Startélmény

Ahogy a baby boomer generációhelyét számarányukban lassan átveszik a millenniumiak, úgy növekszik a duty free boltok forgalma is.

2019. 08. 06. 14:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan közhely, hogy az online vásárlás évről évre növekszik. A Niel­sen piackutató cég tavaly novemberi elemzése szerint a gyorsan forgó fogyasztási cikkek esetén az online kereskedelem összforgalma 2022-re 400 milliárd dollárra nő majd, ami évente több mint 18 százalékos emelkedés a jelenlegi szintről. Az európai vásárlók már több mint negyede rendszeresen online vásárol, és Magyarország sem marad el a nyugati számoktól. Eközben a nagyvárosok bevásárlóutcáit egyre kevesebben látogatják. Bár a Champs-Élysées-n, az Oxford Streeten vagy a Váci utcán végigsétálva az embertömeget tekintve ez kevésbé tűnik fel, de a boltok tulajdonosai rendre jelzik, hogy „az evés az új vásárlás”, mivel az igazi forgalmat már a bevásárlóutcákban is az éttermek és kávézók bonyolítják.

A változások nyertese az ágazat egy nem várt szegmense lett: a reptereken található vámmentes (duty free) boltok. Ahogy a baby boomer generáció (az 1946–1964 között születettek) helyét számarányukban lassan átveszik a millenniumiak (1980–2000 között születettek), úgy növekszik a duty free boltok forgalma is. Itt korábban csak csokoládét, parfümöt, ruhákat, utazási kiegészítőket lehetett kapni, amelyekre az átszállás üres óráiban az unatkozó hölgyek elkölthették az utolsó valutájukat is, a feledékeny férjek pedig beszerezhették az üzleti úton elmaradt ajándékokat. A millenniumiak számára azonban az internet adta lehetőségek nyomán nyitottabb a világ, így elvárják, hogy az utazás az első pillanattól élmény legyen. Ennek megfelelően izgalmasabb tapasztalatot szeretnének az eredetileg időtöltésnek szánt boltoktól, mint a belvárosi üzletektől.

Az NPD piackutató cég becslése szerint egy átlagos utazó 56 percet tölt a reptéren, ebből 25 perc jut vásárlásra. Ez sokkal kevesebb, mint egy belvárosi bevásárlókörút ideje, viszont több, mint az átlagos online nézelődésé. A reptéri kiszolgálás igyekszik alkalmazkodni, külön applikációk hirdetik például, milyen termékek érhetők el kizárólag a reptéren, a duty free boltok kialakítása rendre exkluzívabb, mint a belvárosiaké, ráadásul különlegesebb márkák is kaphatók – a vámmentesség miatt olcsóbban. Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója szerint az exkluzív üzletek iránti nagy érdeklődés egyértelműen mutatja, hogy a Budapesten megforduló utasok is úgy vélik, az utazás élménye már a repülőtéren elkezdődik. Montgomery Wilson, a Jack Daniel’s whiskey anyacégének eladási igazgatója szerint „az utazók a vásárláshoz megfelelő lelkiállapotban vannak, mivel pihennek, és nyitottak az új dolgok felfedezésére”.

Pszichológusok és utazási szakértők egyetértenek, hogy a fapados légitársaságok térnyerése közrejátszott a vámmentes boltok forgalmának növekedésében. Ugyan a fapadosok alapvetően a kevésbé mély pénztárcájú utasokat célozzák meg, ám ők éppen az olcsó jegyárak miatt könnyebb szívvel mondanak igent egy máshol nem kapható darabra. Ennek is köszönhető, hogy a duty free üzletek forgalma az elmúlt 15 évben világszinten megtriplázódott.

Különösen nagy a növekedés a távol-keleti piacon. Bár a kínai turisták egyre inkább az olcsóbb utazási célpontokat keresik a gazdasági helyzet és a jüan árfolyama miatt – állítja ­Philippe ­Schaus, a világ harmadik legnagyobb vámmentes üzletláncának, a DFS-nek vezetője –, a következő tíz-húsz évben a jelenlegi többszörösét fogják vásárolni a duty free üzletekben.

Ennek egyrészt oka, hogy amit az utazási árakon megspórolnak, azt elköltik a reptéren, másrészt, hogy a duty free üzleteket mindig a legmodernebb technikával szerelik fel. Így nem okoz ­gondot, hogy a kínai turisták a mobiltelefonjukkal szeretnének fizetni, miközben ez Európában – különösen az olcsóbb kelet-európai célpontok esetén – nem minden esetben megszokott. (Informatikai elemzők szerint tapasztalható bizonyos törekvés a kínai vezetés részéről, hogy az országban a vásárlási technológiákat oly mértékben fejlesszék, hogy a világ egyötödét jelentő kínai vásárlótömeg akarva-akaratlan csak otthon tudjon vásárolni. Nemcsak a készpénz, hanem a bankkártya használatától is elszoktatják őket, azonban a mobilos vagy még újabb fizetési technikák Kína határain kívül nem elterjedtek.)

A trendet látva az olyan nagynevű cégek, mint a Moncler, a Jack Daniel’s, a Colgate vagy az Estée Lauder egyre inkább a távol-keleti repterekre koncentrálnak. A Colgate például nemrég egy luxus öregedésgátló termékeiről híres márkát vásárolt fel, hogy különösen Ázsiában növelhesse utazási jelenlétét. Más márkák kifejezetten a repülés negatív hatásait csökkentő hidratálókrém-családokat helyeznek ki a vámmentes boltokban. Az Estée Lauder Koreában már olyan koncepciót is tesztel, ahol a termékek online megrendelhetők, majd mire az utas beszáll a gépbe, azok az ülésén várják. A cég reméli, hogy ez az újítás megtöbbszörözi bevételüket, pedig első vevőik 59 százaléka így is a reptéri bevásárlókból áll.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.