Hisz ön Istenben? Persze, hogy hiszek, kihoztam egy gyereket a pokolból. – Mirjam Rosenthal elsőszülött fiát a dachaui koncentrációs tábor egyik altáborában hozta világra. Nem volt egyedül, 1944 végén és ’45 elején hét magyar nő szült Dachauban. Amikor a lágert felszabadító amerikai katonák meglátták a gyermekeket, sírva fakadtak, nem hittek a szemüknek, hisz amerre néztek, csak halál vette körül őket, a pusztulás közepén mégis ott feküdt hét csecsemő, hét új élet, amelyek a csodával határos módon álltak ellen a gonoszságnak. – Isten keze volt a dologban – véli Leslie Rosenthal, aki egyike a hét dachaui újszülöttnek. Róla és édesanyjáról, a 93 éves Mirjamról szól az On The Spot különkiadása, amelyet a holokauszt nemzetközi emléknapja előtt két nappal, ma este 22.25-től tűz műsorára a Duna Televízió.
Nemes Jeles László, a Saul fia rendezője a film világsikere kapcsán sokszor beszélt a soá új szemléletű ábrázolásáról. A legjobb idegennyelvű filmnek járó Aranyglóbusz átvételekor azt mondta, sokak számára a holokauszt egy absztrakció, számára azonban egy arc, amit nem felejthetünk el. Ugyanezt teszik az On The Spot alkotói, Cseke Eszter és (a Forbes magazin 30 évesnél fiatalabb tehetségekről készült európai sikerlistájára januárban felkerült) S. Takács András is: arcot adnak az ép ésszel talán fel sem fogható történetnek. Nemcsak egyszerűen bemutatják, a képernyőn számunkra, nézők számára meg is teremtik a túlélőt, egy arcot, amelyet nem lehet elfelejteni. Mindezt az immár hét éve futó, Prima Primissima és Pulitzer-emlékdíjas sorozat esetében megszokott érzékenységgel és hibátlan arányérzékkel.
Amelyekre különösen nagy szükség volt a ma este sugárzott epizódban, hiszen a téma – mint azt nap mint nap tapasztaljuk – roppant kényes. Épp a Saul fia sikerének hangjába vegyülő kellemetlen zajok figyelmeztettek, a soá sokak számára egy idegen s így megfoghatatlan történet, egy absztrakció, amelyhez – vélik – semmi közük. – Miért nem a Don-kanyarról forgattak filmet? – tette fel a kérdést egy felháborodott kommentelő Nemes Jeles László filmje sikere kapcsán. Csakhogy a kérdésben rejlő kizárólagosság nagyon veszélyes, hiszen hogyan érthetnénk meg az egyiket a másik nélkül, hogyan láthatunk tisztán, ha tagadások mentén gondolkodunk?