Lassan közhely, hogy az online vásárlás évről évre növekszik. A Nielsen piackutató cég tavaly novemberi elemzése szerint a gyorsan forgó fogyasztási cikkek esetén az online kereskedelem összforgalma 2022-re 400 milliárd dollárra nő majd, ami évente több mint 18 százalékos emelkedés a jelenlegi szintről. Az európai vásárlók már több mint negyede rendszeresen online vásárol, és Magyarország sem marad el a nyugati számoktól. Eközben a nagyvárosok bevásárlóutcáit egyre kevesebben látogatják. Bár a Champs-Élysées-n, az Oxford Streeten vagy a Váci utcán végigsétálva az embertömeget tekintve ez kevésbé tűnik fel, de a boltok tulajdonosai rendre jelzik, hogy „az evés az új vásárlás”, mivel az igazi forgalmat már a bevásárlóutcákban is az éttermek és kávézók bonyolítják.
A változások nyertese az ágazat egy nem várt szegmense lett: a reptereken található vámmentes (duty free) boltok. Ahogy a baby boomer generáció (az 1946–1964 között születettek) helyét számarányukban lassan átveszik a millenniumiak (1980–2000 között születettek), úgy növekszik a duty free boltok forgalma is. Itt korábban csak csokoládét, parfümöt, ruhákat, utazási kiegészítőket lehetett kapni, amelyekre az átszállás üres óráiban az unatkozó hölgyek elkölthették az utolsó valutájukat is, a feledékeny férjek pedig beszerezhették az üzleti úton elmaradt ajándékokat. A millenniumiak számára azonban az internet adta lehetőségek nyomán nyitottabb a világ, így elvárják, hogy az utazás az első pillanattól élmény legyen. Ennek megfelelően izgalmasabb tapasztalatot szeretnének az eredetileg időtöltésnek szánt boltoktól, mint a belvárosi üzletektől.
Az NPD piackutató cég becslése szerint egy átlagos utazó 56 percet tölt a reptéren, ebből 25 perc jut vásárlásra. Ez sokkal kevesebb, mint egy belvárosi bevásárlókörút ideje, viszont több, mint az átlagos online nézelődésé. A reptéri kiszolgálás igyekszik alkalmazkodni, külön applikációk hirdetik például, milyen termékek érhetők el kizárólag a reptéren, a duty free boltok kialakítása rendre exkluzívabb, mint a belvárosiaké, ráadásul különlegesebb márkák is kaphatók – a vámmentesség miatt olcsóbban. Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója szerint az exkluzív üzletek iránti nagy érdeklődés egyértelműen mutatja, hogy a Budapesten megforduló utasok is úgy vélik, az utazás élménye már a repülőtéren elkezdődik. Montgomery Wilson, a Jack Daniel’s whiskey anyacégének eladási igazgatója szerint „az utazók a vásárláshoz megfelelő lelkiállapotban vannak, mivel pihennek, és nyitottak az új dolgok felfedezésére”.