarnok igencsak átgondolt ikonográfiai programjáról. Persze Jézust, a Jó Pásztort, a Magyarok Nagyasszonyát, Szent Istvánt, Szent Lászlót, Szent Erzsébetet, Szent Margitot és Könyves Kálmánt még könnyű felismerni − az egyik királyalaknál maguk a művészettörténészek is bizonytalanok abban, hogy Szent Imrét vagy IV. Bélát ábrázolja-e −, ám az magyarázatra szorulna, mit keres közöttük Magyarország első prímása, Szécsi Dénes püspök vagy Ozorai Pipo országbáró. (Utóbbi ábrázolása ráadásul Andrea del Castagno híres firenzei, a Villa Carducciban látható képének szellemes változata: itt már nem fogja a baljával kardjának pengéjét, leereszti a fegyverét.) Külön figyelemfelkeltés híján csak a szerencsén múlik, megtaláljuk-e például az egyik oszlopfőn Hunort és Magort, felismerjük-e a freibergi kapun Sába királynőjét, ahhoz pedig jó latinosnak kell lenni, hogy megértsük, mely feliratok hirdetik Isten dicsőségét, és melyek a loretói litániából vett részletek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.