Százhuszonkilenc országból több mint 4700 fotográfus közel nyolcvanezer fotóval nevezett a World Press Photo idei pályázatára. A legjobbakat bemutató kiállítás képeit riporterekből és szerkesztőkből álló nemzetközi zsűri válogatta össze. Újdonság, hogy a Hírek, Környezet, Természet, Hosszú távú projektek, Portré, Hír és Sport, illetve Az év képe mellett 2019-ben már Az év képriportjait is díjazták, ezzel a lépéssel pedig a World Press Photo egyértelműen a történetmesélés fontosságára helyezi a hangsúlyt. A World Pressről általában nem az esztétikum és a sokszínű világ szépsége az első, ami beugrik, sokkal inkább az extrém élethelyzetek, brutalitás, vér, természeti katasztrófák és a népvándorlás. Ezek a témák minden évben felülreprezentáltak voltak. Sajnos az idén sem köszöntött be a világbéke, mégis észrevehetően kevesebb durva képet láthatunk. A 2019-es válogatás szabadabban enged gyönyörködni a földi élet változatosságán, miközben azért emlékeztet globális és személyes felelősségünkre is.
Az év sajtófotója díjat 2017-ben Burhan Ozbilici ankarai terrortámadást megörökítő képe hozta el, tavaly pedig Ronaldo Schemidt venezuelai fotós kapta szimbolikus jelentésű képéért, amely egy caracasi tüntetésen robbanás következtében meggyulladt férfiról készült. Az idei győztes felvétel főszereplője egy síró kislány. A John Moore felvételén szereplő hondurasi gyermek édesanyját éppen letartóztatják az amerikai határőrök Texasban, miután átkeltek tutajjal a Rio Grandén. Donald Trump kormánya zéró toleranciát hirdetett, így a határon elfogott bevándorlók ellen büntetőeljárást indíthatnak, emiatt sok szülőtől elszakították a gyermeküket. A sajtófotó erejét jól példázza, hogy miután Moore fotója bejárta a világot, olyan felháborodást keltett, hogy az amerikai elnök végül megváltoztatta a rendelkezést. Az év fotóriportere, a svéd-holland Pieter Ten Hoopen, latin-amerikai migránsok konvoját követte 2018 októberében–novemberében.