A helyzet úgy áll, hogy a rádiós piac „ruháján” két árcédula van, ezért a hallgatók millióihoz eljutó csatornák helyzete mára tökéletesen bizonytalanná vált. Az úgynevezett fogyasztási idő – amekkora mennyiségben a „médiaevők” használják – és a reklámköltés Magyarországon eltolódott, nem kis mértékben a többféle hallgatottságmérés következtében. Az ország területén működő rádiók 95 százaléka ezért összefogott, és létrehozta a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületét (Rame), amelynek célja a piaci szereplők érdekképviselete és érdekérvényesítése.
– Ha csak a két fontos tényt figyelembe vesszük – az utóbbi időben a hallgatottság nem változott, és a fogyasztási szokások 3-4 éve teljesen állandóak –, nem értjük, hogy miért van ilyen ellenszenv a rádiós piac iránt – vázolta az egyesületi forma felvételét kikényszerítő helyzetet a Magyar Katolikus Rádió székházában tartott sajtótájékoztatón Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója. Az egyensúly-eltolódásról szólva aláhúzta, az USA-ban a rádiós médiafogyasztási idő 18,6 százalék, az összes költés 15,2 – Magyarországon ez a két szám – figyelem! – 32,7 százalék és 6,2 százalék.
A szakmai, jogi és gazdasági szabályozás mellett a kulcskérdés a hallgatottságmérés módszertanának rendezése lesz, mert míg régen egy cég végezte el a tevékenységet, ma már kettő, a GfK Ipsos és a TNS ráadásul két különböző módszertannal dolgozik.
– A magyar rádiós piac reklámértékén – csatolta a számarányokhoz Turi – nem kell változtatni, az ügyfelek és az ügynökségek felé a kapcsolataink megvannak, és a kreativitással sincs probléma, erre az utóbbi időszakban a rádiók úgyis rá voltak kényszerítve. Ha rendezzük a hallgatottságmérést és hosszabb távra tervező rádiók lesznek, a rádiók vissza fogják nyerni a presztízst, amit elveszítettek. Meg kell győznünk mindenkit – hallgatókat, a reklámpiac szereplőit, valamint a politikai és gazdasági döntéshozókat –, hogy a rádiózás értékei ugyanazok, mint korábban – ecsetelte a rádiós vezető.
A hallgatottságmérés egységesítésére az egyesület a novemberi bírósági bejegyzést követően azonnal pályázatot írt ki, a pályázat szempontjai között pedig – mivel a vidéki és budapesti fogyasztási szokásoknak más és más jellemzői vannak – az országos sugárzású csatornák és a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (Heroe) kompromisszuma volt szükséges. A pályázókkal személyes meghallgatást is tartanak az egyesületnél, amelynek a logóját is még csak most tervezik, olyannyira, hogy az utolsó percig a rövidítésen is ment a polémia, Rome, Rame vagy Ráme legyen – vélhetően a Rame lesz a végeredmény, az „a” ékezetét pedig egy antennás grafikai elemmel oldják meg. A Rame tagbefizetésekből látja el tevékenységét.