Nincs rend az autómentők között. Érezhető a pattanásig feszült helyzet a bejelentett, adót fizető vállalkozók, illetve az autópályákon, nagyobb utakon lesben álló, balesetre leselkedő hiénák közt. A piac szabályozása nem egységes, sőt nincs megfelelő törvény, amely rendet vágna, és megszüntetné azt az összevisszaságot, amely ezt a fontos szolgáltatást övezi. A magyar utakon dolgozó 8-10 ezer autómentő jármű közül hetven százaléknak csupán részben van engedélye, de inkább semmilyen sincs. Ugyanennyi kezelőszemélyzetről beszélhetünk, hiszen általában egy kocsin csak a sofőr utazik. Az ágazat bevétele a becslések alapján évente bruttó 50-100 milliárd forint között lehet. A feketepiac ugyanis jelentős, rengetegen dolgoznak illegálisan, adózás nélkül.
A legális szolgáltatóknak tucatnyi engedélyre van szükségük, még a poroltó üzemképességéről is papír kell, nem beszélve a hevederekről, amelyekhez műbizonylat tartozik. Egy-egy vállalkozásnak például szakmai irányítói, nemzetközi-belföldi árufuvarozói engedélyre, továbbá tachográfra (olyan elektronikus érzékelő, amely rögzíti a jármű sebességét, a megtett út hosszát, külön az egyes utak hosszát, a buszok és teherautók indulási és megállási időpontját) van szüksége. A sofőrnek, amennyiben hivatásos, gépjárművezetői képesítési igazolványt is be kell szereznie. Aki platóssal jár, annak még a targoncavizsgát is le kell tennie. Aki pedig darus, engedélyt kell mellékelni a gépkezeléshez is. Ahány eszköz, annyiféle bizonyítvány és vizsga.
– Fogy a türelmünk a szabályozatlanság és az illegális munkavégzők miatt. Mi a nap minden percében, időjárástól, ünnepnaptól függetlenül, szervizelt eszközökkel, telephellyel és képzett kollégákkal segítünk a bajbajutottaknak – mondja elkeseredetten Bánfai Zoltán autómentő vállalkozó, miközben az egyik darus kocsijának a szélvédőjét tisztítja csepeli telephelyén. Az autói patyolattisztán, katonás rendben sorakoznak bevetésre várva. Ritka, hogy az összes jármű bent parkol, hiszen szinte megállás nélkül szükség van rájuk.