Kritikusabb lett a magyar média

Javult a hazai újságírás színvonala az újságírók megítélése szerint, akik magukat motiváltabbnak, politikától függetlenebbnek látják, mint egy éve.

BL
2012. 03. 14. 10:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A február 15. és március 9. között végzett, a hazai média különböző területein dolgozó 220 szakember válaszai alapján készült netes kérdőíves kutatásból kiderül: magukkal önkritikusabbak, a szakmával viszont valamivel elégedettebbek az újságírók, mint egy éve. A média azóta kritikusabb, alaposabb, motiváltabb és politikailag függetlenebb lett, bár tény, hogy az értékelés így is kritikus: a hazai újságírás színvonalára adott átlagos pontszám ötös skálán továbbra is csak 2,83 (tavaly 2,69 volt), a politikai függetlenség átlagos értékelése pedig alig 2,17, vagyis erős kettes.

A megkérdezettek 38 százaléka jól informáltnak, 37 százaléka megfelelően kritikusnak érzi a szakmát, ugyanakkor anyagilag és politikailag 5, illetve 8 százalék tartja függetlennek a magyar újságírást. A tájékoztatásért felelős szakemberek csupán a megkérdezettek 23 százaléka szerint jól képzettek, 19 százaléka szerint alaposak és 18 százaléka szerint feddhetetlenek – áll az intézet kutatási összefoglalójában.

Bár az újságírók önmagukkal kritikusabbak voltak az idei felmérésben, továbbra is sokkal kedvezőbb a kép, ha a megkérdezettek nem általában a szakmát, hanem saját munkájukat értékelik. A sajtómunkások személyük feddhetetlenségre 4-es fölötti, a jól informáltságra 3,98, a politikai függetlenségre 3,77 átlagú osztályzatokat adtak. A legrosszabb értékelést ebben a kérdéssorban a fizetésekkel elégedettség (2,77), illetve a túlterheltség megítélése kapta (2,58). Két utóbbi kérdést kivéve mindenhol többségben voltak a pozitív válaszok. Tény ugyanakkor, hogy így is 6 százalék azok aránya, akik önmagukat sem tartják feddhetetlennek, 12 százalékuk pedig bevallottan nem érzi magát politikailag függetlennek.

A Médiatükör kutatás harmadik éve igyekszik nyomon követni a médiafogyasztási szokások változását is. Felméri, hogy a hír szolgáltatásáért felelős szakemberek honnan értesülnek elsőként az új hírekről. A világháló egyeduralkodó: a megkérdezettek 78 százaléka a netes hírportálokon találkozik elsőként a hírekkel, amit a rádió követ 7 százalékkal. Az idei kutatás érdekessége, hogy a közösségi média (döntően a Facebook) is megjelent az összehasonlításban, és máris dobogós helyen: a válaszadók 6 százaléka jelölte be elsőként – ez az arány hajszálnyival magasabb már, mint a napilapok 5 százalékos részesedése az elsődleges hírforrások listáján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.