Kínában több olyan, a magasból rögzített fénykép készült, amely első látásra mintha élénk színű, hullámzó növényekkel borított mezőt ábrázolna. Ha valaki e felvételekre pillant, az a benyomása támad, hogy nem is fotót, hanem impresszionista festményt lát, és a képmezőt uraló kavargás a művész ecsetkezelési sajátosságainak tudható be. Csakhogy valójában szó sincs festészeti technikákról, se dús növénytakaróról: a képek használaton kívül helyezett, egymás mellé zsúfolt, összegabalyodott kerékpárok százait, ezreit mutatják! Ezekből a kerékpártemetőkből egyre több akad az ázsiai országban. Az egyik legnagyobb, mintegy 86 ezer biciklit felhalmozó roncstelep Hangcsouban, abban a városban található, amely elsőként indította el a maga kerékpármegosztó programját, hogy költséghatékony, alternatív megoldást kínáljon a gépjármű-közlekedés helyett.
E program a világ számos országában – így hazánkban is – sikerrel fut, Kínában viszont meglehetősen nyögvenyelősen működik. A felhasználók jó része ugyanis nem juttatja el a dokkolóállomásnak is nevezett gyűjtőpontra az általa kikölcsönzött biciklit, ehelyett egyszerűen otthagyja, ahol utoljára dolga volt vele: a járdán, a parkban, a felüljárók alatt átvezető alagutakban. Az itt is, ott is letámasztott vagy épp félrelökött bringákat aztán a közrendért és köztisztaságért felelős szervek munkatársainak kell összeszedniük, és egy helyre – jellemző módon a kerékpártemetőbe – szállítaniuk. Ha ugyan módjukban áll. Hiszen az sem ritka, hogy a bringások a hullámok közé vetik az általuk addig használt kétkerekűt. Egy néhány évvel ezelőtt megejtett takarítási akció során nem kevesebb, mint háromezer kerékpár került elő a dél-kínai folyókból.

Fotó: Getty Images
A használatból kivont, temetésre ítélt kerékpárok egy részét Kína ugyan felajánlotta a fejlődő afrikai országoknak, ám ez nem csökkentette érdemben az elhagyott, félrelökött biciklik számát. Színesfémként való újrahasznosításuk ötlete felvetődött ugyan, ám csak lassan és körülményesen lehetne megvalósítani: a digitális zárak leválasztása időigényes feladat, az akkumulátorok feltöltésére szolgáló napelemek kezeléséről, valamint a szilárd gumiabroncsok eltávolításáról nem is beszélve.