Ezen a héten is izgalmas témákat dolgozunk fel a Magyar Nemzet Hétvégi Magazinjában. A most szombaton megjelenő közéleti-kulturális magazinunkban sok más mellett a következőkről olvashatnak. Keresse szombaton a Magyar Nemzetet és benne a húszoldalas mellékletet az újságárusoknál!
Halak és emberek – Korántsem használjuk ki a Duna adta lehetőségeket
A magyar folyami és tengeri hajózásnak komoly múltja van, bizonyos időszakokban világszínvonalúnak számított. Ma tengeri hajózásunk már egyáltalán nincs, a Dunán huszon-egynéhány magyar tulajdonú, magyar lobogó alatt futó áruszállító géphajó próbál konkurálni a holland, német, újabban pedig román és ukrán „hajóhadakkal”. Mi kellene ahhoz, hogy mi magunk is kihasználjuk vizeinket? – teszi fel a kérdést Wekerle Szabolcs.
Végül is nem tévedett az újságíró úr: ezek a sztorik, ha úgy nézzük, a második és a harmadik világháború között estek meg.
Ülök Budapesten, a Wichmannban (Wichmann Tamás kenus 1987-ben megnyitott, amint Sárközi Mátyás írta róla, „cicomátlan, deszkapadlós, gyalultfa-asztalos” csapszékében), és hümmögök.
Néhány héttel ezelőtt kritikát írtam a nemrég megjelent Hajós legendák – legendás hajósok című könyvről, amelyben magyar (főleg folyami) hajósok történetei olvashatóak a második világháború utáni időszakból. Recenziómban így fogalmaztam: „a könyvből viszonylag pontos képet kaphatunk arról is, hogyan működött a két háború közti magyar folyami és tengeri hajózás”. Erre a „nyelvbotlásra”, a „két háború közti” fordulatra kaptam válaszul a Wichmannba érkezésemkor a cikk elején idézett mondatot.
Azt a bizonyos gyalult asztalt majd egy tucat közép- vagy talán már inkább szépkorú férfi üli körül. Nagyrészük nyugalmazott hajós. Bikkes István és Nagyszékely István közé telepszem le: előbbi a Duna és a tengerek ismert úszódaru-kezelője és gépésze – a közel kétméteres férfit a szakmában egykor csak úgy hívták, Pici –, utóbbi hajdan tengerjáró hajók kapitányaként kereste a kenyerét. A könyv anyagát Pici gyűjtötte össze volt kollégái segítségével, a szerkesztést Nagyszékely kapitány vállalta magára.