Meglátni a perc ezredrésze alatt azt, ami mellett a közömbös emberek vakon haladnak el – ez a fotóriportázs elmélete. S amit ez alatt az ezredrész alatt meglátunk: lefotografálni a perc következő ezredrésze alatt – ez a fotóriportázs gyakorlati oldala – szól Munkácsi Márton máig érvényes teóriája a sajtófotó mibenlétéről. A tavalyi év sikere nyomán idén is díjazták a legjobb alkotásokat a II. Mediaworks Fotópályázat keretében. Az országos pályázati felhívásra 1752 kép, pontosabban 567 pályamű érkezett, a 21 budapesti és vidéki szerkesztőségből pedig összesen 55 fotóriporter kolléga nevezett 10 + 1 kategóriában – hír, képriport, mindennapi élet egyedi, mindennapi élet sorozat, művészet, portré, sport akció egyedi, sport zsáner egyedi, sport sorozat, társadalomábrázolás, valamint ezúttal naptárkoncepció kategóriában is díjazták a pályaműveket. A zsűri a Magyar Nemzet munkatársait, Kurucz Árpádot, Mirkó Istvánt, Teknős Miklóst és Éberling Andrást is elismerte. Idén harminc díjazott alkotás és három különdíj született, ebből egyet szintén Kurucz Árpád vihetett haza, mint a legtöbb díjat nyert és a legjobb kollekciót beküldő fotóriporter.

A sajtófotó lassan száz éve önálló műfaj a fotográfiában – ha úgy tetszik, a hétköznapok művészete. A nyomtatott sajtó visszaszorulásával egyre szűkül a megjelenési felület, így a képek egyre kevésbé jelenhetnek meg nyomtatott formájukban, de szerencsére még bőven találkozhatunk remek, az értelmezést segítő, betördelt képriportokkal. A pályázatra a fotográfusok az előző év munkáinak termékeit, a napi eseményekről tudósító hírképeket töltik fel. A képek funkciója abban áll, hogy az olvasó vizuális úton is minél több információt kapjon az eseményekről: a sajtófotó ebben az értelemben tehát nem műalkotás, hiszen holnap már a piacon vett halat csomagoljuk majd a tegnapi újságba. A jó sajtófotó azonban nem csupán tudósít és informál, azaz jelentést tesz a riport szó eredeti jelentésének megfelelően, hanem túléli magát a hírt.

Mirkó István zsáner sportfotó kategória első díjas képe egy országjáró sorozat része. A klasszikus sportfotó magáról az akcióról szól, ám itt egy békésen legelésző ló mögött látunk egy zöldellő focipályát a távolban. A kocka Erdélyben, a Méra nevű faluban készült, a sorozat pedig az amatőr futball hátterét mutatta be olyan helyeken, ahol még tényleg tiszta szívből fociznak. Ezeknek a szegény sorsú embereknek a futball a mindenük, a mérai pedig a fotós elmondása szerint az egyik legszebb fekvésű pálya volt, amelyet láttak az út során.