A Be Social közösségi marketing hír- és szolgáltató oldal nemrég közölte legújabb, tinédzserekről szóló felmérését, amelyből kiderül, hogy a magyar fiatalok majdnem negyede, pontosan 24 százalékuk influencer szeretne lenni. A cég sajtóközleménye szerint ráadásul ez a „lehetőség” már felnőttek számára is egyre vonzóbb.
Először is: sosem gondoltam volna, hogy harmincasként mi leszünk az új „régen minden jobb volt” generáció, de úgy tűnik, hogy ez van. Másodszor pedig: hahahhahahahahahahaha.
Mert mit is takar ez a szitokszó, amelyet egy éve még alig-alig ismertünk? Influencer lehet bárki, és éppen ez ennek a „szakmának” a legnagyobb vonzereje. Elég hozzá egy okostelefon, jó filterek és némi exhibicionizmus.
Az influencer a közösségi médiaplatformokon kialakított követettségét felhasználva reklámértékű, befolyásoló (to influence = befolyásolni, hatással lenni valamire), valamely termék vásárlására vagy szolgáltatás igénybevételére ösztönző tartalmakat oszt meg.
A márkák, hotelek és szolgáltatók pedig örömmel halmozzák el ajándékokkal és ingyenutazásokkal a sok tízezer követővel rendelkező influencereket, akik cserébe kegyeskednek kettőt posztolni követőiknek a reklámozandó akármiről. Nem kell érteni semmihez, nem kell dolgozni – vagy legalábbis az ilyen élet után sóvárgó tinik ezt így képzelik el.
Ma már nem az lesz influencer, aki valami korábbi teljesítménye révén, például sportolóként, séfként, előadóművészként vagy akár bloggerként letett valamit az asztalra. Néhány hete egy 19 éves srác ezt végérvényesen bebizonyította azzal, hogy kamufotókkal rakta tele az Instagram-profilját, és szinte mindenki bevette, hogy gazdag.
A legtöbb Instagram-fiók akkor lesz sikeres, ha elérhetetlennek tűnő márkákat és jól csengő hashtageket vonultat fel, hiszen ezzel tud azonosulni az egyszerű követő, aki ilyen életre vágyakozik.

A londoni Byron Denton szerint megdöbbentően egyszerű volt átverni a követőit, akik úgy megrészegültek az odaphotoshopolt Louis Vuitton aranyszatyroktól és a bőrüléses magánrepülőtől, hogy drasztikusan megugrott az interakciók, lájkok és kommentek száma.