Mindig hazahoztam a hajót – Magazin ajánló

E heti Magazinunkban többek között olvashat arról, mi vonzza Fa Nándort újra meg újra a tengerre.

2015. 05. 08. 11:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen a héten is izgalmas témákat dolgozunk fel a Magyar Nemzet Hétvégi Magazinjában. Keresse szombaton a Magyar Nemzetet és benne a mellékletet az újságárusoknál.

Fa Nándort vonzza a szélsőséges igénybevétel, és élvezi, hogy a tenger jó irányban változtatja meg.

 


Mindig hazahoztam a hajót

A legsikeresebb magyar óceáni vitorlázó, Fa Nándor április 21-én Spirit of Hungary nevű hajójával befutott a barcelonai kikötőbe, ezzel utolsóként bár, de 110 nap alatt teljesítette a Barcelona World Race földkerülő vitorlásversenyt. Esze ágában sincs leállni, azonnal indul vissza a katalán kikötőben hagyott hajójáért, amellyel elindul a föld körüli versenyek leghíresebbjén, a következő Vendée Globe-on.

– Nekem az egész sajtótájékoztatóján a legmeglepőbb az a nagy üveg nutella volt az asztalon. Mit keresett ott?
– Ez egy barátom ajándéka, mert jól tudta, hogy azt hiányoltam a legjobban a hajón, amikor elfogyott. Érdekes, hogy itthon sosem eszem, de amikor csomagoltunk, hanyagul bedobtam egy üveggel a hajóba. Az úton pedig megszerettem, olyannyira, hogy szabályosan hiányzott, amikor elfogyott. Aztán Új-Zélandon is vettem, amikor ki kellett kötnünk, de csakhamar az is elfogyott – mondja Molnár Csabának adott interjújában.

– Miért jó vitorlázni a 21. században?
– A vitorlázás az az ősi közlekedési mód, amelyben az ember talán a leginkább kapcsolatban marad a természettel. A velünk született mozgásigényünket a szárazföldön gyalogolva vagy a vízben úszva elégíthetjük ki a legfelüdítőbb módon. Mivel azonban úszva nem tudunk nagy távolságokat megtenni, szükségünk volt egy közlekedési eszközre, a hajóra. A hajózás egyik legősibb módja a vitorlázás, ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy egyben primitív is, hiszen a jelenkor technikai vívmányainak segítségével a vitorlás hajók is a legmagasabb szintre fejleszthetők. Maga a fejlesztés legalább olyan izgalmas számomra, mint a vitorlázás.

– A hajó építése általában a vízre szállással befejeződik. Mit élvez hónapokon át a nyílt óceánon?
– Vonz a tenger közege, a benne lakozó energia, az emberfelettiség. A tenger olyan képességek meglétét követeli meg az embertől, olyan tettekre kényszeríti, amelyekre semmilyen más körülmény nem képes. Noha azt mondtam, hogy mozgásigényünk úszásra sarkall minket, ha belegondolunk, szárazföldi lények lévén a víz mégiscsak természetellenes közeg számunkra. Olyan, mint az űr, egyszerűen nem erre vagyunk kitalálva. Az ebben a környezetben való helytállás rendkívüli képességeket feltételez, és fejleszti is azokat. Vonz a szélsőséges igénybevétel, és élvezem, hogy a tenger jó irányban változtat meg engem.

– Miért váltott annak idején a kenuról a vitorlázásra?
– Valóban kenusként ismertem meg a vizet. De amikor a Velencei-tavon elkezdtem vitorlázni, azonnal megfogott a vízben és a szélben rejlő energia. Lenyűgözött, hogy én uralom a természetből nyert erőt, suhanok vele a vízen, és oda megyek, ahová csak akarok. Aztán a hajó és az elhivatottságom egyre csak nőtt, végül pedig az óceánon találtam magam. A vitorlázásban megvan az emberi természet két végpontja: a természet erőinek megszelídítése és a saját és mások kreativitása alkotta eszköz hatékonysága. Vitorlázni azonban ma sem lehet a természet mély ismerete nélkül. Tudni kell, hogy a vízmélység hogyan befolyásolja a hullámok viselkedését, a felhők alakjából hogyan lehet következtetni az időjárásra. A kenura visszatérve: a váltás közvetlen oka egészen prózai volt. Akkor már 27 éves voltam, napi háromszor edzettem. Túl sok volt a munka, de eredményességben nem jött vissza a befektetett erőfeszítés. Magyarul nem voltam elég jó, nem volt meg az a sikerélmény, amelyre vágytam. Folyton ott toporogtam a válogatottság küszöbén, de csak nem sikerült. Akik bekerültek a válogatottba, gyakran világ- és olimpiai bajnokok lettek, ehhez nekem egy kicsi mindig hiányzott. Ebbe belefáradtam, és abbahagytam a kenuzást.

– A vitorlázás szeretete miatt kezdett hajókat építeni?
– Nem, pont fordítva. Amikor már nem kenuztam versenyszerűen, maradtam a víz mellett. Agárdon dolgoztam a klubban mint hajóépítő. Kenu- és kajaklapátokat készítettem, hajókat javítottam és építettem. Szinte az egész válogatott az én lapátjaimmal evezett, mondhatjuk, hogy sikeres lapátkészítő voltam. Azért kezdtem vitorlázni, mert szerettem volna, ha a munka mellett kapcsolatban maradok a vízzel. A kenuzás számomra nem volt alkalmas arra, hogy hobbiszerűen űzzem, nem tudtam versenykenuval kimenni csalinkázni a nádasba. Ha az ember betérdel egy kenuba, az elkezdi nyomni. Fájt a térdem, fájt a derekam, így a kenut nem erőltettem. Beleszerettem viszont a finn dingi nevű vitorláshajó-osztályba, élveztem, hogy az ember beül, és csöndben oda suhan vele, ahová csak a kedve tartja. Aztán fejlődtem, egyre magasabb szintre léptem, válogatott lettem, de az eredeti motivációm az volt. A vitorlázással a hajóépítői érdeklődésem is a vitorlás hajók felé fordult.

(17., 21. oldal)

Misszionárius, nem püspök
Feledékeny, közösségépítő, és nem nosztalgiázik. Jordán Tamás színész, rendező Szombathelyen megalapította a Weöres Sándor Színházat, amelyet ma is vezet, elindította rögös útján az új Nemzetit. Hogy miért lett színész, arra negyvenévesen döbbent rá Kaposváron. Pethő Tibor beszélgetett a rendezővel. (19. oldal)

Három nyolcas
Ringlispíl, lufik szegfűvel, melegítős, zakós emberek; szokásos kép. Ajkán sokakat vonzó program május elseje. A város az állandóság nyugodt körülményei közt él, nemrégiben még Orbán Viktortól is dicséretet kaptak. Pethő Tibor járt városnézőben. (20. oldal)

Újjáalapítás
Köztársaságiak – hetek óta ezt a szót ízlelgeti Franciaország politikailag fogékony része. Ez lesz az új neve a mérsékelt jobboldal pártjának. E hónap végén Nicolas Sarkozy nemcsak új megnevezést ad tömörülésének, hanem új politikai tartalommal, új alapszabállyal akar nekifutni a két év múlva esedékes elnökválasztási kampánynak, amelynek jelenleg ő a legnagyobb esélyese – írja Pósa Tibor. (22. oldal)

Túl az utolsó vacsorán
Rettenetes bűncselekmény nyomaira ébredtek a texasi Pampa lakói 1994 első reggelén. Egy asszonyt és két felnőtt fiát holtan találták otthonukban. A gyilkosságok elkövetéséért húsz éve halálsoron vár a nő akkori élettársa, Hank Skinner, aki váltig állítja, nem ő tette. Ártatlanságában kevesen hisznek, de bűnössége sem nyert soha egyértelmű bizonyosságot. Győr Ágnes beszélt a feleséggel, aki szerint azok, akik a halálbüntetést támogatják, összekeverik az igazságszolgáltatást a bosszúval. (23. oldal)

Spirál
Forgács István a demográfiai kihívásainkról (25. oldal)

Jégpálya a szállodakertben
Az 1894-ben épült miskolci Avas Szálloda méltatlan állapotban vár a megmentésére. Jókai Mór és Móra Ferenc is időzött falai között, mostanában viszont inkább művészek festményei pótolják a betört ablakokat – tapasztalta Varga Attila. A sétálóövezetben található ingatlant április közepén 155 millió forintért visszavásárolta a város, így halvány remény mutatkozik újjáépítésére. A rekonstrukció kétmilliárdos összeget igényelne. (26–27. oldal)

Túlélt nekrológ
Negyven éve április 30-án az amerikai nagykövetséget védő utolsó tengerészgyalogos is elhagyta Saigont, ezzel véget ért a vietnami háború. Az ezt megelőző béketárgyalásoknak és fogolycseréknek magyar krónikásuk is akadt Friedmann Endre személyében, aki fotóriporterként követte az eseményeket. Erőfeszítései jutalma a szakma legrangosabb elismerése, a World Press Photo díja lett. A magyar fotósszakma doyenjével Máté Péter és Szathmáry István Pál beszélgetett trópusi betegségekről, felrobbant útitársakról és arról, milyen érzés, ha valakinek már életében megírják a nekrológját. (26–27. oldal)

Tájszeretet

Nyolcvan éve, 1935. május 9-én született Bertha Bulcsu. D. Nagy Imre írása. (28. oldal)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.