Korunk egyik legnagyobb képzőművésze? Vagy egyszerűen kiváló pénzügyi szakember, aki egész életével felsrófolja a művei értékét? Mégpedig olyan sikeresen, hogy ő vezeti az „élő művész kategóriájában” a legdrágábban eladott műtárgy versenyét. Jeff Koons Nyúl című munkája egy hónapja kelt el a Christie’s New York-i árverésén 91,1 millió dollárért, ez több mint 25 milliárd forint. 1986-ból származik a mű, amelyből a ma 64 éves szobrász három változatot készített. Egy felfújható nyúl alapján készült öntvény, alig több, mint egy méter magas. A nyúl répát eszik. Ezzel a műalkotással az amerikai alkotó felborította a képzőművészet terén meglévő összes konvenciót.
A művészettörténészek Koons egyik legjelentősebb művének tartják. Mindenesetre az árverési könyvben lévő fotón a művész kezéből fület formáz, és jót röhög a világon.
„Ez a szobrászat vége. Ez az anti-Dávid – jelentette ki Alex Rotter, a New York-i Christie’s modern részlegének vezetője, aki az 1500-as évek elején készült Michelangelo-szoborra utalt, amely a képzőművészetben megkerülhetetlen mű. Az élő művészek legdrágábban eladott művei közt valóban kiéleződőtt a verseny. Tavaly novemberben David Hockney brit festőművész Egy művész arcképe című munkájáért fizettek ki 90,3 millió dollárt, az idén májusban ezt Koons meghaladta. A két művész közt nem először volt már csere az élen, jó pár évig Koons vezetett, akinek Lufikutya (Narancssárga) című alkotásáért majd 60 millió dollárt fizettek. Ennek a műnek is az alapját egy hajlítható-formázható léggömb adta, amilyennel a gyerekek játszanak.
A hírnév megerősítésén túl a mostani eladás anyagilag nem Koonst gazdagította, a tavalyelőtt elhunyt Samuel Irving Newhouse volt sajtómágnás gyűjteményében volt a szobor, az ő tulajdonába tartozott a Vanity Fair, a Vogue, a The New Yorker magazin. A sokszor pénzsóvársággal vádolt Jeff Koons még évekkel ezelőtt felajánlotta egyik szobrát Párizsnak a 2015. novemberi terrortámadás áldozataira emlékezve. A művész csak annyit kért, hogy a felállítás előtt kérjék ki az ő véleményét is. Ez az adakozás az amerikai–francia barátság megható bizonyítéka, olyannyira, hogy az amerikai párizsi nagykövet asszony is lelkesen támogatta. Ám a szobor akkora, hogy felállítása még Párizsnak is gondot okoz. Évekig keresték a helyet neki. Egyesek már „amerikai művészeti imperializmusról” beszéltek, ugyanis Koonsnak nemigen nyerte el a tetszését egyik felajánlott helyszín sem. Végül idén tavasszal megszületett a döntés: a mű a Champs-Élysées-hez közel lévő Petit Palais hátterét fogja díszíteni. Ha minden sikeresen megy, idén júliusban felavatják a szobrot, amely egy német öntőműhelyben készül el. A Tulipáncsokor című alkotás – ellentétben a Nyúllal – 33 tonna súlyú, és 12 méter magas. Címe tökéletesen kifejezi a tartalmat, nincs tere semmilyen hátsó gondolatnak: egy kéz kilenc szál tulipánt tart, amelyek a legkülönbözőbb színekben pompáznak.