Asztalra csaptak a hazai rádiók – küszöbön az egységes hallgatottságmérő

A rádiók presztízsének helyreállításáért összeállt a hazai piac 95 százaléka; a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete már ki is írta pályázatát egy egységes hallgatottságmérőre.

2012. 11. 30. 11:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A helyzet úgy áll, hogy a rádiós piac „ruháján” két árcédula van, ezért a hallgatók millióihoz eljutó csatornák helyzete mára tökéletesen bizonytalanná vált. Az úgynevezett fogyasztási idő – amekkora mennyiségben a „médiaevők” használják – és a reklámköltés Magyarországon eltolódott, nem kis mértékben a többféle hallgatottságmérés következtében. Az ország területén működő rádiók 95 százaléka ezért összefogott, és létrehozta a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesületét (Rame), amelynek célja a piaci szereplők érdekképviselete és érdekérvényesítése.

– Ha csak a két fontos tényt figyelembe vesszük – az utóbbi időben a hallgatottság nem változott, és a fogyasztási szokások 3-4 éve teljesen állandóak –, nem értjük, hogy miért van ilyen ellenszenv a rádiós piac iránt – vázolta az egyesületi forma felvételét kikényszerítő helyzetet a Magyar Katolikus Rádió székházában tartott sajtótájékoztatón Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója. Az egyensúly-eltolódásról szólva aláhúzta, az USA-ban a rádiós médiafogyasztási idő 18,6 százalék, az összes költés 15,2 – Magyarországon ez a két szám – figyelem! – 32,7 százalék és 6,2 százalék.

A szakmai, jogi és gazdasági szabályozás mellett a kulcskérdés a hallgatottságmérés módszertanának rendezése lesz, mert míg régen egy cég végezte el a tevékenységet, ma már kettő, a GfK Ipsos és a TNS ráadásul két különböző módszertannal dolgozik.

– A magyar rádiós piac reklámértékén – csatolta a számarányokhoz Turi – nem kell változtatni, az ügyfelek és az ügynökségek felé a kapcsolataink megvannak, és a kreativitással sincs probléma, erre az utóbbi időszakban a rádiók úgyis rá voltak kényszerítve. Ha rendezzük a hallgatottságmérést és hosszabb távra tervező rádiók lesznek, a rádiók vissza fogják nyerni a presztízst, amit elveszítettek. Meg kell győznünk mindenkit – hallgatókat, a reklámpiac szereplőit, valamint a politikai és gazdasági döntéshozókat –, hogy a rádiózás értékei ugyanazok, mint korábban – ecsetelte a rádiós vezető.

A hallgatottságmérés egységesítésére az egyesület a novemberi bírósági bejegyzést követően azonnal pályázatot írt ki, a pályázat szempontjai között pedig – mivel a vidéki és budapesti fogyasztási szokásoknak más és más jellemzői vannak – az országos sugárzású csatornák és a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (Heroe) kompromisszuma volt szükséges. A pályázókkal személyes meghallgatást is tartanak az egyesületnél, amelynek a logóját is még csak most tervezik, olyannyira, hogy az utolsó percig a rövidítésen is ment a polémia, Rome, Rame vagy Ráme legyen – vélhetően a Rame lesz a végeredmény, az „a” ékezetét pedig egy antennás grafikai elemmel oldják meg. A Rame tagbefizetésekből látja el tevékenységét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.